همشهری آنلاین: محققان آمریکایی در باره برنامه بی باکانه خود برای منفجر کردن سیارک‌هایی که به زمین نزدیک می‌شوند خبر دادند این برنامه نابودی سیارک‌های خطرناک با بمب هسته‌ای است.

نابودی سیارک‌های خطرناک برای زمین با بمب هسته‌ای

به گزارش مهر، محققان دانشگاه ایووا طرح خود را در یک کنفرانس ناسا مطرح کردند و گفتند اگر چنین سیستمی ساخته شود فقط یک هفته زمان برای راه اندازی این سیستم لازم است.

این سیستم یک موشک کوچک را برای ایجاد یک دهانه بر روی سطح سیارک شلیک می‌کند سپس یک میلی ثانیه بعد یک کلاهک هسته‌ای درون آن مفجر می‌شود.

بونگ وی پژوهشگر دانشگاه ایووا در کنفرانس مفاهیم پیشرفته ابتکاری ناسا 2014 در دانشگاه استنفورد گفت بر اساس مفهوم پایه ما، می‌توان خطر سیارک برای زمین را با این شیوه کاهش داد.

وی به انفجار سال گذشته سیارک شناسایی نشده پیشین با 20 متر وسعت در آسمان روسیه اشاره کرد و گفت آن انفجار هزار و 500 زخمی بر جا گذاشت و الهام بخش ما برای ساخت فناوری‌های نابود کننده سیارک‌ها بود.

وی گفت: همیشه تاثیرسیارک‌ها را بر نابودی دایناسورها در 65 میلیون سال پیش برای توجیه تحقیقات‌مان مثال می‌زدم اما اکنون دیگر این مثال را عنوان نمی‌کنم چرا که این رویداد بزرگ را در دنیای امروز خود دیده‌ایم.

ناسا پیش از این، از این پروژه حمایت کرده بود. اگرچه در مورد موفقیت قطعی چنین ماموریتی قطعیت ذاتی وجود ندارد اما نابود سازی به این روش می‌تواند استراتژی موثری باشد چرا که خرده‌های متلاشی شده این سیارک با سرعت از هم پاشیده و از این رو تعداد اندکی از قطعات زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

کارشناسان می‌گویند این پروژه طی یک هفته آماده و طی 24 ساعت پیش از انجام انفجار پرتاب می‌شود. این شیوه پیشرفت بالقوه‌ای را برای ظرفیت‌های ماموریت‌های کاهش خطر تاثیر اجرام نزدیک زمین ایجاد می‌کند.

این فضاپیما "وسیله رهگیری سرعت بالای سیارک" (HAIV) نام دارد وعده گاه آن با سیارک‌های مهاجم در اعماق فضا خواهد بود.

سیستم پیشنهادی HAIV شامل یک بدنه جلویی( فضاپیمای اصلی) می‌شود که در ایجاد گودال بر روی سیارک نقش دارد و همچنین یک فضاپیمای پشتی که حامل مواد منفجره است.

انفجار بمب درون این گودال تاثیر آن را 20 برابر می‌کند. بمب هسته‌ای یک میلی ثانیه بعد منفجر می‌شود و محققان امیدوارند بتوانند سیارک را متلاشی کند. هر ماموریت 500 میلیون دلار هزینه بر می‌دارد.

کد خبر 249677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز