همشهری آنلاین: فیزیکدان بریتانیایی و کاشف بوزون هیگز می‌گوید هیچ دانشگاهی حاضر به استخدام وی در سیستم آکادمیک جدید نخواهد شد زیرا از نظر آنها وی به اندازه کافی کاربردی و سازنده نخواهد بود.

پیتر هیگز

براساس گزارش تلگراف، این استاد برجسته دانشگاه ادینبرگ و برنده نوبل فیزیک سال 2013 که می‌گوید هرگز یک ایمیل ارسال نکرده، از اینترنت استفاده نکرده و حتی با موبایل تماس برقرار نکرده‌است، پس از مطالعه پیشگامانه‌اش درباره مکانیزم ذرات تحت اتمی و چگونگی ایجاد جرم در ماده و انتشار آن در سال 1964، کمتر از 10 مقاله در طول دوران فعالیتش منتشر کرده‌است.

وی معتقد است احتمال اینکه کشفی مشابه با کشف وی در فرهنگ آکادمیک امروزی قابل دستیابی باشد به دلیل انتظارات بالایی که برای همکاری و به روز کردن مقالات جدید از محققان وجود دارد، بسیار کم است. وی می‌گوید تصور کردن این که من چگونه می‌توانستم در سال 1964 تحت شرایطی مشابه با شرایط آکادمیک کنونی، از آرامش و سکوت کافی برای انجام کشف بزرگم درباره ذرات بوزون هیگز برخوردار باشم دشوار است.

هیگز 84 ساله می‌گوید در سال 1980 زمانی که برای دریافت نوبل کاندید نشد تقریبا از کار خود اخراج شد. اما پس از آن مقامات دانشگاه ادینبرگ به این نتیجه رسیدند که شاید روزی وی بتواند نوبل فیزیک را از آن خود کند و اگر نکرد ما همیشه فرصت اخراج کردن او را داریم.

هیگز می‌گوید زمانی که برنامه ارزیابی مطالعات در دپارتمان فیزیک این دانشگاه انجام شد،‌وی موجب شرمساری دپارتمان شده‌بود و بارها برای وی پیام ارسال شده بود که لیست مقالات خود را برای ما بفرستید و وی در پاسخ به آنها می‌گفت که هیچ مقاله‌ای ندارد.

وی در سال 1996 که از مسند استادی دانشگاه بازنشسته شد،‌از فرهنگ آکادمیکی که در دانشگاه‌ها شکل گرفته بود کاملا ناراضی بود. وی می‌گوید مدتی بسیار طولانی پس از بازنشستگی‌اش دوباره به دپارتمان فیزیک ادینبورگ بازگشت. به گفته هیگز، امروزه نیز وی نمی‌تواند شغلی آکادمیک داشته باشد زیرا از نظر دانشگاه‌ها وی به اندازه کافی کاربردی نخواهد بود.

هیگز همچنین فاش کرد که در سال 1999 از دریافت عنوان شوالیه‌ای سرباز زده‌است زیرا به اعتقاد وی سیستم اهدای عنوان و القاب معمولا اهدافی سیاسی در پی دارند.