چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر تسویه نهاده‌های معوقه دامداران با قیمت مصوب سال گذشته، نرخ شیر و لبنیات تا پایان سال ثابت می‌ماند.

هنوز چند روزی از دخالت رئیس‌جمهور در بازار شیر و لبنیات و تجمع دامداران معترض به نرخ شیرخام در مقابل وزارت صنعت نگذشته که کارگروه تخصصی ستاد تنظیم بازار تسویه نهاده‌های معوقه دامداران به قیمت‌های مصوب سال گذشته و ثابت ماندن قیمت شیرخام تا پایان امسال را تصویب کرد. با این مصوبه امیدواری به بازگشت تدریجی ثبات به بازار شیر و لبنیات، افرایش سهم این فرآورده‌ها در سبد مصرفی خانوار و رهایی از تغییر روزانه قیمت‌ها بیشتر شده است.

به گزارش همشهری، مناقشه چند‌ماه تولید‌کنندگان شیر و لبنیات با وزارت صنعت و تکرار سناریوی گرانفروشی و نوسان قیمت روزانه این فرآورده‌ها در حالی با مصوبه روز گذشته ستاد تنظیم بازار به مراحل پایانی خود نزدیک شده که پیش از این چنین توافق‌هایی با رشد پی درپی قیمت‌ها پایدار نبوده است.

هدفمندکردن یارانه شیر که با حذف یارانه 500میلیارد تومانی شیر خانوار و پرداخت آن به تولید‌کنندگان برای شکل‌گیری بازار رقابتی کلید خورده بود هنوز به سر انجامی نرسیده است. مسئولان تنظیم بازار، دامداران و کارخانه‌های لبنی بارها با برپایی چنین نشست‌هایی وعده ثبات قیمت‌ها و ساماندهی بازار شیر و لبنیات را مطرح کرده‌اند اما با گذشت چند‌ماه از این توافق‌ها، سناریوی گرانفروشی شیر و لبنیات تکرار شده است چرا که دامداران با استناد به محقق نشدن وعده تأمین نهاده‌های ارزان قیمت و نوسان نرخ ارز از عرضه شیر خام به نرخ مصوب خودداری و زمینه گرانی لبنیات و کاهش سهم این فرآورده‌ها در سبد مصرفی خانوار را فراهم کرده‌اند.

امسال نیز سناریوی تعیین قیمت شیرخام متاثر از اجرایی‌نشدن تفاهمنامه تیر‌ماه با شرکت پشتیبانی امور دام، تحویل نشدن بموقع علوفه‌، حذف ارز مبادله‌ای و تعویق چند باره نشست‌های ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ شیر خام به شیوه‌ای دیگری رقم خورد ولی طی 2ماهه گذشته نرخ شیر و لبنیات فارغ از هرگونه نظارت و بازرسی هر هفته افزایش یافت.


هشدارهای کارشناسان نسبت به آثار منفی کاهش مصرف شیر و لبنیات بر سلامت مردم، مداخله رئیس‌جمهور برای ثبات قیمت این محصولات تا پایان سال را موجب شد. بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شده تا قیمت هزار و 110تومانی مصوب شیر خام تا پایان سال ثابت مانده و افزایش هزینه تولید دامداران جبران شود. به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران، براساس این توافق دامدارانی که شیر را به کارخانه‌های لبنی تحویل داده‌اند و قرارداد آنها به تأیید اداره صنعت و معدن و تجارت استان رسیده است قادر خواهند بود با تأمین اعتبار، علوفه‌ سهمیه‌ای خود را دریافت می‌کنند.

کد خبر 241290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز