سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

۳سال پیش وقتی قطر میزبانی جام جهانی را به‌دست آورد، خاندان حاکم بر این کشور از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدند.

قطری‌ها این میزبانی را که برای اولین‌بار سهم یک کشور عرب شده‌بود، دستاوردی برای خود می‌دانستند و آن را در کنار دیگر دستاوردهای دیپلماتیک این کشور کوچک اما ثروتمند عرب قرار دادند. 3 سال پیش قطر پیشتاز فعالیت‌های دیپلماتیک منطقه بود و با به‌دست آوردن میزبانی جام‌جهانی سال 2022، خود را همتای غربی‌ها می‌دید. اما نه قطری‌ها نه هیچ‌کس دیگر در جهان عرب یا در نقاط دیگر دنیا، فکر نمی‌کرد که این میزبانی به دردسری بی‌سابقه برای این کشور تبدیل شود.

چند‌ماه بعد از شروع مقدمات برگزاری مسابقات جام‌جهانی، قطر هم مانند دیگر کشورهایی که میزبان چنین مسابقات مهم جهانی می‌شوند، زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفت. نخستین نکته‌ای که درباره قطر مورد توجه قرار گرفت، حقوق کارگران خارجی بود. ابتدا گزارش‌هایی درباره رعایت نشدن حقوق کارگران خارجی مشغول کار برای ساخت ورزشگاه‌های میزبان جام‌جهانی در قطر، در سطحی محدود منتشر شد. اما در ماه‌های اخیر این گزارش‌ها شدت گرفت و اکنون به یک بحران بین‌المللی تبدیل شده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل از هند خواسته است تا اطلاعات شفاف‌تری درباره مرگ تعدادی از کارگران هندی شاغل در قطر در رابطه با پروژه ساخت‌وسازهای جام‌جهانی ۲۰۲۲ ارائه کند. هفته گذشته دولت هند اعلام کرد که ۴۵۵ تن از شهروندان این کشور بین سال‌های ۲۰۱۲ و۲۰۱۳ در قطر جان خود را از دست داده‌اند. روزنامه گاردین هم این خبر را با تعداد بالاتر کشته‌شدگان تأیید کرد.

مقامات هندی و قطری به سرعت در مقابل این خبر واکنش نشان دادند و تأکید کردند که مرگ این کارگران با توجه به بزرگی جامعه هندی‌ها در قطر غیرعادی نیست. نزدیک به ۵۰۰‌هزار هندی در قطر زندگی می‌کنند و جامعه هندی‌ها یکی از بزرگ‌ترین جوامع قطر بوده و آمار مرگ طی 5‌سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.وزارت کار قطر گفته است که این آمار، شامل افرادی که به مرگ طبیعی یا در حوادث رانندگی و محل کار درگذشته‌اند نیز می‌شود.

با وجود این سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که باید دلیل مرگ این افراد روشن شود.به‌نظر می‌آید تعداد زیادی از مرگ‌ومیر کارگران مهاجر هندی، بر اثر حوادثی مرگبار در پروژه‌های مرتبط با جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بوده است.

سخنگوی سازمان عفو بین‌الملل در هند ضمن بیانیه‌ای به مبهم بودن شرایط کار و مرگ کارگران هندی اشاره کرده است. در گزارش سازمان ملل خطاب به دولت هند آمده‌است: به جای گفتن اینکه مرگ این کارگران عادی بوده، دولت هند باید اطلاعات دقیق‌تر و شفاف‌تری ارائه دهد. سازمان عفو بین‌الملل همچنین به این موضوع اشاره کرده که نگرانی وقتی افزایش یافت که دلیلی برای مرگ این کارگران آورده نشده است.

این سخنگو افزوده است: ما می‌خواهیم بدانیم که این اشخاص چه کسانی بوده‌اند، چندسال داشته‌اند، چه کاری می‌کرده‌اند و چگونه جان خود را از دست داده‌اند. دولت هند باید فورا با دولت قطر و دیگر دولت‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس برای از بین بردن نقض جدی حقوق کارگران مهاجر هندی همکاری کند.کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری می‌گوید که آمار تلفات به‌طورغیرعادی بالاست. مسئولان برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با تدوین لایحه منشور کارگری سعی در حمایت از حقوق کارگران مهاجر به این کشور را دارند.

براساس گزارش‌ها نزدیک به ۲۰۰‌نپالی سال گذشته بر اثر فشار بیش از اندازه کار، در پروژه‌های عمرانی قطر جان باختند. علاوه بر شرایط محیط کار، بسیاری از کارگران از شرایط زندگی در قطر شکایت داشته‌اند. اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های حقوق بشری از شیوه استخدام قطر در کارگران که به آن شیوه کفیلی گفته می‌شود به‌شدت انتقاد کردند.

کد خبر 250987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز