گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نرخ سود بانکی سپرده‌های حج مورد قبول سازمان حج و زیارت نیست و رئیس این سازمان تأکید می‌کند سود سپرده‌های حج باید دست‌کم در حد اوراق مشارکتی باشد که دولت منتشر می‌کند.

 نرخ سود سپرده حجاج باید افزایش یابد


سپرده‌گذاران عمره و تمتع مشکلات بسیاری با نوع محاسبه و پرداخت سود سپرده‌هایشان دارند. هنوز هم معلوم نیست به سپرده‌هایی که ما برای تشرف به حج سال‌ها پیش در بانک... داریم چند درصد سود می‌دهند. کاروان‌ها فقط اعلام می‌کنند چقدر دیگر باید به‌حساب واریز کنیم. الان بانک‌ها به‌طور روزشمار به سپرده‌ها سود 22/5درصد می‌دهند، اما بانک‌های ملی و ملت به سپرده‌های حج سود کمتری می‌دهند، نکته دیگر اینکه ما سود پولمان را دریافت نکرده‌ایم و باید به آن هم سود تعلق بگیرد. احساس می‌کنیم بانک‌ها در دادن سود بانکی کوتاهی می‌کنند، دست ما به جایی نمی‌رسد و سازمان حج باید پیگیر احقاق حق زائران باشد. این نکاتی است که بسیاری از سپرده‌گذاران عمره و تمتع در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کنند و خواستار پیگیری موضوع هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به پرسش همشهری درباره نرخ سود بانکی به سپرده‌های حج اعلام کرد:‌ اکنون بانک‌ها به سپرده‌های عمره و تمتع 17درصد سود پرداخت می‌کنند. هم‌اکنون سود سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها چند درصد بیشتر از سودی است که به سپرده‌های حج تمتع و عمره تعلق می‌گیرد، این موضوع افزون بر نارضایتی سپرده‌گذاران، نارضایتی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری را به‌دنبال دارد.سعید اوحدی به صراحت اعلام کرد از منظر سازمان حج 17درصد، نرخ مناسبی برای سود سپرده‌های حج تمتع و عمره نیست و ما خواهان تعیین نرخ سود 20درصدی برای سپرده‌های حج هستیم.

در شرایطی که دولت اوراق مشارکت را با نرخ سود 20درصد واگذار می‌کند، باید سود سپرده‌های حج و عمره نیز دست‌کم همین میزان باشد. البته در حج تلاش شده است که مابه‌والتفاوت 7درصد تا 17درصد از بانک‌ها با توجه به استفتاء مقام معظم رهبری به زائرانی که مشرف می‌شوند، برگردانده شود که سال پیش این اتفاق افتاد و امسال هم طبق توافق با بانک ملی، یک میلیون و 100هزار تومان در فیش دوم زائر کسر می‌شود. رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفته بود می‌توان سپرده‌های عمره و تمتع مردم را در جاهای دیگری که سود بیشتری به سپرده‌های مردم می‌دهند، ‌سرمایه‌گذاری کرد، گفت: چون قرارداد سپرده‌گذاران حج با بانک‌های عامل بوده‌است باید اجرا شود و سازمان حج و زیارت هیچ اختیاری در این‌باره ندارد. فشار روی سازمان حج و زیارت به لحاظ نرخ سود بانکی بسیار زیاد است و اگر درباره نرخ سود بانکی به نتیجه قطعی نرسیم از راهکارهای قانونی مناسب استفاده می‌کنیم. در دوره بعدی نام‌نویسی احتمالا تصمیم دیگری گرفته ‌می‌شود.

انتقاد از کاهش مدت سفر عمره

10سال پیش که ما برای سفر عمره نام‌نویسی کردیم مدت سفر 15روز بود، الان 5-4روز از آن کم شده است و ما براساس عرف روز، نام‌نویسی کردیم و به نوعی احساس می‌کنیم مغموم شده‌ایم، این موضوعی است که بسیاری از عمره‌گذاران مطرح می‌کنند. رئیس سازمان حج و زیارت معتقد است هنگام نام‌نویسی هیچ جایی به مردم گفته نشده که مدت سفر عمره 15روزه است. از نظر سازمان حج و زیارت مدت زمان مناسب برای سفر عمره 10روز است و این مدت کفایت می‌کند.

کد خبر 250251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز