همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت تغییر پارادایم و ایجاد پنجره واحد در حمل و نقل دریایی، گفت: اپراتوری به درد ما می خورد که میزان بازاریابی برای پهلودهی کشتی های خارجی در بنادر ایران انجام دهد.

به گزارش مهر، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بخش عمده تجارت ما که بیش از 90 درصد است از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌گیرد بنابراین اهمیت بسیار بالایی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه سازمان بنادر باید به تحولات جهانی توجه شود، بیان کرد: از مهندس سعید نژاد می خواهم که به سازمان مدیریتی نگاه نکند بلکه از جهت رهبری حمل و نقل به این موضوع بپردازد زیرا سازمان بنادر برای تمامی ایرانیانی است که در حوزه دریا فعالیت می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید به دنبال افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در سطح بین‌المللی باشیم و برای این کار نیازمند تغییر پارادایم‌ها در حوزه حمل و نقل دریایی هستیم، گفت: مهم نیست که ما در این حوزه چند بندر می‌سازیم مهم آن است که در سطح بنادر کشور تقاضا ایجاد کنیم. اگر این کار را انجام دهیم تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز در بنادر خود به خود توسط دولت و بخش خصوصی ساخته می‌شود.

آخوندی تصریح کرد: اپراتوری به درد ما می‌خورد که بازاریابی ایران را در صنعت حمل و نقل جهانی افزایش دهد و تنها اینکه اپراتوری تجهیزات مناسبی در اختیار داشته باشد و بهترین سرویس را ارائه کند کافی نیست بلکه باید قدرت بازاریابی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه همیشه می گوییم ترانزیت مهم است اما سهم ترانزیت را افزایش نمی دهیم، افزود: واقعیت این است که ترانزیت با ایجاد بنادر رشد پیدا نمی کند بلکه باید برای بنادر بازاریابی در سطح جهانی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ترانزیت یعنی بازاریابی جهانی برای حمل و نقل جهانی و بخش خصوصی اپراتورها و کارگزاران بنادر هستند که می‌توانند در سطح جهانی بازاریابی کرده و با افزایش تقاضا بسترهای لازم برای تجهیز بنادر را فراهم آورند.

آخوندی به ضرورت افزایش ظرفیت سواحل دریای عمان اشاره کرد و گفت: این موضوع باید یکی از اولویت‌های کاری رئیس جدید سازمان بنادر باشد البته در سال های اخیر فعالت های توسعه ای در بندر شهید بهشتی و چابهار انجام شده است اما تاکنون نقشه‌ای برای توسعه بازار ایران در دریای عمان ایجاد نشده تا بر اساس آن سهم ایران از حمل و نقل دریایی عمان افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری هم بر این امر تاکید داشتند، افزود: از مدیرعامل جدید سازمان بنادر می خواهم که روی این موضوع تمرکز کند تا این بنادر هم با رشد و توسعه همراه شود.

وزیر راه و شهرسازی به لایروبی اروند اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع مورد تاکید رئیس جمهور هم بوده است زیرا بخش عمده‌ای از اقتصاد خوزستان متکی به این لای‌روبی است البته سازمان بنادر تلاش‌هایی در خصوص این موضوع انجام داده اما بقیه موارد باید با همکاری کشور عراق و کمک وزارت امور خارجه باشد.

آخوندی تصریح کرد: در سال های پس از جنگ تحمیلی، بازسازی فیزیکی آبادان و خرمشهر انجام گرفت اما بازسازی اقتصادی عقب ماند که ضرورت بازسازی اقتصادی لای‌روبی اروند است.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات شهروندان از امکانات حمل و نقل دریایی مسافر کم است گفت: باید با کمک بخش خصوصی تبلیغات بسیار گسترده‌ای در خصوص ارزان‌قیمت بودن، سالم و سریع بودن حمل و نقل دریایی انجام شود.

آخوندی با تاکید بر ایجاد پنجره واحد برای حمل و نقل دریایی، بیان کرد: باید یکسری نهادهای توسعه ای در سازمان بنادر ایجاد شود از جمله نهادهای مقررات و ضوابط برای کاهش هزینه ها، تسهیل کسب و کار در حمل و نقل و تربیت نیروی انسانی.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ابتدا قصد داشتم که سازماندهی مدیران را در طول یکماه انجام دهم اما حدود 3 ماه طول کشید، گفت: قصد داشتم تا افرادی وارد وزارت راه و شهرسازی شوند که ارزش افزوده بالایی را ایجاد می‌کنند.

در این مراسم، محمد سعید نژاد جایگزین عطاء الله صدر در سازمان بنادر و دریانوردی شد.

کد خبر 239274
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز