گروه اقتصادی- رضا کربلایی: معاون اول رئیس‌جمهور با ابلاغ مصوبه دولت و با تعیین مسئولان ۱۲کارگروه هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم، وظایف هر کارگروه را اعلام کرد.

parliament

همزمان شورای نگهبان تصمیم مجلس بر الزام دولت برای لایحه اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها را مغایر قانون اساسی اعلام کرد. درعین حال سخنگوی دولت هم خبر داد که براساس پیشنهاد اولیه دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی به‌طور میانگین تا 63درصد افزایش می‌یابد اما دولت بنا دارد برای سال آینده با سناریوهای مختلف تورم را به کمتر از 25درصد برساند.

به گزارش همشهری، براساس مصوبه هیأت وزیران، مسئولیت کارگروه اقتصاد کلان به وزیراقتصاد سپرده شده و این کارگروه وظیفه دارد تا سیاست‌های پولی، مالی، بانکی و تجاری را با نگاه رشد اقتصادی، اشتغال و البته مهار تورم به‌گونه‌ای تدوین کند که در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، نه‌تنها اقتصاد دچار رکود نشود بلکه تورم ناشی از افزایش هزینه‌های دولت در نتیجه یارانه ریالی پرداختی به مردم کاهش یابد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور هم مسئولیت کارگروه تنظیم بازار را بر عهده دارد و وظیفه این کارگروه نظارت بر تأمین و توزیع و مدیریت مطلوب بازار کالاهای اساسی، حساس و ضروری و نهاده‌ها اعلام شده است.

پیشنهاد قیمت حامل‌‌های انرژی با وزیر نفت

کارگروه انرژی به ریاست وزیرنفت هم مسئولیت دارد تا قیمت حامل‌های انرژی و فرآورده‌های نفتی را به دولت پیشنهاد کند و برآورد دقیقی از درآمد دولت از محل اصلاح قیمت حامل‌‌های انرژی به دولت ارائه دهد. قرار است این کارگروه برنامه‌ای ارائه کند که براساس آن بر قیمت بنزین شهرهای بالای یک میلیون نفر عوارض آلودگی وضع شود.

ربیعی مسئول شناسایی مشمولان یارانه نقدی

کارگروه خانوار با مسئولیت علی ربیعی، وزیر کار قرار است سامانه‌های شناسایی اطلاعات خانوار را یکپارچه کند، برای شناسایی دهک‌های اول و آخر درآمدی برنامه بدهد، مرز حمایت از اقشار کم‌درآمد مشمول دریافت یارانه‌ و نحوه پرداخت یارانه‌ به خانوارهای بی‌سرپرست و بدسرپرست را تعیین کند و البته یک برنامه اجرایی درخصوص نحوه حمایت از گروه‌های شناسایی شده برای پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی متناسب با سطح درآمد آنان روی میز دولت بگذارد.

هدفمندی بودجه سلامت با وزیر بهداشت

هیأت دولت مسئولیت کارگروه سلامت را به وزیر بهداشت واگذار کرده و این کارگروه باید بسته سیاست‌های جبرانی را تهیه و ارائه کند. یکی‌دیگر از مسئولیت‌های کارگروه ارائه یک برنامه اجرایی بهبود نظام مالی سلامت برای کاهش هدفگذاری شده سهم پرداختی مردم خواهد بود و افزون بر این نظام قیمت‌گذاری کالاها و خدمات پزشکی هم سامان خواهد یافت.

حمایت از تولید با تسهیلات بانکی

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ریاست کارگروه صنعت و معدن و حمایت از بخش تولید را در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عهده‌دار خواهد بود و این کارگروه افزون بر اجرای برنامه‌هایی برای صرفه‌جویی انرژی در فعالیت‌های صنعتی و معدنی وظیفه دارد تا میزان سرمایه در گردش اضافه این بخش در نتیجه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را برآورد کند تا این سرمایه از طریق تسهیلات بانکی تأمین شود. کارگروه یادشده همچنین موظف شده تا آثار اجرای قانون هدفمندی بر کالاهای صنعتی و معدنی و دیگر اقلام غیرکشاورزی را به‌گونه‌ای رصد کند تا از افزایش قیمت‌ها جلوگیری و آرامش بر بازارحاکم شود.

کد خبر 249558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز