همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی استانداران پیگیری تشکیل جلسات شورای مسکن استان و کمیسیون ایمنی راهها در استانها توسط استاندار را خواستار شد.

آخوندی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، دکتر آخوندی که در وزارت کشور و در جمع استانداران سخن می‌گفت تصریح کرد: ۱۹۶هزار واحد مسکن مهر در کشور آماده واگذاریست ولی زیرساختهای آن از قبیل آب، برق، گاز و ... تکمیل نشده است و به عهده وزارتین نیرو و نفت است، در بحث روبنایی هم وزارت راه و شهرسازی کمک به تکمیل درمانگاه، پاسگاه، مدرسه و ... خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی از استانداران خواست هر هفته با تشکیل شورای مسکن مسائل و مشکلات مسکن مهر را پیگیری و به نتیجه برسانند.

وی بر کسری منابع مالی نیز تاکید کرد و از جلسه خود با معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی سخن گفت اظهار داشت: مقرر شد تا ۷۰ هفته ، هفته ای ۱۱۰میلیارد تومان به منابع مالی مسکن مهر تزریق کنیم تا فعلا بدهی آنها را پرداخت کنیم و کسری منابع را خود خریداران مسکن مهر تامین کنند.

عباس آخوندی بر آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر نیز اشاره کرد و افزود: می خواهیم بازار غیر رسمی و سیاه را جمع کنیم و بطور رسمی و ثبت در یک سامانه ملی ثبت شوند و این نیز به دارندگان مسکن مهر کمک خواهد کرد تا با فروش آن مسکن مورد دلخواه خود را تهیه کنند.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح طرح جامع مسکن گفت: این طرح که در سالهای ۸۳و۸۴ به تصویب رسید مسکن مهر بخش کوچکی از آن بود چرا که درابتدا قرار براین بود سالی ۵۰هزار واحد مسکن برای افراد کم درآمد تهیه شود ولی سر از ۲ میلیون درآورد.

آخوندی بیان داشت: در بیشتر کشورها ۸۰تا۹۰ درصد قیمت خانه را وام می‌دهند، در ایران سال ۸۴ با ۲۰میلیون تومان می شد کاری کرد اگر نسبت به آن زمان وام بدهیم باید چیزی حدود ۹۵ میلیون پرداخت کنیم که به معنی ۵۰ درصد خرید یک واحد ۷۵متری نوساز در مرکز شهر است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: پیشنهاد ما این است که صندوق پس انداز مسکن تنها منحصر به بانک مسکن نباشد بلکه دیگر بانکها نیز چنین صندوقی را داشته باشند.

وی به وجود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران اشاره کرد و گفت: اگر بیش از ۵۰۰ هزار واحد در حال ساخت نیز به آن افزوده شود و هر واحد نیز پذیرای ۴ نفر باشد مشکل آلودگی و ... را در پی خواهد داشت.

دکتر آخوندی در رابطه با حمل و نقل گفت: اتفاق خاصی در حمل و نقل رخ نداده به خاطر اینکه سرمایه گذاری جدیدی در ناوگان نداشته ایم و تنها ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن جدید مانده بدون ناوگان که برای این منظور باید تعداد ۳ هزار واگن به مجموعه اضافه کنیم. زیرا از ۲ هزار و ۲۰۰ واگن مسافری تعداد ۷۰۰ واگن باید خارج شود. همچنین باید ۲۰ هزار واگن باری جدید نیز اضافه گردد.

وی از نیاز مالی دربخش واگن مسافری به ۱۲ هزار میلیارد تومان و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای واگن باری اشاره کرد و گفت: در کنار اینها احداث خطوط جدید، بر قی کردن خطوط فعلی، دو خطه کردن و آنتن های جدید ریلی را هم نیازمندیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اولویت حمل ونقل ریلی تاکید کرد که بار آزاد راه تهران - قم نیز باید به حمل و نقل ریلی واگذار شود وی اضافه کرد: قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان و تکمیل راه آهن قزوین - رشت - آستارا نیز در دستور کار قرار گرفت.

آخوندی با اشاره به تعداد ۲۷ هزار کشته در سال‌های گذشته در جاده‌ها گفت: باید این تعداد را به کمتر از ۱۶ هزار برسانیم البته این تعداد نیز بسیار زیاد است. برای این منظور ماهیانه با تشکیل کمیسیون ایمنی راهها در دفتر اینجانب و تشکیل مشابه آن در استانها به ارتقای ایمنی راه ها توجه ویژه‌ای داشته‌ایم.

وی درپایان به آماده بودن بستر ساخت ۱۸ هزار کیلومتر آزادراه اشاره کرد و گفت: برای ساخت این آزاد راهها نیاز به سرمایه گذار داریم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای نوسازی ناوگان جاده ای بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و ۳ هزار میلیارد تومان یارانه نیاز است و بر همین اساس برنامه نوسازی ناوگان جاده‌ای دیروز تقدیم معاون اول ریاست جمهوری گردید.

کد خبر 245227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز