مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان گفت: تالاب گاوخونی از پیشروی کویر جلوگیری و ریزگردها را مهار می‌کند.


کیومرث کلانتری در همایش تالاب‌ها، کشاورزی و چالش‌های منابع آبی، اظهار کرد: مدیریت نادرست منابع آب، توسعه بی‌رویه کشاورزی، احداث سد در بالادست و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع تالابی از مهم‌ترین علل تخریب تالاب‌هاست. آنطور که درگزارش آفتاب آمده است مدیرکل محیط‌زیست اصفهان می‌گوید با وجود تالاب گاوخونی شرایط آب و هوایی اینگونه نبود و تعدیلی در شرایط آب و هوایی اصفهان ایجاد می‌شد و استان اصفهان می‌توانست یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گیاهی و جانوری کشور باشد.

به گفته وی، در سال 65، 30هزار گونه پرنده در تالاب گاوخونی زندگی می‌کردند و منطقه گاوخونی یکی از معتدل‌ترین مکان‌های فلات مرکزی ایران بود، اما متأسفانه امروز کمتر از 50گونه پرنده در گاوخونی حضور دارند و آب وهوا نیز به‌شدت تغییر پیدا کرده است.

مدیرکل محیط‌زیست اصفهان با تأکید بر احیای گاوخونی یادآور شد: برای احیای تالاب گاوخونی ضروری است مدیریت یکپارچه بر حوضه آبی زاینده‌رود، تأمین حقابه زاینده رود، تعیین حدود تالاب به‌منظور جلوگیری از تعرض، جلوگیری از بهره‌برداری معادن و ارتقای این تالاب به منطقه حفاظت شده و بهره‌برداری متوازن جوامع محلی، در دستور کار این تالاب قرار گیرد.

کد خبر 248706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز