گروه ادب و هنر: هیأت انتخاب بخش مستند سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اسامی ۲۲ فیلم پذیرفته‌شده این بخش را اعلام کرد.

سینما - فیلم لطفا بوق بزنید

 علیرضا قاسم‌خان، منوچهر مشیری، پریوش نظریه و محمد درمنش اعضای هیأت انتخاب بخش مستندهای بلند جشنواره فیلم فجر هستند.

آثار برگزیده این بخش عبارتند از: برای گونگادین بهشت نیست به کارگردانی سیدغلامرضا نعمت‌پور، رژیستور عقب مخاطب می‌گردد ساخته سیدوحید حسینی، نرمین تولیچ: بازیگر کار محمدرضا عباسیان، در پناه بلوط به کارگردانی مهدی نورمحمدی، از عطر باغ نارنج ساخته پویان کاظمی، جایی برای زندگی به کارگردانی محسن استادعلی، لطفا بوق بزنید رضا فرهمند، زنجموره به کارگردانی محمدحسن دامن‌زن، خانه سیمین و جلال پریسا عشقی، خواب ابراهیم ساخته محمود کریمی، ابرها در راهند کار محمدعلی فارسی، نیمروز مکران ساخته ماکان عاشوری، حیات در رگ‌های سرد به کارگردانی فتح‌الله امیری، فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه ساخته مرتضی پایه‌شناس، خاطراتی برای تمام فصول مصطفی رزاق‌کریمی، 6 قرن و 6 سال به کارگردانی مجتبی میرتهماسب، ساعت صفر کار مشترک آزاده نوزادمقدم و حسین سلامت، شناسنامه سیدمحمدرضا هاشمیان، ملخی غول شد به کارگردانی محمدتقی فهیم، بیوک آقا ساخته علیرضا انصاریان، صورت‌های ابریشمی اکبر ناظمی و کمی بالاتر به کارگردانی لقمان خالدی. از جمله نکته‌های این فهرست می‌توان به حضور دبیر جشنواره فیلم فجر سال گذشته اشاره کرد که امسال با یک مستند در جشنواره سی و دوم حاضر خواهد بود.

عباسیان برای کسب یکی از جوایز بخش مستند با نرمین تولیچ: بازیگر با بزرگان عرصه مستندسازی ازجمله رزاق‌کریمی، میرتهماسب، خالدی، فارسی، دامن‌زن و... رقابت می‌کند. این مستند 70دقیقه‌ای داستان بازیگر معروف تئاتر و سینمای بوسنی است که در جریان جنگ بالکان در شهر تحت محاصره سارایوو بر اثر اصابت گلوله خمپاره 2 پای خود را از دست داده اما همچنان سوار بر صندلی چرخدار به بازی در سینما و تئاتر ادامه می‌دهد.

دبیرخانه سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر پیش از این از بازبینی 159فیلم مستند توسط هیأت انتخاب برای رقابت در این بخش خبر داده بود؛ ضمن اینکه سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرده بود آثار برگزیده بخش مستند بلند هفتمین جشنواره سینما حقیقت در بخش مسابقه سینمای مستند جشنواره امسال به نمایش درمی‌آیند.بر این اساس، مستندهای در پناه بلوط، فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه، برای گونگادین بهشت نیست و لطفا بوق بزنید با درخشش در جشنواره سینما حقیقت و کسب جوایز برتر آن، خود را برای رقابت در جشنواره فیلم فجر آماده می‌کنند.

چند خبر دیگر

پس از حضور دبیر جشنواره سال گذشته در بخش مستند جشنواره امسال، خبر مشابه دیگر می‌تواند حضور فیلمی به تهیه‌کنندگی رئیس سابق سازمان سینمایی در یکی از بخش‌های رسمی این دوره باشد؛ «روزگاری عشق و خیانت» به تهیه‌کنندگی روح‌الله شمقدری و کارگردانی داوود بیدل شاید یکی از معدود فیلم‌های جشنواره سی و دوم فجر با موضوع انقلاب اسلامی باشد. همایون ارشادی، میلاد کی‌مرام، نسرین مقانلو، شهرزاد کمال‌زاده، سحر قریشی، حسن جوهرچی، جعفر دهقان، علی اوسیوند، آتش تقی‌پور و جمشید هاشم‌پور در این فیلم سیاسی ایفای نقش کرده‌اند که نسخه اصلی آن به استناد حرف‌های تهیه‌کننده تا چند روز دیگر تحویل دفتر جشنواره می‌شود.

نخستین نشست خبری جشنواره فیلم فجر فردا( سه‌شنبه 17دی‌ماه) با حضور علیرضا رضاداد دبیر و دیگر مدیران جشنواره برگزار می‌شود و انتظار می‌رود در این نشست اطلاعات بیشتری درباره فیلم‌های حاضر و غایب جشنواره در اختیار اهالی رسانه قرار بگیرد. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که حضور در نشست خبری دبیر جشنواره سی و دوم فقط با ارائه کارت دعوت مدیریت ارتباطات جشنواره ممکن است و این می‌تواند نخستین گام‌ها در راه استانداردسازی روند اطلاع‌رسانی جشنواره امسال باشد.

کد خبر 244818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز