گروه سرزمین- اسدالله افلاکی: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز گذشته در حاشیه نشست هم‌اندیشی روسای دانشکده‌های منابع طبیعی کشور با مدیران ارشد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به صراحت مخالفت خود را با ادغام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد و گفت: طرح ارائه شده مبنی بر ادغام این دوسازمان فاقد کارکارشناسی است و وجاهت علمی و فنی ندارد.

مهندس خداکرم جلالی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست 2ماموریت متفاوت دارند، تصریح کرد: ادغام این دوسازمان مغایر با ماهیت و وظایفی است که این دو سازمان برعهده دارند. سازمان حفاظت محیط‌زیست سازمانی حاکمیتی است که نقش نظارتی دارد و ضمن نظارت بر فعالیت‌های اجرایی، انطباق این فعالیت‌ها را با شاخص‌های زیست‌محیطی رصد و کنترل می‌کند. براین اساس این سازمان باید جایگاهی قدرتمند داشته باشد به‌طوری که بتواند به وزارتخانه‌ها و نهادها امر و نهی کند؛ جایگاهی که هم‌اکنون برای این سازمان تعریف شده متناسب با وظایف و ماهیت این سازمان است و طبعا معاون ریاست‌جمهور این جایگاه را دارد. سازمان جنگل‌ها و مراتع هم وظایف حاکمیتی دارد اما بخشی از وظایف این سازمان در زمینه حفاظت، احیا و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی اجرایی است.

جلالی تبیین و شناساندن ارزش‌های اکولوژیکی منابع طبیعی را یکی از راهکارهای حفظ و توسعه پایدار منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: درحالی ارزش‌های اکولوژیکی منابع طبیعی در جامعه ما ناشناخته است که بررسی‌های علمی نشان می‌دهد تنها ارزش اکولوژیکی 3کارکرد از کارکردهای جنگل و مرتع یعنی حفظ آب، خاک و ترسیب کربن 200برابر ارزش علوفه و چوبی است که در این عرصه‌ها تولید می‌شود. براین اساس ضروری است بهره‌برداری از منابع طبیعی متناسب با توان اکولوژیک و ظرفیت زیستی این منابع باشد تا بتوانیم به محیط‌زیست مطلوب و حفظ و توسعه منابع طبیعی دست پیدا کنیم. به‌گفته وی منابع طبیعی از قابلیت‌های لازم برای تبدیل شدن به وزارتخانه برخوردار است اما ارتقای منابع طبیعی به وزارتخانه به سیاست‌های کلی نظام بستگی دارد.

این گزارش می‌افزاید هفته گذشته 63 نماینده مجلس خواستار ادغام سازمان جنگل‌ها با سازمان حفاظت محیط‌زیست شدند. در پی این درخواست، پیرموذن عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اعلام اینکه مجلس باید به داد محیط‌زیست برسد نسبت به تحقق این درخواست و پیامدهای ناگوار آن هشدار داد. رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران، رئیس جامعه جنگلبانی ایران و شماری از صاحب‌نظران منابع طبیعی و محیط‌زیست هم طی تماس با همشهری نسبت به طرح ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع هشدار دادند. صاحب‌نظران می‌گویند در شرایطی که 40تالاب کشور خشک شده و ریزگردها و آلودگی هوا جان میلیون‌ها شهروند را در سراسر کشور تهدید می‌کند طرح موضوعاتی از این دست جز دامن زدن به معضلات منابع طبیعی و محیط‌زیست ثمر دیگری ندارد. نمایندگان به جای طرح این موضوعات بهتر است با تأمین اعتبار و فراهم کردن تمهیدات قانونی، مسئولان این دو سازمان را در مقابله با معضلات متعددی که هم‌اکنون دامنگیر منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور است یاری کنند.شیوع انواع آفات در رویشگاه‌های جنگلی غرب و شمال، خشک شدن قریب‌الوقوع ارومیه و وضعیت بحرانی 280دشت کشور نمونه‌هایی از معضلاتی است که بیش از هرچیز نیازمند توجه جدی نمایندگان مجلس است.

 

کد خبر 247300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز