چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: شما اگر مدیر عامل شرکتی بودید که سالانه 2/3 میلیارد دلار گردش مالی، 12 هزار کارمند و 500 میلیون بیننده و یا بهتر است بگوییم مشتری داشت، حاضر به استعفا از مقام خود بودید؟

جواب مثبت به این سؤال دادن بسیار سخت است. به ویژه اگر آن شرکت را خود شما تأسیس کرده باشید و با کمک و ایده‌های شما بزرگ شده باشد.

مشخصاتی که گفتیم، همگی برای سایت یاهو است. سایتی که ممکن نیست کاربری در اینترنت به وجود بیاید و سری به آن نزند. رقم 500 میلیون کاربر هم مصداق این امر است. البته هنوز با وجود سابقه بیشتر از رقیبش، نتوانسته از او سبقت بگیرد.

رقیب او یا همان سایت گوگل سالانه 50 درصد گردش مالی بیشتر و 4 برابر سود بیشتری نسبت به یاهو کسب می کند. و شاید این مشکلی باشد که روسای سایت مستقر در سانی ویل واقع در کالیفرنیا را (دفتر مرکزی سایت یاهو) آزار می‌دهد.

13 سال پیش جری یانگ و همکلاسیش دیوید فیلو، یاهو را تأسیس کردند. هر دوی آنها دانشجو بودند و در دانشگاه استنفورد تحصیل می‌کردند. نهایت ریزبینی و دقت را در راه اندازی سایت یاهو انجام دادند. آن دو به خوبی با اینترنت آشنا بودند ولی با وجود این می‌دانستند که برای عملی کردن طرح‌هایشان احتیاج به یک مدیر اجرایی خوب دارند.

هنگامی که برای اولین بار سایت راه افتاد، توانست درصد خوبی از کاربران را به خود اختصاص دهد ولی باز هم این تعداد یانگ و فیلو را راضی نمی‌کرد. آنها ذهنشان را با زیرکی به جستجوی یک مدیر عامل خوب معطوف کردند و کسی را مناسب‌تر از تری سیمل که در آن زمان به عنوان قائم مقام مدیرعامل شرکت سینمایی عظیم وارنر (همان هایی که فیلم 300 را ساختند و با یک معذرت خواهی خشک و خالی سر و ته قضیه را هم آوردند) پیدا نکردند.

سیمل هم به عنوان تجربه‌ای نو، پیشنهاد آن دو را قبول کرد و به سرعت تصمیم گرفت یاهو را به یک سایت رسانه‌ای چند منظوره تبدیل کند. این استراتژی جدید می‌توانست یاهو را در رقابت با گوگل قدرتمندتر کند.

ولی هنوز یک مشکل وجود داشت؛ یاهو به خوبی گوگل نمی‌توانست کاربرانش را در راهنمایی برای جستجو (web search) صفحات اینترنتی یاری کند. البته مشکل دیگری هم مانند طراحی هسته (core) یاهو را آزار می‌داد.

ولی هنگامی که سیمل، یانگ و فیلو به این فکر افتادند خیلی دیر شده بود و کاربران اینترنتی دیگر گوگل را برای خود انتخاب و با نحوه کاربری با آن آموخته شده بودند. به همین دلیل سیمل تصمیم گرفت تا به جای طراحی مجدد هسته یاهو، چند سایت جستجوگر  مانند آلتاویستا (Altavista)و اینکتومی (Inktomi) را بخرد.

ولی باز هم گوگل کاری کرد تا خدماتش برای همیشه متمایز با خدمات یاهو باشد. گوگل شروع به ارائه خدمات گسترده‌ای مانند ایمیل، گوگل ارث، گوگل دسکتاپ و ... کرد تا دیگر کاربران حتی فکر تغییر استفاده از سایت دیگر را به ذهن خود راه ندهند. آنقدر حرکات مدیران گوگل برای کاربران وسعت داشت که دیگر یک فعل جدید را وارد زبان خود کردند و آن گوگلیدن (به معنی جستجوی اینترنتی ) بود.

با تمام این اوصاف، جری یانگ مسائل بسیاری را در راستای محقق کردن یک ایده را یاد گرفت و هم اکنون با وجود 38 ساله بودنش 2/2 میلیارد دلار پول دارد و به رتبه  432 میان پولداران جهان رسید. ولی باز هم در مقابل موسسان گوگل، سرجی برین و لری پیج، نتوانست جلو بیفتد چون آنها تنها با ساخت یک هسته صحیح و کامل‌تر نسبت به یاهو هم اکنون پولدارتر از جری یانگ هستند.

این رقابت ادامه خواهد داشت و هنوز مشخص نیست که برنده بی بدیل عرصه جذب کاربران اینترنتی کدامیک از این متفکران پول ساز، موسسان یاهو یا گوگل، باشد. ولی تاکنون کفه ترازوی گوگل سنگین‌تر است.

کد خبر 24744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز