تاریخ برای سینمای ایران تکرار نشد و اصغر فرهادی رقابت برای کسب دومین جایزه گلدن گلوب را به نماینده ایتالیا واگذار کرد.

۱۲سال بردگی یک گام دیگر به اسکار نزدیک شد


مراسم هفتاد و یکمین دوره اهدای جوایز گلدن گلوب از ساعت 4:30بامداد دوشنبه در هتل بورلی هیلتن لس‌آنجلس آغاز و جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان به «زیبایی بزرگ» پائولو سورنتینو اهدا شد.

«شکار» توماس وینتربرگ از دانمارک، «آبی گرم‌ترین رنگ است» عبد‌اللطیف کشیش از فرانسه،«گذشته» اصغر فرهادی از ایران و «باد می‌وزد» هایائو میازاکی از ژاپن دیگر نامزدهای این بخش بودند که مراسم را دست خالی ترک کردند. فرهادی 2 سال پیش با «جدایی نادر از سیمین» جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان را برده بود. زیبایی بزرگ نخستین بار در بخش رسمی کن 2013به نمایش درآمد و یکی از 9فیلم حاضر در فهرست اولیه اسکار فیلم خارجی‌زبان است.

مهم‌ترین بخش مراسم گلدن گلوب امسال برای مخاطبان سینمادوست ایرانی همان جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان بود اما در دیگر بخش‌ها جایزه بهترین فیلم درام به «12سال بردگی» استیو مک‌کویین رسید که به‌نظر می‌رسد جدی‌ترین رقیب اسکار در این بخش خواهد بود. «حقه‌بازی آمریکایی» دیوید اُ. راسل هم در 3 بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بازیگر زن موزیکال یا کمدی (ایمی آدامز) و بازیگر زن مکمل (جنیفر لارنس) برنده جایزه گلدن گلوب شد.

«باشگاه خریداران دالاس» پس از حقه‌بازی آمریکایی تنها فیلمی بود که بیش از یک جایزه گلدن گلوب برد و در 2 بخش بهترین بازیگر مرد درام برای متیو مکاناهی و بازیگر مرد مکمل جَرِد لتو به موفقیت رسید. «جاذبه»، «جازمین غمگین»، «گرگ وال استریت»، «او»، «همه‌‌چیز از دست رفته» و «ماندلا: راه طولانی آزادی» هم مانند 12سال بردگی هر کدام در یک بخش جایزه گلدن گلوب را از آن خود کردند؛ جایزه‌ای که پس از اسکار معتبرترین جایزه صنعت سینماست. جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم انیمیشن طبق پیش‌بینی‌ها به «یخ‌زده» استودیو دیزنی رسید که این روزها گیشه سینماها را هم فتح کرده است. انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به‌عنوان بانی اهدای جوایز گلدن گلوب، امسال جایزه سسیل بی. دمیل را به وودی آلن کارگردان و فیلمنامه‌نویس برنده اسکار اعطا کرد. طبق معمول آلن در مراسم شرکت نکرد و دایان کیتن به نمایندگی از او جایزه‌اش را گرفت. کیتن بازیگر بسیاری از فیلم‌های آلن بوده است.

آلفونسو کوارون برای جاذبه جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردان را گرفت و لئوناردو دی‌کاپریو در حالی به جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی یا موزیکال به‌خاطر گرگ وال استریت رسید که بسیاری معتقدند تازه‌ترین تجربه کارگردانی مارتین اسکورسیزی در دسته فیلم‌های جدی و درام قرار می‌گیرد. جایزه بهترین فیلمنامه هم به «او» اهدا شد و جوایز اصلی بخش تلویزیون این دوره به سریال «برکینگ بد» رسید.

نطق پذیرش

امسال هم مثل دوره‌های گذشته تقریبا هیچ‌کدام از برندگان جایزه‌های اصلی و فرعی «نطق پذیرش» آماده نکرده بودند. ظاهرا این ماجرا در هالیوود دارد به یک رسم نانوشته تبدیل می‌شود. یعنی خرافاتی‌ها معتقدند جایزه معمولا به کسانی می‌رسد که چیزی برای گفتن آماده نکرده باشند. برنده‌های گلدن گلوب 2014پس از گرفتن جایزه چند جمله به زبان آوردند که معمولا اینگونه شروع می‌شد: «وای خدای من! انتظارش را نداشتم...» نکته دیگر نادیده‌گرفتن هنرنمایی بردلی کوپر در ‌حقه‌بازی آمریکایی بود؛ فیلمی که همه در آن جایزه گرفتند جز کوپر که او هم به سندروم برد پیت گرفتار شده است؛ این دو خوش‌تیپ‌تر از آن هستند که نیاز به جایزه داشته باشند!

کد خبر 245833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز