گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران بر این عقیده است که طرح انتقال پایتخت یک‌پیشنهاد کارشناسی نشده است و پیش از طرح این مسئله باید در مورد آن هزاران صفحه تحقیق صورت می‌گرفت.

اعضای شورا عنوان می‌کنند که انتقال پایتخت هزینه بسیار سنگینی دارد که با درصد کمی از هزینه مورد نیاز آن می‌توان مشکلات موجود در پایتخت را حل کرد. از سوی دیگر مشکلاتی که منجر به پیشنهاد طرح انتقال پایتخت شده، ممکن است با اجرای آن حل نشود. در تازه‌ترین واکنش رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد که ‌هرچند وقت یک‌بار مسائلی درخصوص جابه‌جایی پایتخت مطرح می‌شود، همانگونه که چندی پیش برخی نمایندگان بحث جداسازی ری و شمیرانات از تهران را داشتند و همه این مسائل غیرکارشناسانه است. احمد مسجدجامعی در گفت‌وگو با فارس به این نکته هم اشاره کرد که در حال حاضر در بسیاری از شهرها میزان آلودگی هوا بیشتر از تهران است، بنابراین قطعا طرح جابه‌جایی پایتخت غیرمنطقی و شتابزده است. به اعتقاد مسجدجامعی، اگرچه تهران با معضلاتی چون آلودگی هوا، ترافیک، ساخت و سازهای غیرمجاز و غیره روبه‌روست، باید برای رفع مشکلاتش راهکار منطقی و اصولی اتخاذ شود نه اینکه بار پایتخت را به شهر دیگر انتقال داد و صورت مسئله را پاک کرد.

پایتخت یک‌اسم نیست که جابه‌جا شود

معصومه آباد، یکی از اعضای شورای شهر نیز اینطور بیان کرد که پایتخت تنها یک‌اسم نیست تا به‌راحتی جابه‌جا شود. به گفته وی، تهران به‌عنوان پایتخت از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و درمانی بهره‌مند است که این ظرفیت‌ها وزنه پایتخت را بسیار سنگین کرده، بنابراین برای جابه‌جایی این وزنه باید هزینه‌های بسیاری پرداخت کرد. آباد که سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری است، علاوه بر این مسائل اعلام کرد: برای بررسی انتقال پایتخت باید از اعضای شورای شهر که از مردم حکم نمایندگی دارند نیز نظرخواهی شود چراکه طی این 16سال این اعضا در حوزه‌های مختلف عمرانی، شهری، زیست‌محیطی و... تحقیق و بررسی داشته‌اند. این مسئله‌ای را که آباد عنوان کرد، اغلب اعضای شورای شهر تهران هم عنوان می‌کنند زیرا اعضای شورا با همکاری مشاوران و کارشناسان شهری می‌توانند بسیار دقیق موضوع را بررسی کنند. آباد همچنین بیان داشت: جابه‌جایی تهران به‌عنوان یک پدیده بیمار است و نباید هزینه‌های درمان آن را صرف انتقال این بیمار به سایر نقاط کشور کرد.

وی با بیان اینکه این بیمار باید قرنطینه و درمان شود، گفت: درمان مشکلات پایتخت خیلی راحت‌تر از آن است که بخواهیم آن را انتقال دهیم. به گفته وی، همه افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند درصورتی که در محل سکونت خود شاغل شوند بسیاری از رفت‌وآمدهای غیرضرور کاهش می‌یابد و شهر نیز خلوت‌تر می‌شود. آباد بر این نکته هم تأکید کرد که مجوز‌های معاینه فنی خودروها باید در کلانشهرها ازجمله تهران از 5سال به 2سال کاهش یابد. وی در پایان با بیان اینکه برای حل مشکل تهران نیاز به اقدامات اورژانسی داریم، گفت: جابه‌جایی تهران یک پروسه زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت انجام نمی‌شود.

 

کد خبر 245388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز