همشهری آنلاین: شصت سال پیش، لندن حتی از پکن امروز آلوده‌تر بود. در ۵ دسامبر ۱۹۵۲ لایه غلیظی از مه‌ خیابان‌های لندن را پوشاند. این مه مرطوب معمول زمستانی نبود، بلکه مه‌دود سمی متشکل از دی‌اکسید گوگرد ناشی از سوزندان زغالسنگ در کارخانجات صنعتی و اجاق‌های آشپزی خانه‌های لندن بود.

pollution۱

"مه‌دود عظیم لندن" برای 5 روز متوالی ادامه یافت؛ میدان دید به چند متر کاهش یافته بود و ماشین‌ها یا به حال خود رها شده بودند یا بوسیله پلیس به خارج جاده هدایت می‌شدند. این مه‌دود بدترین مصیبت آلودگی هوای انگلیس بود و مرگبارترین مه‌دود ثبت‌شده نیز باقی مانده است.

به نوشته روزنامه تلگراف، مصیبت این مه‌دود فقط هنگامی احساس شد که ماموران کفن و دفن از تمام شدن تابوت‌ها خبر دادند و همه گل‌های گلفروشان فروخته شد." در سه ماه بعدی شمار تخمینی 13000 نفر به علت عوارض تنفسی مردند.
pollution۱

  • چپ، زنی در چانگ‌چوآن، چین در 21 اکتبر در کنار جاده گام برمی‌دارد؛ راست، زنی در لندن با ماسک حفاظتی در نوامبر 1953 در حین یک دوره مه‌دود، تقریبا یک سال پس از "مه‌دود عظیم" مرگبار این شهر.

صحنه‌های تیره و تار "مه‌دود عظیم لندن" شباهتی تکان‌دهنده با تصاویر روزگار فعلی از آلوده‌ترین روزهای مراکز شهری چین دارد. اگر چه چین هیچگاه دچار حادثه‌ای در حد آن چهار روز در لندن نشده است، مشکل آلودگی هوا در آن مداوم و فراگیر است. آلودگی هوا در سال 2010 در مرگ 1.2 میلیون نفر در چین دخیل بود. 

میزان ذرات معلق در هوای شهرهای عمده چین در فاصله سال‌هاای 1981 تا 2001 پنج برابر بیشتر از میزانی بوده است که در شهرهای بزرگ آمریکا در پیش از دهه 1970 تجربه شد. و این مشکل با سرعتی باورنکردنی در حال شدت گرفتن است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت غلظت ذرات معلق آلاینده در شهر هاربین در چین در سال 2009 به 101 میکروگرم در مترمکعب رسد. چهار سال بعد در اکتبر 2013 میزان ذرات معلق در هوای این شهر 10 برابر شده بود و رکوردی جدید به جای گذاشت.

pollution۲

  • بالا، ساکنان پکن در 23 ژانویه در میان خیابان‌های پر از مه‌دود سوار اتوبوس هستند. پایین، خریداران کریسمس در خیابان ریجنت لندن در 5 دسامبر 1952.

مه‌دود عظیم لندن هنگامی ایجاد شد که توده‌ای از هوای سرد به خیابان‌هاش شهر راه یافت، در زیر لایه‌ای از هوای گرمتر گیر افتاد. PM 2.5 - جرم ذرات معلق بالای 2.5 میکرومتر به میکروگرم در سانتی‌متر مکعب، یک شاخص رایج برای ارزیابی آلودگی هوا- در این واقعه تا 1600 بالا رفت، رکوردی که شهرهای چین، حتی در بدترین روزهای خود، به آن نرسیده‌آند.

شاید نزدیک‌ترین وضعیت به مه‌دود لندن در شهرهای چین، در شهر 10 میلیون‌نفری هاربین در شمال شرق چین رخ داده باشد. هنگامی که در اکتبر امسال میزان PM 2.5 به تا 1000 بالا رفت، شهر عملا تعطیل و مدارس، فرودگاه‌‌ها و بزرگراه‌ها بسته شدند.

pollution۳

  • چپ، نور چراغ جلوی یک موتور گازی در 14 ژانویه در میان مه‌دود در شهر هفئی، چین. راست، ترافیک در لندن در 5 دسامبر 1925 به علت مه‌دود متوقف شده است.

مه‌دود عظیم 1952 باعث شد که در سال 1956"لایحه هوای پاک" در بریتانیا تصویب شود و پس از مقررات مشابهی در آمریکا وضع شد. به خصوص در نیویورک آلودگی هوا به مشکل عمده بدل شده بود؛ به خصوص مه‌دود مرگبار مسئول مرگ 200 نفر در سال 1963 و 168 نفر دیگر در 1966 دانسته شد. این وقایع کنگره آمریکا را وادار کرد تا سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) را تشکیل دهد و لوایح شاخصی برای هوای پاک را به تصویب برساند.

مانند چین امروز، بیشتری عامل آلودگی هوا در شهرهای آمریکا سوزاندن زغالسنگ و تا حد کمتری در شهرهایی مانند لوس‌‎آنجلس، ترافیک شدید ماشین‌‌ها بود.

pollution۴

  • چپ، یک نگهبان چینی در میان مه‌دود متراکم در پاویون "کول هیل" در پارک جینگشان در پکن در 10 ژانویه 2009. راست، یک افسر پلیس بریتانیایی با ماسک صورت در جاده‌ای در لندن در 1952.

آمریکا محدودیت‌هایی برای میزان آلاینده‌ها در هوای تنفسی تعیین کرده است، بر اساس راهنمای EPA تنفس هوای با PM 2.5 بیش از 35 برای 24 ساعت خطرناک شمرده می‌شود. این عدد در کره جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا حتی پایین‌تر است. اما در چین کیفیت هوا حتی هنگامی که میزان PM 2.5 به بالای 100 می‌رسد، در رده "خوب" قرار داده می‌شود.

وزیر حفاظت محیط زیست چین در ژوئن 2012 با اشاره به اتکای صنعت این کشور به زغالسنگ گفت که این سنجش مخدوش "بر اساس مرحله فعلی توسعه کشور است."

pollution۵

  • بالا، مردی با ماسک صورت سوار بر مترو در پکن در 23 ژانویه. پایین مسافران در تلاش برای گریز از ترافیک ناشی از مه‌دود در یک ایستگاه مترو مملو از مه‌دود در 8 دسامبر 1952 در انتظار قطارند.

مه‌دود 1952 لندن آنقدر متراکم بود که به درون ساختمان‌ها راه یافت، و باعث شد اجرای تئاترها لغو شود. بر اساس گزارش‌، پرستاران نمی‌توانستند همه طول سالن‌های بیمارستان را ببیند.

pollution۶

  • بالا، مردی با ماسک صورت در 23 ژانویه در اتوبوسی در پکن. پایین، چراغ یک میوه‌فروش در میان مه‌دود در میدان پیکادلی در لندن در 7 دسامبر 1952 می‌درخشد.

گرچه هوای شهرهای چین ممکن است مرگبار باشد، اما پوشش تیره آلودگی تا همین چند دهه پیش بر شهرهای آمریکا نیز افتاده بود. در دهه 1940 و 1950 در پیستبورگ چراغ‌های خیابان‌ها به علت تاریکی ناشی از مه‌دود حاصل از کارخانه‌های فولاد با سوخت زغالسنگ در طول روزها هم روشن می‌ماند. علاوه بر دوره‌های مه‌دود مرگبار در نیویورک در دهه 1960، یک واقعه آلودگی شدید هوا در شهر دونورا در فیلادلفیا در اکتبر 1948 باعث مرگ 20 نفر در این شهر 14000 نفری شد و نیمی از ساکنان شهر را بیمار کرد.

pollution۷

  • بالا، رهگذران پیاده با ماسک صورت برای جلوگیری از تنفس مه‌دود سمی در شهر هاربین چین در 22 اکتبر. راست، رهگذران در لندن در 17 نوامبر 1953.

مقامات چین اقدامات بلندپروازانه ضدآلودگی جدیدی را در سپتامبر 2013 اعلام کردند، از جمله کاهش سوزاندن زغالسنگ در نزدیکی مراکز صنعتی چین با هدف کاهش دادن PM 2.5 تا 10 درصد در طول پنج سال آینده. البته حتی با این میزان کاهش، میزان ذرات معلق در مه‌دود بر اساس استانداردهای بین‌المللی در حد خطرناک باقی می‌ماند.

pollution۸

  • چپ، مردی دوچرخه به دست از پلکانی در میانه مه‌دود در شهر هاربین چین، در 21 اکتبر از پله‌ها بالا می‌رود. راست، رهگذران در بلکفرایرز، لندن با ماسک صورت در 18 نوامبر 1954.

آلودگی هوای چین عواقبی جدی برای آسیای شرقی و حتی آمریکا داشته است. ابرهای مه‌دود برخاسته از چین بر فراز اقیانوس آرام ردیابی شده‌اند که بر کیفیت هوای کره جنوبی، ژاپن و حتی مناطق دوردستی در کالیفرنیا تاثیر می‌‎گذارند.

pollution۹

  • چپ، قطاری از میان مه‌دود در شهر دالیان، چین در 29 ژانویه. راست، مسافران تابلوی زمان حرکت قطارها را در میان مه‌دود درایستگاه خیابان لیورپول در لندن در 29 ژانویه 1959 می‌خوانند.

pollution۱۰

  • بالا، خط افق در پکن در 5 ژوئن به زحمت دیده می‌شود. پایین تداوم آلودگی هوای لندن در مه‌دود فراگیر در 22 آوریل 2011 مشاهده می‌شود.

Foreign Policy

کد خبر 241301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز