گروه شهری: در روزهای آتی خطوط به بهره‌برداری رسیده مترو ۵/۸درصد افزایش می‌یابد و از ۱۴۰ به ۱۵۲کیلومتر می‌رسد.

 افزوده شدن 12کیلومتر مترو و 5 ایستگاه به خطوط حمل‌ونقل شهری در روزهای پیش‌رو، مترو را برای نخستین‌بار به جنوب غربی پایتخت می‌رساند تا شاهراه متروی تهران، نمادی بزرگ از کاهش فاصله جنوب و شمال باشد.

به‌گفته هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه عملیات ساخت بخش جنوبی خط3 مترو از چهارراه ولیعصر تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال1386تا سال1391 فقط 10درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه1391 تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

فاز نخست خط3 متروی تهران در بخش میانی، آذرماه سال گذشته، حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7کیلومتر به بهره‌برداری رسید و با افتتاح 12کیلومتر از این خط در بخش جنوبی، گام بزرگی برای تکمیل طولانی‌ترین و پرمسافر‌ترین خط متروی خاورمیانه به طول 37کیلومتر برداشته می‌شود. قرار است ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران و شهرک قائم در شمال شرق تهران تا یک سال کاری دیگر به اتمام برسد.

صاحب‌نظران و کارشناسان مدیریت شهری از خط3 متروی تهران به‌خاطر شاخص‌های گوناگون و کم نظیر آن منجمله قرار گرفتن در مسیر شهرهای اقماری و پرتردد مسافر از جنوب به شمال پایتخت و پوشش محلات و مناطقی چون اسماعیل‌آباد، ابراهیم آباد، یافت‌آباد، نعمت‌آباد، جوادیه، مولوی، راه‌آهن و غیره به‌عنوان یک دستاورد بزرگ مدیریت شهری یاد می‌کنند.

بهره‌گیری از چندین شیوه مختلف حفاری تونل یعنی ترانشه باز، اتریشی و مکانیزه، عبور از بافت فرسوده و قدیمی تهران و موانع متعدد تاسیسات فرسوده شهری، ساخت ایستگاه‌ها و اجرای ریل‌گذاری به موازات پیشرفت دستگاه حفار، عبور دستگاه حفار تونل به فاصله اندک از زیر خط2 در حال بهره‌برداری مترو و ده‌ها مورد دیگر در شمار رکوردها و شاخص‌های بخش جنوبی خط3 مترو به‌حساب می‌آید.

هابیل درویشی گفت: این خط به‌عنوان نخستین خط قطری شبکه مترو بیشترین ایستگاه‌های تقاطعی را با خطوط 7، 6، 4، 1 و 8 متروی تهران داراست. خط3 در ایستگاه چهارراه ولیعصر با خط4، در ایستگاه میدان ولیعصر با خط6، در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک و در ایستگاه مولوی با خط 7تقاطع دارد ومی تواند سهم بزرگی را در اتصال خطوط ریلی منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمامی خطوط ریلی ایفا کند.

مدیرعامل شرکت متروی تهران افزود: خط3 مترو همچنین با 7بزرگراه، 6میدان اصلی(میدان راه‌آهن و غیره) و خیابان مهم شهر (ولیعصر) تقاطع دارد و ساکنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه‌آهن، میدان ولیعصر، خیابان ولیعصر، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و کامرانیه را به‌عنوان مناطق پرتردد پوشش می‌دهد.

فاصله متوسط بین ایستگاهی در بخش جنوبی خط 1200متر است که برای تسهیل در امر دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها برای هر ایستگاه 2ورودی درنظر گرفته شده که در میادین اصلی به 4ورودی افزایش یافته است. این خط ظرفیت جابه‌جایی روزانه یک میلیون مسافر را داراست که طبعاً ظرفیت کامل موردنظر با پیوستن تدریجی ناوگان به این خط میسر خواهد بود. بخش جنوبی خط3 مترو در شرایطی آماده بهره‌برداری است که ایستگاه‌های منیریه، راه‌آهن، قلعه‌مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس‌دهی‌ می‌کنند و قطارها تا زمان تکمیل بخش‌هایی‌ از ایستگاه‌های شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، دراین‌سه ایستگاه توقف نخواهند داشت.

نوع عملیات ایستگاه‌ها و تونل و حجم کلی

طول مسیر 12کیلومتر
خاکبرداری 2میلیون مترمکعب
بتن ریزی 500هزار مترمکعب
آرماتوربندی 55هزار تن
قالب بندی 600هزار مترمربع
زیربنای ایستگاه‌ها 110هزار مترمربع
بتن ریزی‌ بستر ریل 70هزار مترمکعب

 

کد خبر 250231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز