بررسی آمار و ارقام مربوط به هزینه تولید و درآمد ۶۱۳فیلم بریتانیایی در فاصله سال‌های ۲۰۰۳تا ۲۰۱۰نشان می‌دهد تنها ۷درصد از این تعداد فیلم به مرحله سوددهی رسیده‌اند و تا ۱۰سال دیگر بسیاری از فیلم‌ها برای نمایش روی صفحه گوشی همراه تولید می‌شوند.

آینده سینما در دست گوشی‌های همراه


به گزارش اسکرین به نقل از انستیتو فیلم بریتانیا، آمارها حاکی از آن است که تنها حدود 3درصد فیلم‌های تولیدی با هزینه کمتر از 500هزار پوند علاوه بر بازگرداندن هزینه تولید، سود هم داده‌اند. ضمن اینکه افزایش هزینه تولید با سوددهی بیشتر رابطه مستقیم دارد. به این ترتیب که سود فیلم‌های 500هزار تا 2میلیون پوندی حدود 4درصد، سود فیلم‌های 2تا 5میلیون پوندی 4/6درصد، سود فیلم‌های 5تا 10میلیون پوندی 12درصد و سود فیلم‌های بالای 10میلیون پوند 17/4درصد بوده است.

دیوید استیل، مدیر بخش پژوهش و آمار در مؤسسه فیلم بریتانیا درباره این آمار نگران‌کننده می‌گوید: وقتی با این عددها مواجه می‌شویم چه باید بکنیم؟ طبیعی است برای کم کردن خطر ضرر کردن پروژه‌ها باید به سمت سرمایه‌گذاری سهامی برویم و البته بکوشیم فیلمسازانی انتخاب کنیم که احتمال شکست خوردن آنها در گیشه کم است. برخی این کار را بهتر از دیگران بلدند.

برخی کارشناسان در درستی این اعداد و آمار تردید دارند و معتقدند محاسبه میزان فروش و درآمد گیشه نمی‌تواند معیاری دقیق برای سودده یا زیان‌ده بودن یک پروژه سینمایی باشد. درحالی‌که استیل به دقت آمار ایمان دارد. گرچه او بر این نکته تأکید می‌کند که بریتانیا سومین بازار بزرگ فیلم جهان پس از آمریکا و ژاپن است اما معتقد است چین در سال‌های آینده این جایگاه را از آن خود می‌کند.

مدیر بخش پژوهش و آمار مؤسسه فیلم بریتانیا می‌گوید: چین امروز در رده ششم بزرگ‌ترین بازارهای فیلم دنیاست. تردید ندارم تا سال 2018جایگاه سوم را از بریتانیا می‌گیرد. پس از چند سال ثبات، حالا نوبت چین است که بازار سینما را مثل دیگر بازارهای اقتصادی در دنیا تحت‌تأثیر قرار بدهد. جایگاه ما در اتحادیه اروپا و آمریکا خوب است اما نیاز داریم در آسیا و دیگر نقاط دنیا بهتر و بیشتر کار کنیم.

آماندا نویل، مدیرعامل انستیتو فیلم بریتانیا BFI این هفته به همراه نخست‌وزیر بریتانیا به چین رفته تا درباره بهبود جایگاه سینمای این کشور در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا با طرف‌های چینی مذاکره کند.

اما استیل آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کند؟ او در پاسخ به این پرسش چنین می‌گوید: از آنجا که مردم هنوز سینما رفتن و فیلم دیدن در کنار دیگران را دوست دارند، سینما در 10سال آینده هم به رشد خود ادامه می‌دهد. ضمن اینکه تماشاگران همچنان به اکران گسترده روی خوش نشان می‌دهند و اگر بتوانند فیلمی را در سالن تاریک ببینند، منتظر تماشای آن در خانه نمی‌مانند.

پایان این ماجرا به کجا می‌رسد؟ تقریبا تمام تلویزیون‌های دنیا تا سال 2023به اینترنت وصل خواهد شد و این می‌تواند به معنی گام آخر در صنعت ویدئوهای خانگی باشد. فیلم‌های سینمایی هم باید خودشان را برای نمایش روی صفحه کوچک گوشی‌های همراه آماده کنند.

کد خبر 241186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز