همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان گفت: حدود یک هزار قطعه پرنده که برای زمستان‌گذرانی به زیستگاه سد پانزده خرداد دلیجان آمده بودند، با بارش‌های سنگین برف طی روزهای اخیر به مناطق گرم‌تر در نواحی جنوبی کشور مهاجرت کردند.

پرندگان کوچنده در دلیجان به مناطق گرم‌تر مهاجرت کردند

به گزارش ایرنا، "حمید عبادی" گفت: این پرندگان معمولا پس از زمستان‌گذرانی در منطقه، اوایل بهار به سمت عرض‌های جغرافیایی بالاتر بازمی‌گشتند.

امسال، اما به خاطر برودت هوای منطقه، بارش‌های سنگین برف و همچنین یخ‌زدگی سطح دریاچه سد، پرندگان مهاجر در زیستگاه سد پانزده خرداد دلیجان غافلگیر شده و ناگزیر مهاجرت خود را به مناطق گرمسیر جنوبی کشور ادامه دادند.

دریاچه سد پانزده خرداد با 5/13 کیلومترمربع وسعت، واقع در 5 کیلومتری شهر دلیجان و در مجاورت راه دلیجان - سلفچگان، از مناطق تحت نظارت و مدیریت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دلیجان است.

این دریاچه هر ساله زیستگاه شمار زیادی از پرندگان بومی و مهاجر بوده و پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل کشیم کوچک، باکلان بزرگ، انواع حواصیل (سفید و خاکستری)، اگرت، خوتکا، کله سبز، چوب پا، آبچلیک، کاکایی کوچک، پرستوی دریایی، درنای معمولی و انواع عقاب‌ها مانند کورکور، حنایی، مارگیر، تالابی، ماهیگیر و بالابان و بعضی از پرندگان خشکی زیست مانند کبک، باقرقره و تیهو در این منطقه به فراوانی یافت می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان گفت: پرندگان مهاجر عمدتا از خانواده لک‌ لک‌ها، اگرت و حواصیل هستند که از نواحی سیبری به ایران وارد شده و اوایل آذرماه به صورت موقت در منطقه استقرار می‌یابند و درصورتی که هوا مساعد باشد زمستان‌گذرانی کرده و در غیر این صورت مهاجرت خود را به سمت جنوب کشور ادامه می‌دهند.

عبادی اظهار داشت: دریاچه سد پانزده خرداد با داشتن مقادیر زیادی ماهیان سوف و کپور و همچنین شاه میگو محل مناسبی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر است.

وی گفت: هم اکنون تعدادی از پرندگان دائمی منطقه مانند خوتکا، کاکایی کوچک، آبچلیک، چوب پا و حواصیل سفید در اطراف دریاچه سد پانزده خرداد دلیجان وجود دارد.

کد خبر 250239
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز