شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران 27 کشور اتحادیه اروپا برسر تنظیم معاهده‌ایی جدید که متضمن بقای محتوای پیش‌نویس قانون اساسی سابق اروپا است به توافق رسیدند.

به نوشته ال موندو، در این توافق که پس از دو روز مذاکرات فشرده به دست آمد کشور‌های عضو اتحادیه با تنظیم معاهده‌ای ساده تر از آنچه سابق بر این در پیش نویس قانون اساسی اروپا لحاظ شده بود، موافقت کردند. پیش نویس پیشین به دلیل رای نیاوردن در فرانسه و هلند با شکست مواجه شده بود.

یورو نیوز در این باره گزارش داد: در پایان جلسه سران و پس از آنکه لهستان به عنوان تنها کشور مردد نیز موافقت خود را با پیش نویس جدید  اتحادیه اروپایی اعلام کرد آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، در سخنانی گفت: تصور می‌کنم این توافق بر سر این معاهده نشان داد که کشور‌های اروپایی در نهایت به یکدیگر نزدیک شده‌اند... این معاهده گام بزرگی برای اتحادیه اروپا خواهد بود.

در لحظات پایانی اجلاس سران بریتانیا و فرانسه لخ کاژینسکی رییس جمهوری لهستان را به پذیرش نسخه اصلاح شده میزان حق رای اعضای اتحادیه اروپا متقاعد کردند.

بر اساس این نسخه، میزان نفوذ کشور‌های عضو در تصمیم گیری‌های اتحادیه اروپایی تعیین می‌شود.در واقع  میزان حق رای کشور‌های عضو در این نسخه مشخص  شده است. البته سران اتحادیه اروپایی متعهد شده‌اند که اجرای نسخه جدید حق رای کشور‌های اروپایی را تا سال 2014 به تعویق اندازند. در صورت اجرای این معاهده از میزان نفوذ لهستان در اتحادیه اروپایی کاسته خواهد شد.

براساس این معاهده، برای تصویب تغییرات در قوانین جاری اتحادیه اروپا و نحوه تصمیم گیری،  رای 55 درصد از کشور‌های عضو این اتحادیه که بیش از 65 درصد جمعیت این اتحادیه را تشکیل می‌دهند کفایت خواهد کرد. 

در این معاهده بیشتر مفاد پیش نویس قانون اساسی اروپا که سابق بر این (درسال 2005) مورد تایید قرار نگرفته بود لحاظ شده است.

در این معاهده تعیین یک رییس با دوره طولانی زمامداری برای اتحادیه اروپایی پیشنهاد شده است. همچنین برای کمیسیون امورخارجی اتحادیه اروپا، یک هیات نمایندگی ارشد در نظر گرفته شده است.

همچنین تعداد کشور‌های دارای حق وتو در اتحادیه اروپا را کاهش داده است و بر این اساس کشور‌های کمنتری خواهند توانست با استفاده از حق وتو در تصمیمات اتحادیه اروپا تاثیر گذار باشند.

در این معاهده همچنین قدرت بیشتری به پارلمان اروپایی تفویض شده است.

کد خبر 24895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز