گروه اقتصادی - رضا کربلایی: مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ تورم، هم در روستا و هم در شهرها رو به کاهش است.

نشانه‌ای آشکار از مهار نقدینگی و البته تورم که در 2سال اخیر همواره رو به بالا بوده است.دولت مصمم است تا سال آینده تورم را به 25درصد برساند آن هم تورم مورد محاسبه در بانک مرکزی نه مرکز آمار که همواره نرخ تورم را چند درصدی کمتر از بانک مرکزی اعلام می‌کند.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین نتایج تورمی اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم در روستاها همچنان بیشتر از شهرهاست و نرخ تورم آبان‌ماه امسال در خانوارهای روستایی0.4 درصد کمتر شده و به 42.1 درصد رسیده است.
گزارش این نهاد آماری درباره آخرین وضعیت تورمی در مناطق شهری مربوط به آذرماه است که نشان‌دهنده کاهش میانگین نرخ تورم در 2‌ماه گذشته است به‌نحوی که نرخ تورم در مناطق شهری ایران در این مدت با0.4 درصد کاهش به 35.5 درصد رسیده است.

البته پیام نگران‌کننده در گزارش مرکز آمار این است که ضریب افزایش نرخ تورم روستایی در آبان‌ماه دست‌کم نسبت به 4‌ماه قبل آن بیشتر بوده و درصد تغییر تورم ماهانه به2.1 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه روستایی در آبان‌ماه امسال35.2 درصد روایت شده که نسبت به‌ماه قبل آن 3.4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خبر خوش اما برای شهرنشینان ایران اینکه ضریب افزایش نرخ تورم یا همان درصد تغییر تورم ماهانه در آذرماه امسال برای نخستین بار از فروردین‌ماه91 دوباره به زیر یک‌درصد رسیده و نیم‌درصد شده است. تورم نقطه به نقطه شهری در آذرماه امسال هم به 28.8 درصد رسیده که نسبت به آبان ماه یک‌درصد ریزش داشته است.

روایت رسمی از تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

نتایج اعلام شده مرکز آمار از وضعیت نرخ تورم در مناطق روستایی نشان می‌دهد که تورم سبد کالایی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در آبان‌ماه امسال به پایین‌ترین سطح نسبت به 9‌ماه گذشته یعنی41.9درصد رسیده است.تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در پایان مردادماه یعنی پایان دولت دهم به 45.5درصد رسیده بود. همچنین نرخ تورم گروه خوراکی‌ها، ‌آشامیدنی‌ها و دخانیات در مناطق شهری ایران در آذرماه امسال با کاهش حدود 3درصدی نسبت به آبان‌ماه از 41 درصد به 38.1 درصد رسیده است.

 

تورم

کد خبر 244146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز