گروه سیاسی: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گویدکه ایران در قالب قرارداد ۱۹۷۱ همیشه آماده رفع سوءتفاهم امارات درباره یکی از جزایر سه‌گانه بوده است.

 او این توضیح را پس از آن می‌دهد که برخی رسانه‌ها روایتی تحریف شده از نشست خبری وزیر خارجه کشورمان در کویت منتشر کرده و نوشتند محمد جواد ظریف گفته است ایران آماده مذاکره درباره ابوموسی است.

افخم در گفت‌وگو با همشهری تأکید دارد موضع همیشگی ایران رفع سوءتفاهم‌های امارات درباره جزیره ابوموسی است و شرط می‌گذارد که این آمادگی در قالب اجرای قرارداد 1971 است که به نحوه مشارکت ایران و امارات در جزیره ابوموسی اشاره دارد. براساس متنی که روزنامه الانبا کویت از نشست خبری محمد جواد ظریف با همتای کویتی خود منتشر کرده است به کلمه «سوءتفاهم» هم اشاره دقیق شده است.

براساس این متن وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی تصریح کرد که ایران بر این باور است که نباید مشکلاتی در روابط با کشورهای منطقه داشته باشد و این روابط باید الگویی برای همکاری و روابط مبنی بر همسانی و همتایی باشد. وی با اشاره به سفر اخیر همتای اماراتی‌اش به تهران تأکید کرد که در این دیدار درباره مسائل مشترک بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد که برای پایان دادن به «سوء تفاهم‌ها» در زمینه‌های مشترک ازجمله موضوع ابو موسی تماس‌های بیشتری صورت گیرد و ما با دوستان مان در امارات درباره این مشکل، به گفت‌وگو خواهیم پرداخت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیروز در گفت‌وگو با مهر درباره نقل قول منتشر شده از وی در رسانه‌ها درباره جزیره ابوموسی گفت: بنده دقیقا موضع معمول کشور را گفته‌ام که ما آماده گفت‌وگو با امارات برای رفع سوء‌تفاهم‌ها پیرامون ابوموسی هستیم. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم می‌گوید که موضع همیشگی ایران گفت‌وگو بر رفع سوءتفاهم‌های ایجاد شده است و آقای ظریف در کویت به درستی به این موضوع اشاره کرده است. افخم اشاره می‌کند که وزیر خارجه کشورمان در این نشست خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگار اماراتی از 2جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک هیچ سخنی به میان نمی‌آورد و به همان سوءتفاهم‌های قرارداد 1971 درباره جزیره ابوموسی اشاره دارد. قرارداد 1971 اشاره به نحوه مشارکت اماراتی‌ها در بهره‌برداری از جزیره ابوموسی دارد. این تفاهمنامه در یک مقدمه و 6ماده در روز 29نوامبر 1971 رسماً از سوی شیخ شارجه اعلام شد.

متن این تفاهمنامه حاکمیت مستقیم ایران بر بخش شمالی جزیره ابوموسی را تجدید می‌کند. براساس آن تفاهمنامه در بخش‌های توافق شده در اختیار نیروهای ایرانی، ایران از حقوق حاکمیت کامل برخوردار خواهد بود و پرچم ایران بر فراز تأسیسات نظامی ایران برافراشته خواهد بود و ایران و شارجه گستره آب‌های کرانه‌های ابوموسی را در 12مایل (براساس موازین دریایی ایران) به رسمیت خواهند شناخت. امارات متحده در تمام سال‌های پس از امضای توافقنامه سال1971 و حتی تا سال1992 هیچگونه اعتراضی به وضع موجود جزایر نداشت. موضوع آمادگی ایران برای گفت‌وگو و مذاکره درباره مفاد قرارداد 1971 از نظر کارشناسان و حقوقدانان بین‌الملل هم مسئله پذیرفته شده‌ای است.

داوود هرمیداس باوند، نویسنده کتاب «مبانی حاکمیت تاریخی، حقوقی و سیاسی بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی» گفته است ایران همیشه برای رفع سوءتفاهم در مورد تفاهمنامه سال 1971 ابوموسی اعلام آمادگی کرده است. او البته می‌گوید: ایران تنها در چارچوب تفاهمنامه 1971 می‌تواند با امارات مذاکره کند و به جز این مذاکره درخصوص ادعاهای امارات موضوعیتی برای مذاکره وجود ندارد؛ موضوعی که مورد تأکید سخنگوی وزارت خارجه هم هست.

در شهریور 87حسن قشقاوی سخنگوی وقت وزارت خارجه درخصوص ادعاهای واهی امارات درباره ابوموسی گفته بود: هرگونه سوء‌تفاهم در مورد ترتیبات اجرایی در جزیره ابوموسی در چارچوب گفت‌وگوی دوجانبه بدون دخالت طرف های دیگر قابل رفع است. در اسفند89 نیز رامین مهمانپرست گفته بود: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگوی دوجانبه و مستقیم درباره سوء تفاهم ایجاد شده در مورد جزیره ابوموسی درخصوص ترتیبات اجرایی یادداشت تفاهم 1971اعلام کرده است. وزیر خارجه امارات هفته گذشته در سفری به ایران با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و حسن روحانی رئیس‌جمهور دیدار داشت.

کد خبر 241004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز