دراگان اسکوچیچ در شرایطی به ملوان آمد که هواداران متعصب این تیم به هیچ عنوان موافق استفاده از مربی خارجی نبودند.

دراگان اسکوچیچ ،سرمربی کروات ملوان

برای آنها حتی تحمل مربی ایرانی (غیربومی) هم سخت بود ولی بعد از گذشت چند ماه، حالا اسکوچیچ در انزلی مربی محبوبی است. او حتی تا مرز اخراج از این تیم هم پیش رفت ولی یکباره همه‌‌چیز را تغییر داد. اسکوچیچ درخصوص حضور در ملوان و مسائل مختلف دیگر به سؤالات همشهری پاسخ می‌دهد.

  • داستان آمدنتان به ملوان را تعریف کنید. چه شد که ملوان را انتخاب کردید؟

مدیر برنامه‌ام دعوتم کرد که بیایم ایران. شناخت زیادی از فوتبال ایران داشتم؛ چون مربیان کروات زیادی اینجا شاغل بودند. به‌عنوان مثال بلاژویچ. او مربی من در کرواسی بود یا کرانچار، برانکو و خیلی از مربیان دیگر. حضور آنها در ایران باعث شد تا باور کنم لیگ شما یک لیگ قوی است.

  • با بلاژ، برانکو یا کرانچار برای حضور در ایران مشورت کردید؟

مشورت نکردم اما از طریق اینترنت وضعیت ملوان و انزلی را پیگیری کردم. از طرفی 2سال قبل با النصر تهران بودم. هم با ذوب‌آهن بازی کردیم و هم با استقلال. وقتی برای بار اول تهران را دیدم واقعا لذت بردم. برداشت متفاوتی داشتم نسبت به ذهنیت قبلی‌ام.

  • برداشت‌های اولیه شما چه بود؟

بام تهران آمده بودم، داشتم تهران را نگاه می‌کردم و به کمک‌هایم می‌گفتم که من به اینجا برمی‌گردم. آن موقع آنها خندیدند، خودم هم خندیدم. بعدها به ایران آمدم اما دقیقا تهران نه. کمی دورتر از تهران و شهر انزلی.

  • پس تهران برنگشتید، رفتید انزلی. انزلی را چطور شهری دیدید؟

انزلی هم شهر کوچکی است و البته فوتبالی. می‌دانم که هوادار دارد و این خیلی مهم است. من احساس خوبی ندارم وقتی مربی تیمی باشم که هوادار ندارد. این یکی از دلایلم برای انتخاب ملوان و شهر انزلی بود.

  • شما نخستین مربی غیربومی و خارجی تاریخ ملوان هستید. این موضوع را قطعا می‌دانستید که با این تیم قرارداد بستید. این مسئله کار را برای شما سخت نکرد؟ نترسیدید که در ملوان و با توجه به این جو و این موضوع موفق نشوید؟

این افتخار است برای من ولی چون نفر اول هستم خیلی سخت است و باید با همه‌‌چیز بجنگم. چون از فرهنگ دیگری آمده‌ام، تجارب متفاوتی داشتم و این مسئله انتظار را از من بالا می‌برد و یک مقدار مشکل است.

  • چند مثال می‌زنید از اتفاقاتی که برای شما در انزلی رخ داد؛ مثلا اتفاقات بدی که پیش‌رویتان قرار گرفته؟

شهر به شهر و کشور به کشور نگاه به فوتبال متفاوت است. شاید من تجربیاتی که داشتم با تیم‌هایی حرفه‌ای‌تر بوده و همین کار من را کمی سخت می‌کند.

  • برای شما تعجب‌آور نیست باشگاهی با این همه قدمت، این همه مشکلات مالی یا بحران‌های مختلف داشته باشد؟

من واقعا بعضی وقت‌ها تعجب می‌کنم. این مشکلات برای من غیرقابل تصور بود ولی من حرفه‌ای هستم و می‌خواهم که کارم را به درستی انجام بدهم. می‌توانم بگویم واقعا بعضی وقت‌ها این مشکلات کارم را سخت‌تر می‌کند.

  • فوتبال ایران نقطه ضعف زیاد دارد؟

ما همه از همدیگر می‌توانیم یاد بگیریم. برای من هم حضور در ایران تجربه گرانبهایی است. فوتبال ایران هم خیلی چیزهای مثبتی دارد که من می‌توانم یاد بگیرم. یک نقاط ضعفی هم هست که آنها را هم می‌گویم. من سعی می‌کنم آورده‌ای برای بازیکنانم داشته باشم ولی بعضی وقت‌ها خودم هم از بازیکنانم یاد می‌گیرم.

  • تغییراتی که در تیمتان ایجاد کرده‌اید، روی تک تک بازیکنانتان، آنهایی که خیلی شاخص است و با اهمیت، چه چیزهایی است؟

سعی کردم شخصیت بدهم به بازیکنان و تیمم. بازیکنان من بازیکنان خیلی خوبی هستند در ایران و استعدادهای فوق‌العاده‌ای دارند. از نظر فیزیکی هم عالی هستند. سعی کردم با دانشی که از تاکتیک دارم دانش آنها را نسبت به تاکتیک افزایش بدهم. اول سعی کردم شخصیت خودم را به بازیکنان نشان بدهم. سعی کردم نکات حرفه‌ای‌ام را به آنها گوشزد کنم؛ اینکه چگونه باید کار و به فوتبال نگاه کنند. روش کار کردن را دوست دارم به آنها آموزش بدهم. ممکن است نکات تاکتیکی‌ای باشد که بازیکنان کمتر به آنها توجه می‌کردند اما من سعی کردم ایراد در بازی آنها را برطرف کنم.

  • در مصاحبه‌های شما می‌دیدیم که از فوتبال ایران و لیگ برتر انتقاد می‌کنید. دلیل این انتقادها چه بود؟ جملاتی می‌گفتید که خیلی واضح نبود و هیچ وقت منظورتان را اعلام نمی‌کردید. چرا؟

اینجا می‌خواهم چیزی بگویم و حرف‌هایم را تکذیب می‌کنم. من اصلا درباره لیگ ایران و سطح بازیکنان انتقادی نکردم. اتفاقا می‌خواهم بگویم سطح بازی بازیکنان خیلی بالاتر از بازیکنان سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس است. بازیکنان ایرانی خیلی استعداد دارند اما باید از نظر تاکتیکی پیشرفت کنند. اگر به تیم‌های لیگ برتر نگاه کنید می‌بینید که همه آنها حداقل3-2 بازیکن فوق‌العاده در فاز هجومی دارند ولی در حوزه تاکتیکی هنوز خیلی فضا برای پیشرفت وجود دارد.

  • برای این کار مربی می‌خواهیم. بلاژویچ آمد اما در نهایت خسته شد...

او مربی من بود اما اگر نظر مرا بخواهید ایویچ را خیلی بیشتر از بلاژ قبول دارم. بلاژ ارتباط خیلی خوبی با رسانه‌ها دارد. او مربی من هم بوده ولی ایویچ واقعا با دانش بود و در کرواسی همتا نداشت.

  • ولی در ایران و در آستانه جام‌جهانی 1998، او را از سرمربیگری تیم ملی کنار گذاشتند...

این اتفاقات در فوتبال پیش می‌آید. ایویچ ایده‌های بسیار بزرگی داشت و به کارش عشق می‌ورزید.

  • الان سال‌ها از حضور ایویچ در فوتبال ایران می‌گذرد. چیزی حدود 16-15 سال اما همه همچنان از او صحبت می‌کنند. آیا شما هم دوست دارید یک روز از شما هم مثل ایویچ در فوتبال ایران به نیکی یاد شود؟

اگر مرا با ایویچ مقایسه کنید واقعا خیلی به من افتخار داده‌اید و خوشحالم کرده‌اید. قیاس با ایویچ واقعا برای من افتخار است. خیلی وقت‌ها با ایویچ حرف می‌زدم. می‌رفتم در جلسات تیم‌هایش و خیلی چیزها از او یاد گرفتم. وقتی می‌خواهم بلاژ و ایویچ را مقایسه کنم ، اصلا با هم قابل مقایسه نیستند. به‌نظرم ایویچ بهترین مربی تاریخ کرواسی است. شاید من آن حسی که ایویچ به فوتبال داشت را دارم. او دیوانه فوتبال بود و من هم واقعا دیوانه فوتبال هستم.

  • اوقات فراغت شما در انزلی فقط با فوتبال می‌گذرد؟

اگر بگویم که همه‌اش دارم کار می‌کنم دروغ نگفته‌ام. وقتی کارم تمام می‌شود تازه شروع می‌کنم فوتبال دیدن.

  • علاقه‌ای که به فوتبال در انزلی و بین مردم دیده‌اید در جای دیگری مشاهده کرده بودید؟

کل شهر دیوانه ملوان هستند و این خیلی جالب است. وقتی می‌بازیم حتی نمی‌توانیم برویم و یک نان بربری بخریم ولی وقتی می‌بریم همه به من افتخار می‌کنند. مردم با فوتبال زندگی می‌کنند و این برایم جالب است.

  • عکس‌های سیروس قایقران را حتما دیده‌اید؛ کاپیتان سابق تیم ملی ایران.

همه جا این عکس‌ها را می‌بینم. در ماشین‌ها و در مغازه‌ها. هر 5متر به 5متر یک عکس سیروس را می‌بینم و محبوبیت او برایم تعجب‌آور است. این خیلی خوب است که مردم اینقدر فوتبال و ملوان را دوست دارند. ما امسال فشار بیشتری داشتیم، این یک حالت خاص برای من دارد و جذاب‌تر از همه روزهای مربیگری‌ام است. فوتبال بدون فشار و هیجان لذت ندارد.

  • در روزهایی تا مرز اخراج پیش رفتید. ناامیدکننده نبود آن روزها؟

من می‌دانستم چقدر برای تیم زحمت کشیده بودم ولی خوشحالم که توانستم موفق شوم.

  • در مورد قراردادتان صحبت کنید. چطور با این رقم حاضر شدید در ملوان کار کنید؟

راستش را بگویم قرارداد امسالم اصلا قرارداد خوبی نبود. این قرارداد شاید 4-3 برابر کمتر از قرارداد سال‌های گذشته‌ام بود ولی من حس کردم حضور در ملوان یک حالت جالب و جدید دارد. پول همیشه می‌رسد ولی این تجربه مربیگری است که به این راحتی‌ها به‌دست نمی‌آید.

  • در مورد متد کاری‌تان در مربیگری صحبت کنید، آیا متدهای شما هم شبیه ایویچ است؟

الان سخت است که بتوانیم متدهای کاری من و ایویچ را مقایسه کنیم. ایویچ خیلی روی پرس و فشار روی تیم حریف تأکید داشت و این امتیاز مهمی بود که سعی کردم این خصوصیت را همیشه از او یاد بگیرم.

  • قبل از جام‌جهانی 1998، ایویچ آمد و تیم ملی را برای تمرین به سالن برد. می‌خواست که تمرین در فضای کوچک برگزار شود تا بازیکنان حفظ توپ را یاد بگیرند. خیلی‌ها اینجا به حضور تیم در سالن ایراد گرفتند و گفتند چرا ایویچ تیم ملی را به سالن می‌برد.

ممکن است بعضی وقت‌ها من هم تمرین‌هایی بدهم که برای بازیکنان و مربیانی که اینجا هستند عجیب باشد. یک مربی امکان دارد از روش‌هایی استفاده کند که با روش مربیان دیگر متفاوت باشد. مهم این است که از هر تمرین دنبال چه نتیجه‌ای هستید و آیا این تمرین‌ها در بازی‌های بعد در زمین پیاده می‌شود یا نه؛ یعنی تمرین فقط برای تمرین نباشد بلکه تمرین برای بازی باشد.

  • شما چطور بازی‌ها را آنالیز می‌کنید؟ آیا برنامه یا نرم‌افزاری دارید؟

من الان چند برنامه یا نرم‌افزار دارم. یک برنامه اسپانیایی دارم که خیلی کمکم می‌کند. البته من وقت زیادی برای فوتبال می‌گذارم و برای هر بازی، 3 تا 4فیلم از بازی‌های گذشته حریف را می‌بینم.

  • حالا که شما فیلم بازی‌های حریفان را می‌بینید کدام تیم بهتر از بقیه بازی می‌کند؟ سطح کدام تیم بالاتر از بقیه است؟

یک تیم مشخصی نیست که بخواهم بگویم. سپاهان، پرسپولیس و استقلال هم بازی‌های خوب داشته‌اند و هم بازی‌های بد. هیچ کدام نتوانسته‌اند شرایط خوب و قاطعیت خود را حفظ کنند و بالا و پایین زیاد داشته‌اند. برخی بازی‌های این 3تیم فوق‌العاده بوده و بعضی‌های دیگر ضعیف.

  • لیگ ایران 20فروردین 1393 به پایان می‌رسد. فکر نمی‌کنید لیگ را خیلی عجولانه برگزار می‌کنند؟

فدراسیون که همیشه زمان بازی‌ها را تغییر می‌دهد. ما نمی‌دانیم که بازی بعدی‌مان چه روزی و مقابل چه تیمی است. ضمن اینکه یک امتیاز هم از ما کم کرده‌اند که واقعا نمی‌دانم برای چه. تاکنون هیچ جای دنیا ندیده بودم که از یک تیم به‌خاطر تماشاگرانش امتیاز کسر کنند. این عجیب است که یک تماشاگر فریاد بزند و آن وقت مسئولان از من و بازیکنان من امتیاز کسر کنند. ما چه اشتباهی کردیم؟ ما چه خطایی کردیم؟ به‌نظرم این کسر امتیاز، خیلی منصفانه نیست. شاید بتوانیم درباره سازماندهی اشتباه صحبت کنیم اما درباره این محرومیت و کسر امتیاز حرفی نمی‌توانم بزنم.

  • آیا این فشردگی بازی‌ها برای حضور موفق در جام‌جهانی لازم بود؟

هر مربی به یک شکل به آمادگی بازیکنان نگاه می‌کند. یک روش خاص وجود ندارد که بگوییم از این روش، همه مربیان باید استفاده کنند. من از این نوع برگزاری لیگ ایرادی نمی‌گیرم، چون تیم ملی ایران باید به بزرگ‌ترین مسابقات فوتبال جهان برود.

  • کی‌روش انتظار دارد استقلال و سپاهان بدون بازیکنان ملی‌پوش خود در لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند و این بازیکنان در تمرین‌های تیم ملی شرکت کنند. اگر ملوان جای استقلال بود یا سپاهان، شما به تیم ملی بازیکن می‌دادید؟

صددرصد. چون تیم ملی اولویت است. البته برای من جالب است که مسئولان لیگ ایران به روزهای فیفا توجهی ندارند و این یک ضعف بزرگ است.

  • در مورد دربی گیلان صحبت کنید؛ یک دربی باهیجان بالا. قبول دارید؟

همه بازی‌های لیگ برای من اهمیت دارد نه فقط بازی با داماش. مثلا 3امتیاز بازی‌ با مس کرمان برای من فرقی با 3امتیاز بازی با داماش ندارد. درک می‌کنم که برای مردم اینگونه نیست اما من برای حرفه‌ام باید این روش کاری را پیش بگیرم. اینجا دربی برای مردم رشت و انزلی خیلی مهم است.

  • در انزلی دریا می‌روید؟

زیاد نه. یک موجودات ریزی هستند که ما را نیش می‌زنند. فکر می‌کنم اسمش پیش (منظورش پشه) است. در ضمن یک بار رفتم دریا و کرم‌هایی دیدم که درون آب شنا می‌کنند. وقتی یک نفر بخواهد شنا کند، آنها هم او را همراهی می‌کنند. برای نخستین‌بار که به دریا رفتیم، همسرم گفت همه نوع دریایی دیده بودم جز دریای خاکستری!

  • کجا زندگی می‌کنید؟

در ریکا که یک شهر ساحلی در کرواسی است.

  • منظورمان در انزلی است. آیا در دهکده ساحلی سکونت دارید؟

نه، در یک آپارتمان زندگی می‌کنیم که در دهکده ساحلی نیست. البته اینکه در انزلی و نزدیک دریا زندگی می‌کنم حس فوق‌العاده‌ای به من می‌دهد چون در کرواسی و ریکا هم نزدیک دریا هستیم و این شهر، جزو شهرهای ساحلی کشورمان است.

  • تحصیلات خود را تا چه سطحی ادامه داده‌اید؟

تربیت بدنی خوانده‌ام. تا همان سطحی که برانکو خوانده. مدارکمان یکی است ولی او یک دوره 4ساله را برای تدریس پشت سر گذاشته و من یک دوره 4ساله را برای مربیگری. مدرک درجه A یوفا را هم دارم. من تقریبا با شما هم، هم رشته هستم. در دانشگاه مدیا خوانده‌ام و اگر کاری برای من دارید حاضرم بیایم و کار کنم. هر وقت درودگر اخراجم کرد می‌آیم و کنار شما کار می‌کنم.

  • خیلی‌ها معتقدند تیم ملی ایران زیبا بازی نمی‌کند. آیا نظر شما هم همین است؟

الان دیگر خیلی راحت شده که همه فوتبال زیبا را با بارسلونا مقایسه می‌کنند. به‌نظرم با داشته‌هایی که تیم ملی ایران دارد بازی‌های خوبی انجام داده. این خیلی مهم است که تیم ملی به هدفش رسیده. یعنی آنها خوب برنامه‌ریزی کرده‌اند که به جام‌جهانی صعود کرده‌اند. خیلی وقت‌ها سخت است که نتیجه و بازی زیبا را با هم داشته باشید.

  • اگر که خوب بازی می‌کردند و نمی‌رفتند به جام‌جهانی، شما چه می‌گفتید؟

خب ما هر دو تا را با هم می‌خواهیم... بعضی وقت‌ها واقعا سخت است که هم زیبا بازی کنی و هم نتیجه بگیری. به‌نظر من تیم ملی ایران کار بزرگی انجام داد که به جام‌جهانی صعود کرد.

  • در تیم ملی ایران برنامه خاصی می‌بینید؟

به‌نظر من ایران، یک تیم است. مشکلی که تیم‌های ملی دارند این است که بازیکنان از تیم‌های مختلف باشگاهی می‌آیند و این سخت است که یک مربی بتواند در مدتی کوتاه آنها را به هماهنگی برساند. در ایران اما این را می‌بینیم؛ تیم ملی ایران به‌معنای واقعی یک تیم است.

  • بازی مفید و کامل در لیگ ایران 55تا 60دقیقه بود؛ یعنی بقیه زمان را بازیکنان یا می‌خوابند یا خودشان را به مصدومیت می‌زنند.

اگر شما به باشگاه‌های بزرگ دنیا هم نگاه کنید، مثل رئال‌مادرید و بارسلونا، این را می‌توانید ببینید.

  • ولی زمان بازی مفید در اسپانیا حدود 70یا در انگلیس حدود 60دقیقه است.

این چیزی که شما می‌گویید میانگین نیست بلکه برای بازی‌های تاپ است و یک حداکثر به‌حساب می‌آید.

  • ولی آنها بر ما غالب هستند و ما پایین‌تر از آنها قرار داریم. چرا؟ این مشکل را نمی‌شود حل کرد؟

من می‌توانم از تجربه‌خودم استفاده کنم. واقعا سخت است 90دقیقه تمرکز، مدیریت و فیزیک را حفظ کردن. گاهی اوقات یک تیم در یک بازی فقط 20دقیقه مفید بازی می‌کند و گاهی اوقات در یک بازی 80دقیقه. همیشه با صددرصد توان نمی‌شود بازی کرد. به‌نظر من بازی‌های لیگ فوق‌العاده است ولی این سخت است که انتظار داشته باشیم 90دقیقه بازی مفید و زیبا انجام شود. در ضمن لیگ کشورهای دیگر قوی‌تر است و بازیکنان خارجی بهتری جذب می‌کنند.

  • از نظر شما کی‌روش چه کاری می‌تواند انجام دهد تا سبک بازی تیم ملی از حالت سکون خارج شود؟

این فقط وظیفه کی‌روش نیست. اول باید در لیگ ایران، بازیکنان بازی مفید انجام دهند؛ از نوجوانان گرفته تا جوانان و بزرگسالان. فقط کی‌روش نمی‌تواند در تیم ملی این وظیفه را انجام دهد. پروسه‌ای نیست که در 4سال بتوان انجامش داد. این یک پروسه طولانی است.

  • ما چند‌ماه دیگر قرار است به جام‌جهانی برویم. برای اینکه آنجا بتوانیم فاصله را کم کنیم و نتیجه بگیریم چه کاری باید انجام بدهیم؟

برای مربی تیم ملی مهم است و وقتی تیم را آماده می‌کند باید شرایط تک تک بازیکنان را به‌صورت انفرادی دنبال کند؛ مثلا ممکن است یک بازیکن 15بازی در لیگ انجام داده باشد و یکی دیگر 30بازی. اصلا امکان دارد یک بازیکن در لیگ آسیا بازی کرده باشد و خیلی‌های دیگر نه. باید یک آنالیز دقیق نسبت به همه بازیکنان در دست باشد؛ از نظر شرایط بدنی و مسائل دیگر. به‌نظرم برای هر بازیکن به شخصه باید تمرین جداگانه‌ای درنظر گرفته شود؛ یعنی در اردوی آخر نباید زیاد روی تمرین گروهی حساب کنیم. شاید یک بازیکن سال سختی پشت سر گذاشته باشد و برخی‌ها مصدومیت. باید بالانسی در اردوی آخر به‌وجود بیاورند تا مشکلی برای هیچ بازیکنی از تیم ملی ایران به‌وجود نیاید.

کد خبر 249796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز