دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰

همشهری آنلاین: گروهی از اخترشناسان موفق به کشف قدیمی‌ترین ستاره‌ای شده‌اند که تاکنون در جهان مرئی رصد شده‌است، ستاره‌ای که درحدود ۱۳.۷ میلیارد سال پیش، کمی بعد از انفجار بزرگ متولد شده‌است.

براساس گزارش ساینس‌دیلی، این کشف به اخترشناسان فرصت می‌دهد برای اولین بار روی ساختار شیمیایی اولین‌ستاره‌های جهان مطالعه کرده و دیدگاهی جدید را از ترکیب جهان در دوران نوزادی‌اش به دست آورند.

اخترشناسان دانشگاه ملی اتریش این کشف را با استفاده از تلسکوپ SkyMapper در رصد‌خانه سایدینگ‌اسپرینگ انجام داده‌اند. این رصد‌خانه قصد دارد طی برنامه‌ای پنج ساله ستاره‌های باستانی جهان را جستجو کرده و نقشه‌ای از بخش جنوبی آسمان تهیه کند.

به گفته اخترشناسان این اولین باری است که می‌توان بدون تردید گفت نشانه‌های شیمیایی اولین ستاره جهان کشف شده‌است؛ کشفی که یکی از اولین قدمها در راستای درک بهتر ساختار ستاره‌های اولیه خواهد بود.

این ستاره باستانی در فاصله 6هزار سال نوری از زمین کشف شده‌است که به گفته محققان از دیدگاه نجومی، فاصله زیادی محسوب نمی‌شود. (هرسال نوری برابر 9.5 تریلیارد کیلومتر است) این ستاره یکی از 60 میلیون ستاره‌ای است که توسط SkyMapper ردیابی شده‌است. این تلسکوپ در کشف ستاره‌هایی که به واسطه وجود حجم کم آهن از رنگ متفاوتی برخوردارند توانایی بالایی دارد.

این کشف با استفاده از تلسکوپ ماژلان در شیلی تایید شد. ترکیب این ستاره قدیمی نشان می‌دهد زمان تولد ستاره‌های اولیه که از جرمی 60 برابر خورشید برخوردار بوده‌اند، متولد شده‌است. به گفته محققان ساخت ستاره‌ای مانند خورشید نیازمند ترکیباتی از قبیل هیدروژن و هلیوم و مقدار بسیار زیادی آهن است که مقدار آن باید هزار برابر جرم زمین باشد.

تاپیش از این تصور می‌شد ستاره‌های اولیه طی انفجارهایی بسیار شدید از بین رفته و وسعت زیادی از فضا را به آهن آغشته ساخته‌اند، اما این ستاره باستانی هیچ نشانی از آلودگی آهنی را از خود نشان نمی‌دهد و تنها وجود عناصری سبک‌تر مانند کربن و منیزیم را نشان می‌دهد.