همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در هفته آینده ناوهای «لاوان» و «سیرجان» و ناو موشک‌اندازه «نیزه» و موشک‌اندازه «تبرزین» به نیروی دریایی الحاق می‌شود.

به گزارش ایسنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری صبح امروز (شنبه) در یک نشست خبری با اعلام این خبر، گفت که ناوهای «لاوان» و «سیرجان» و همچنین چند بالگرد و هواناو روز شنبه (9 آذر) در بندرعباس و ناو موشک‌اندازه نیزه و موشک‌اندازه تبرزین نیز روز یکشنبه (10 آذر) در بوشهر به نیروی دریایی ارتش الحاق خواهند شد.

وی در همین رابطه اظهار کرد: این ناوها توسط متخصصان نیروی دریایی ارتش تعمیر شده‌اند و مجدداً به نیروی دریایی ارتش ملحق می‌شوند.

سیاری در ادامه با بیان اینکه "ناوگروه بیست و هشتم نیروی دریایی که شامل ناوشکن البرز، ناو بندرعباس، زیردریایی یونس، بندرعباس را به سمت مدار 10 درجه و اقیانوس هند ترک کرده است"، خاطرنشان کرد: احتمال دارد ناوگروه بیست و نهم نیروی دریایی در اقیانوس اطلس حضور یابد. این ناوگروه در بهمن ماه حرکت خود را آغاز می‌کند.

وی در ادامه درباره سفر ناوگروه بیست و هشتم نداجا اظهار کرد: دریانوری این ناوگروه 70 روزه است و شش هزار مایل را طی می‌کند و به آبهای آزاد شرق اقیانوس هند وارد می‌شود و در یکی از بنادر هند و سریلانکا پهلو می‌گیرد و سپس عرض اقیانوس هند را طی می‌کند و در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب حضور می‌یابد و در ادامه نیز در بندر سلاله عمان پهلو می‌گیرد و در پایان به سمت کشورمان حرکت می‌کند. در این مدت هم در محور امام محمدباقر و هم در محور امام جعفرصادق گشت‌زنی می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی همچنین خاطرنشان کرد: ناوگروه بیست و نهم نیروی دریایی در بهمن‌ماه مأموریت خود را آغاز می‌کند. این ناوگروه یا به سمت اقیانو‌س آرام می‌رود یا از دریای سرخ به مدیترانه یا اقیانوس اطلس می‌رود یا از جنوب قاره آفریقا وارد اقیانوس اطلس می‌شود.

سیاری همچنین با بیان اینکه "اخیراً درگیری‌های زیادی با دزدان دریایی داشته‌ایم"، اظهار کرد: از پایان اردیبهشت تا پایان مهر در اقیانوس هند بادی شروع به وزیدن و در نتیجه دریای را طوفانی می‌کند. بنابراین فعالیت دزدان دریایی کمتر می‌شود اما پس از مهرماه این باد قطع شده و فعالیت دزدان دریایی بیشتر می‌شود ولی ما با قاطعیت از منافع خود دفاع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم در این منطقه اتفاقی برای کشتی‌های تجاری ما بیفتد.

وی در همین رابطه افزود: به نظر می‌رسد برخی کشورها به دزدان دریایی سلاح می‌رسانند زیرا آنها به دنبال برقرار ناامنی برای توجیه حضور خود در این منطقه هستند.

سیاری درباره تاثیر مذاکرات ژنو بر افزایش تعاملات نیروی دریایی با سایر کشورها نیز گفت: نیروی دریایی فقط به دنبال آماده‌سازی و افزایش توانمندی خود است. برقراری ارتباط با سایر کشورها یا انجام رزمایش‌ها از مواردی است که در ستادکل نیروهای مسلح درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. ما خود را مستقیماً درگیر این موضوع نمی‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: رهبری تاکید دارند که نیروی دریایی در آبهای آزاد حضور داشته باشد. ما هم با رعایت قوانین بین‌المللی وارد آبهای آزاد شده‌ایم؛ البته برای حضور در آبهای آزاد به تجهیزات مناسب نیاز داریم و در حال بهبود و ارتقاء تجهیزات خود هستیم.

وی درباره دیدار با فرماندهان نیروی دریایی سایر کشورها نیز اظهار کرد: ما در نمایشگاهی در سن‌پترزبورگ حضور داشتیم و در آنجا با مسئولان نیروهای دریایی کشورهایی نظیر آلمان، یونان، لهستان و پاکستان دیدار داشته‌ایم که البته بسیاری از دیدارها به درخواست سایر کشورها بود.

سیاری ادامه داد: دیدار ما با فرماندهان نیروی دریایی سایر کشورها در راستای همکاری دریایی،‌ آموزش،‌ کمک در دریا،‌ بازدید ناوگروه‌ها و تأمین امنیت خطوط ارتباطی ما عضو رسمی گردهمایی نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند هستیم و در این جلسات حضور یافته و با بسیاری از کشورهای حاشیه اقیانوس هند ملاقات داشته‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از صحبتهای خود، به مساله دریای خزر اشاره مرد و با بیان به اینکه "از نظر ما دریای خزر، دریای صلح و دوستی است"، افزود: نظر ما این است که اختلافات دریایی باید توسط کشورهای این منطقه حل شود. ما اکنون در منطقه 20 درصدی دریای خزر حضور داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین خبر داد که از مراحل ساخت ناو سهند در بندرعباس رونمایی خواهد شد.

سیاری با بیان اینکه ما فردا (یکشنبه) در محضر رهبر انقلاب شرفیاب می‌شویم‌"، افزود: افتتاح پروژه رادار عصر، بازدید از آسایشگاه جانبازان، برگزاری نشست خبری، گردهمایی فرماندهان و معاونان نیروی دریایی، حضور برنامه‌های تلویزیونی، تجلیل از پیشکسوتان نداجا، افتتاح چند پروژه در بیمارستان گلستان نیروی دریایی، تجدید بیعت با آرمان‌های امام خمینی(ره)‌، برگزاری دعای ندبه در عرشه ناوشکن جماران در بندرعباس با حضور آیت‌الله خاتمی و همایش پیاده‌روی در جاسک، از جمله برنامه‌های نیروی دریایی در هفته جاری و هفته بعد است.

سیاری در ادامه گفت: ما روزهای هفته را با نام توسعه دریامحور، سیادت دریایی، اقتدار معنوی، فناوری‌های دریایی، مجاهدت خاموش، خانواده دریادل و راه ما راه حسین است، نامگذاری کرده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان با تاکید بر اینکه "دریا نقش مؤثری در تامین انرژی فسیلی و انرژی نو، تأمین منابع غذایی، تجارت، گردشگری، تولید دارو و عمق دادن به دفاع دارد"، گفت: ظرف چند سال گذشته رهبر انقلاب بر استفاده از دریا و آبهای آزاد تاکید داشته‌اند و ما اکنون حضور در دریای آزاد را عملی کرده‌ایم و بطور مستمر در آبهای آزاد حضور داریم و در آینده حضور خواهیم داشت.

کد خبر 239745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز