گروه شهری: با نزدیکی به روزهای پایانی سال، تولید پسماند خانگی شهروندان بیشتر شده و هزینه‌های جمع‌آوری نیز افزایش یافته است.

به گزارش همشهری، در 9ماهه سال‌جاری تولید متوسط روزانه پسماند خانگی در شهر تهران به بیش از 6 هزار و 873 تن رسیده است. این در حالی است که در سال 87 تولید متوسط پسماند شهروندان در حدود 6هزار و 863تن بود. پیش‌بینی می‌شود تولید روزانه پسماند در سال‌جاری به‌طور متوسط در هر روز به بیش از 7 هزار و 500 تن برسد. در واقع از سال 87 تاکنون بیش از 10درصد تولید پسماند در شهر تهران اضافه شده است.

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به افزایش پسماند خانگی در شهر تهران از همه شهروندان خواست به‌منظور کاهش هزینه جمع‌آوری زباله در روزهای پایانی سال از افزایش تولید زباله جلوگیری کنند. تولید زباله در شهر تهران به‌طور متوسط در هر روز 7هزار تا 7هزار و 500تن است که در ماه‌های پایانی سال این رقم تا 12هزار تن نیز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان پسماند نیز با اشاره به اینکه افزایش تولید پسماند در طول روز باعث افزایش هزینه‌های عمومی جمع‌آوری پسماند در شهر می‌شود، گفت: انتظار بر این است که شهروندان تهرانی در تولید پسماند به‌ویژه در روزهای پایانی سال به کمک مدیریت شهری آمده و پسماند کمتری تولید کنند.

حسن کریمیان در ادامه افزود: حفظ و ارتقای محیط‌زیست شهری هدف اصلی ما در سازمان پسماند است و امیدواریم با مشارکت هرچه بیشتر شهروندان و با اجرای طرح‌های کاهش تولید پسماند، تفکیک و بازیافت زباله در مبدأ بتوانیم به این هدف دست یابیم. وی یکی از راهکارهای کاهش پسماند را جلوگیری از ورود شیرابه‌ها به پسماند ‌تر دانست و اعلام کرد: شهروندان تهرانی با کمی دقت می‌توانند از ورود آب به زباله‌های ‌تر جلوگیری و تلاش کنند تا پسماند مواد غذایی حتی‌الامکان بدون آب دفع شود. در حال حاضر در کشور 80درصد کل هزینه‌های مدیریت پسماندها مربوط به جمع‌آوری پسماند است که 60درصد از این هزینه صرف حقوق کارگران و دستمزها می‌شود. کریمیان از شهروندان تهرانی خواست در روزهای پایانی سال با کاهش تولید پسماند خانگی و مدیریت بهتر خریدهای روزهای پایانی سال، در تولید پسماند کمتر به کمک مدیریت شهری بیایند.

مدیرعامل سازمان پسماند از جمع‌آوری روزانه 3بار پسماند خانگی در برخی مناطق تهران به‌ویژه در روزهای پایانی سال خبر داد و گفت که با توجه به هزینه گزاف جمع‌آوری پسماند، این رقم مستقیما از جیب شهروندان کم می‌شود. این در حالی است که شهروندان می‌توانند با مدیریت بهتر اقتصادی در روزهای پایانی سال علاوه بر اینکه صرفه‌جویی اقتصادی برای خود داشته باشند، هزینه عمومی تحمیلی به شهر را نیز کاهش دهند.

البته آنگونه که معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران می‌گوید در آینده می‌توان هزینه‌های تحمیل شده به شهر را در قالب راه‌اندازی بورس زباله دوباره به شهر باز گرداند.چندی پیش هم حسین محمد پورزرندی برای کاهش هزینه جمع‌آوری زباله شهری تهران و افزودن همین مبلغ به درآمدهای پایدار از شکل‌گیری بورس زباله در شهر خبر داده بود.حسین محمد پورزرندی اظهار امیدواری کرد که با راه‌اندازی بورس زباله نه‌تنها جمع‌آوری زباله و رفت و روب شهری به بهترین کیفیت انجام شود بلکه شهرداری تهران هیچ‌گونه هزینه‌ای را درخصوص جمع‌آوری زباله تقبل نکند.

زباله‌های میلیاردی

در بودجه شهرداری تهران برای سال92به‌منظور جمع‌آوری پسماند خانگی شهروندان 410میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که با افزایش تولید پسماند خانگی رقمی در حدود 55میلیارد تومان به بودجه افزوده شد تا بتواند هزینه تمیزی شهر را تأمین کند.هر شهروند تهرانی در طول سال مبلغی در حدود 55هزار تومان بابت جمع‌آوری پسماند پرداخت می‌کند. این در حالی است که در برخی از شهرهای کشور این رقم تا 75هزار تومان نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر 251321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز