همشهری آنلاین: در حاشیه بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، شرکت کنندگان در کمیسیون جهان عاری از خشونت، بر لزوم نهادینه شدن اندیشه همزیستی در جوامع اسلامی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیسون جهان عاری از خشونت، به ریاست حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و با حضور اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته دینی و فرهنگی جهان اسلام عصر جمعه 27 دیماه در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.

دکتر شیخ شادی المصری نماینده مفتی اعظم لبنان در سخنانی در این کمیسیون اظهار داشت: قرآن کریم حبل المتین و عروة الوثقی و باعث هدایت همه مسلمانان است و امت اسلامی باید به آن چنگ زده و پایبند باشد.

وی افزود: باید به تعالیم کتاب الهی بازگردیم خصوصا در این بازه زمانی که فتنه‌های بسیار گرداگرد جهان اسلام را فراگرفته است و شاهد اقدامات گروه‌های تروریستی هستیم؛ و جهان اسلام تهدید می‌شود که این تهدید ناشی از توطئه‌هایی است که امریکا و رژیم صهیونیستی برای مسلمانان برنامه ریزی کرده‌اند.

دکتر صلاح الدین ربانی رئیس شورای صلح افغانستان دیگر سخنران این کمیسیون مقاله خود را پیرامون مسئله جهان عاری از خشونت ارائه داد.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات جهان اسلام دامن زدن به مسائل فرقه ای است که تاکنون پیامدهای ناگواری را برای جهان اسلام به همراه داشته است که مجمع تقریب در مقابله با آن نقش مهمی بر عهده دارد؛ ترویج اندیشه همزیستی باید در جوامع اسلامی نهادینه شود؛ علمای اسلام باید در برابر پدیده تکفیر و افراط گرایی موضعی ثابت و محکم اتخاذ کنند.

در ادامه این نشست دکتر محمد العاصی امام جمعه سابق واشنگتن و عضو شورای عالی مجمع تقریب در اظهاراتی بیان داشت:پدیده تکفیر پدیده ای است که جهان اسلام را به خطر انداخته؛ جهان اسلام به گونه ای رقم خورده که افرادی که به دین اسلام ایمان اورده اند و مسلمان هستند به انها کفر نسبت داده می شود که این پدیده بسیار مذموم و ناپسند است.

دکتر طلال عتریسی استاد دانشگاه لبنان نیز اظهار داشت: قرآن کریم ما را از اختلاف و خشونت نهی کرده است و تاکید کرده که در برابر دشمنان اسلام قدرتمند باشید و با یکدیگر به محبت رفتار کنید؛ جریان تکفیری ساخته و پرداخته غرب است و این جریان در نهایت به دستان خودشان نابود خواهد شد.

دکتر آصف قاضی فعال اجتماعی از پاکستان، دکتر اوزهان اصیل ترک رهبر حزب ملی گوروش ترکیه، دکتر نور الاقطاب صدیقی اندیشمندی از انگلستان نیز مقالات خود را پیرامون موضوع کمیسیون ارائه کردند.

کد خبر 246276
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز