همشهری آنلاین: فرمانده مرزبانی ناجا گفت: مبادلات کالا در مرزها، توسط مرزنشینان منجر به افزایش امنیت و رعایت مقررات مرزی می‌شود.

به گزارش ایسنا، سردار حسین ذوالفقاری در سومین نشست مشترک مسئولان مرزبانی و نمایندگان شهرستان‌های مرزی در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس، مرزنشینان و مرزبانان نظرات یکسانی در مورد وضعیت مرزها دارند اما در عمل این یک رنگی احساس نمی‌شود لذا لازم است به این دیدگاه‌های یکسان، جهت داده شود تا دولت و مجلس به یک تصمیم مناسب برای حل معضل مرزنشینان برسند.

وی با بیان اینکه مبادلات کالا در مرزها توسط مرزنشینان منجر به افزایش امنیت و رعایت مقررات مرزی می‌شود، تاکید کرد: مبادلات کالا توسط مرزنشینان در جهت بهبود وضعیت معیشتی آنان باید ادامه داشته باشد هرچند این مبادلات با حذف برخی از معافیت های گمرکی همراه است اما باید در مناطقی که دسترسی مناسب دارند، امکان مبادله فراهم شود تا برای مرزنشینان صرفه اقتصادی داشته باشد.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به اینکه قاچاق سوخت هم اکنون مسئله جدی برای کشور است، تصریح کرد: متاسفانه تفاوت قیمت سوخت در داخل کشور نسبت به کشورهای همسایه منجر شده تا این محصول، صرفه اقتصادی فراوانی برای قاچاقچیان به همراه داشته باشد لذا قاچاقچیان با شگردهای مختلف از جمله لوله کشی در داخل زمین اقدام به انتقال سوخت می کنند.

ذوالفقاری یادآور شد : بررسی وضعیت قاچاق 15 کشور همسایه ما حاکی از آن است که آنان با چهار موضوع در مرزهایشان مواجه هستند از جمله قاچاق مواد مخدر، تروریست ، قاچاق انسان و سلاح اما در کشور ما، علاوه بر چهار موضوع فوق با قاچاق سوخت ، لوازم خانگی، انواع خوراکی‌ها و سیگار نیز مواجه هستیم که این موضوعات در کشورهای پیرامون ما قاچاق نیست.

درگیری مسلحانه با قاچاقچیان لوازم خانگی و سیگار

نمی‌توان برای ارتقاء صنعت داخلی تا ابد به درگیری‌های مسلحانه با قاچاقچیان ادامه داد

وی افزود : در حال حاضر ماموران ما برای ممانعت از قاچاق کالاهایی نظیر لوازم خانگی و سیگار مجبور به درگیری مسلحانه با قاچاقچیان می شوند که خسارات زیادی برای ماموران و قاچاقچیان به همراه دارد.

ذوالفقاری تاکید کرد : نمی‌توانیم برای ارتقاء صنعت داخلی تا ابد به درگیری‌های مسلحانه با قاچاقچیان ادامه دهیم بلکه لازم است به تولید کنندگان فرجه زمانی بدهیم تا بتوانند با محصولات خارجی به رقابت بپردازند درغیر این صورت لازم است تا ورود برخی از کالاها به کشور براساس تعرفه‌های متعارف دیگر کشورها انجام شود.

وی تصریح کرد: سیاست‌های اقتصادی موجب شده است تا به طور روز افزون و مستمر نیروهای مرزی و دیگر نیروهای انتظامی کشور، بخش عمده ای از توان خود را صرف مبارزه با قاچاق کنند و در موارد زیادی نیز درگیری مسلحانه داشته باشند؛ این روند در چند دهه گذشته وجود داشته بنابراین ضرورت دارد تا مسئولان امر فرجه زمانی منطقی برای حمایت‌های همه جانبه از صنعت و تولید داخلی تعیین کنند تا بتوانند به سطح زمانبندی با محصولات تولیدی دیگر کشورها برسند در غیراینصورت ادامه این روند هزینه‌های معنوی و مادی بسیار زیادی برای کشو ر و سازمان های درگیر داشته و خواهد داشت.

وی یکی دیگر از مشکلات موجود در مرزها را معطلی رانندگان در مبادی رسمی هنگام ورود به کشور دانست و افزود : بر اساس بررسی‌های انجام شده ، طولانی شدن سیر مراحل قانونی منجر شده تا برخی از رانندگان حتی تا 15 روز در مرزها بدون هیچ امکاناتی معطل بمانند بنابراین لازم است تا هرچه سریعتر این مشکل حل شود؛ مرزبانی برای حل این موضوع کمال همکاری را دارد و همه فرماندهان موظف به بررسی و اقدام شده اند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: بکارگیری افراد بومی در شرق کشور آغاز شده و موضوع استخدام از استان های مرزی در اولویت مرزبانی ناجا است.

وی موضوع بازگشایی هرگونه مرز و یا معابر موقت برای مبادلات مرزی را از اختیارات دولت دانست و اعلام کرد: در این راستا مرزبانی آماده همکاری و اقدام است.

فرمانده مرزبانی ناجا، خواستار افزایش اعتبارات مرزها شد و گفت: در سال 89، 5 میلیارد و 500 میلیون تومان به ردیف بودجه به مرزبانی اختصاص داده شد که این رقم امسال به 5 میلیارد تومان رسیده که تا امروز تنها 50 درصد آن تحقق یافته است.

وی با اشاره به اینکه، مرزبانی به منظور کاهش نیروی انسانی، شیب امکانات را به سمت سیستم های الکترونکی پیش می برد، تصریح کرد: به دلیل طولانی بودن مرزهای کشورمان، با تهدیدات و آسیب های زیادی نیز در مرزها مواجه هستیم بطوریکه امسال بیش از 300 درگیری مسلحانه بین نیروهای مرزبانی و قاچاقچیان، اشرار و گروهک ها بوقوع پیوسته بنابراین لازم است تا ضمن افزایش اعتبارات در تخصیص نیز تسریع شود.

ذوالفقاری ادامه داد: مرزبانان ما با شرایط سختی به حفاظت و نگهبانی در مرزها می پردازند لذا حمایت از آنان در راستای افزایش انگیزه خدمتی امری ضروری است که لازمه آن حمایت های معنوی و مادی مسئولان محترم اعم از دولت، مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح است.

فقر اقتصادی منجر شده تا مرزنشینان به سمت قاچاق بروند

مرزنشین قاچاقچی نیست

در ادامه دکتر حسینی رئیس فراکسیون مرز در مجلس شورای اسلامی گفت : از ماموران مرزبانی که در هوای سرد و مناطق صعب العبور برای حفاظت از مرزهای کشورمان تلاش می کنند تشکر می کنم.

وی افزود : مرزنشینان به مثابه مرزبانان ما هستند و نباید با آنان به عنوان قاچاقچی نگاه کنیم چراکه بسیاری از آنان به دلیل فقر اقتصادی مجبور به قاچاق شده اند این در حالی است که سود هنگفت ناشی از قاچاق عایدشان نمی شود و آنان تنها برای قاچاقچیان مزدوری می کنند.

حسینی با تاکید بر اینکه باید از راهکارهای قانونی پیش بینی شده در جهت حل مشکل مرزبانان و مرز نشینان استفاده کنیم، افزود: از همین جا دست تمامی مرزبانان را که با وجود مشکلات فراوان به حراست از مرزهایمان می پردازند می بوسم.

کد خبر 246893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز