مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا اعلام کرد مریخ نوردان دو قلوی این سازمان که بر سطح سیاره سرخ فعالیت دارند،۱۰ ساله شدند

۱۰ سالگی مریخ نوردان ناسا مبارک

اکنون 10 سال است که از حضور مریخ نوردان دوقلوی سازمان فضایی آمریکا ˈروحˈ و ˈفرصتˈ بر سطح مریخ می‌گذرد.

10 سال پیش در چنین روزی، ناسا اولین کاوشگرهای خود را بر سطح مریخ پیاده کرد و به این ترتیب ماموریتی را بر سطح مریخ آغاز کرد که به شدت موفقیت آمیز بود.

کاوشگر روح ناسا در شب سوم ژانویه 2004 بر سطح مریخ فرود آمد و سه هفته بعد کاوشگر فرصت به این سیاره سرخ رسید.

به گزارش ایرنا، در ابتدا تصور بر این بود که این دو روبات مدت 90 روز در مریخ به کاوش بپردازند و در محل‌های فرود خود به دنبال نشانه‌هایی از فعالیت گذشته آب و هوایی در این سیاره سرخ بگردند.

هر دو کاوشگر شواهد زیادی در این مورد پیدا کردند. روح در سال 2010 در تله‌ای از شن و ماسه گیر کرد و یک سال بعد از فعالیت افتاد، اما فرصت امروزه همچنان فعالیت می‌کند و هیچ نشانه‌ای از کند شدن فعالیت‌های آن به چشم نمی‌خورد.

اکتشافات انجام شده توسط کاوشگرهای فرصت و روح در سال‌های گذشته درک دانشمندان را از مریخ و تاریخ دینامیک آن به طور اساسی تغییر داد.

برای مثال در سال 2007، چرخ جلو سمت راست روح که از کار افتاده بود، یک شیار در خاک قرمز مریخ حفر کرد که شکل گیری آن مانند واکنش آب داغ به سنگ بود.

روح توانست شواهد قدرتمندی از وجود یک سیستم گرمابی باستانی کشف کند که نشان می‌دهد حداقل برخی بخش‌های سیاره سرخ در گذشته از دو عنصر اصلی ضروری برای حیات یعنی آب مایع و منبع انرژی برخوردار بوده‌اند.

کاوشگر فرصت نیز چند کشف را انجام داده است که برخی از آنها پس از ورود این روبات به دهانه 14 مایلی ( 22 کیلومتری) ˈاندیورˈ (Endevour) در ماه اوت 2011 بدست آمده‌اند.

مریخ نورد کنجکاوی ناسا که در اوت 2012 در دهانه گیل مریخ وارد شده است، تحقیقات ردیابی نشانه‌های حیات را در مرحله بالاتری انجام می‌دهد.

مشاهدات کنجکاوی نشان داده که ناحیه‌ای موسوم به ˈخلیج یلونایفˈ (Yellowknife Bay) احتمالا چند میلیارد سال پیش در دریاچه آب شیرینی که احتمالا 50 در 50 کیلومتر وسعت داشته، از حیات اولیه برخوردار بوده است.

کاوشگر روح در طول عمر عملیاتی خود 7.7 کیلومتر در سیاره مریخ حرکت کرده، در حالیکه مسیر طی شده توسط کاوشگر فرصت تا به امروز 38.7 کیلومتر بوده است.

این در حالی است که کاوشگر فرصت اکنون رکورددار مسافت طی شده توسط یک خودروی روباتیک آمریکایی در فضا بوده و در حال نزدیک شدن به رکورد بین المللی 42 کیلومتر است که در اختیار ماهنورد ˈلونوخود 2ˈ Lunokhod 2 روسیه است. این رکورد در سال 1973 ثبت شده بود.

کد خبر 244953
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز