گروه اجتماعی: مدت خدمت سربازی برای سال ۹۳تا پایان سال‌جاری اعلام می‌شود اما مشمولان منتظر معافیت‌های جدید و یا کسر خدمت، کاهش مدت خدمت و یا فروش خدمت سربازی نباشند.

این هشدار را جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گوشزد کرد و از بررسی و اعلام مدت سربازی در سال 93خبر داد. پیش از این اعلام شده بود که طول مدت خدمت سربازی در سال 93از 21‌ماه به 24‌ماه افزایش پیدا خواهد کرد. ستاد کل نیروهای مسلح «کاهش موالید» را علت این تغییرات اعلام کرده است.

سردار موسی کمالی جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در این‌باره گفت: افزایش احتمالی مدت خدمت سربازی و یا کاهش برخی از کسرخدمت‌ها ازجمله کسر خدمت مناطق محروم، بد آب و هوا و مرزی و یا کسرخدمت بسیج نیاز به بررسی بیشتر داشته و ان‌شاءالله تا پایان سال تصمیم نهایی ستادکل نیروهای مسلح اعلام خواهد شد. براساس اخبار پیشین که از ستاد کل نیروهای مسلح منتشر شده است، در این تصمیم‌ها احتمال دارد تمام یا بخشی از کسر خدمت‌ها حذف بشود.

کمالی در سخنانی که پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس آن را منتشر کرد، همچنین درباره تسهیلات کسر خدمت ایثارگری والدین در سال 90گفت: کسر خدمت‌های ایثارگری از سال 91متوقف شده، به همین جهت تنها متولدین سال 72به قبل که تا پایان سال 90واجد شرایط بهره‌مندی از این امتیاز بوده‌اند و تاکنون به‌دلیل معافیت تحصیلی وارد غیبت نشده‌اند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و همچنین در سال آینده نیز با همین شرایط اجرا خواهد شد.

علاوه بر آنچه کمالی گفت، پیش از این هم بخش زیادی از کسر خدمت‌ها حذف شده بود. تا بهار سال 90دارندگان مدارک دانشگاهی از امتیاز کسر خدمت برخوردار بوده‌اند. مدت خدمت دوره سربازی تا سال 90همچنان 18‌ماه بود که برای مشمولان دارای مدرک کارشناسی یک ماه، کارشناسی ارشد 2ماه، دکتری 3‌ماه و فوق‌دکترا 4‌ماه کسر می‌شد. اما از ابتدای سال 91تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و غیرآن مدت 18‌ماه تمام به خدمت اعزام شدند.

دی‌ماه سال 90از ستاد کل نیروهای مسلح خبر آمد که 18‌ماه دوره خدمت سربازی آن روز در پایان سال 92به 24‌ماه تمام بازخواهد گشت. این طرح یک‌بار با افزایش به 21‌ماه و اکنون با افزایش به 24‌ماه در حال اجراست. براساس بند الف ماده 4قانون خدمت وظیفه عمومی، مدت خدمت سربازی 24‌ماه است و درصورتی که مشمول مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد ستاد کل می‌تواند آن را به کمتر یا بیشتر از 24‌ماه تغییر دهد.

کد خبر 248558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز