گروه بین‌الملل: سنای روسیه دیروز به اتفاق آرا و در پاسخ مثبت به درخواست ولادیمیر پوتین،رئیس جمهور این کشور،مجوز ورود قوای نظامی روسیه به اوکراین را صادر کرد.

پوتین از سنای روسیه خواست مجوز استفاده از نیروهای نظامی در دفاع از روس‌ها و منافع روسیه در هر کجای اوکراین را صادر کند. به این ترتیب تنها منطقه کریمه نیست که باید منتظر ورود نظامیان روسیه باشد. درحالی‌که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا درواکنش به گزارش‌ها درباره حضور نظامیان روسیه در منطقه خودمختار کریمه به مسکو در این رابطه هشدار داده مقام‌های روسیه دولت جدید اوکراین را در بحبوحه شرایط کنونی تهدید کرده‌اند که درصورت پرداخت نکردن بدهی، صدور گاز به این کشور را قطع خواهند کرد. در آخرین موضعگیری رئیس مجلس اعلی روسیه تأکید کرده که احتمال دارد این کشور به‌صورت محدود نیروهای خود را به دلایل امنیتی به کریمه اعزام کند.

به گزارش راشاتودی، وی همچنین به‌عنوان نخستین مقام رسمی روسیه که حرف از اعزام نیرو به کریمه زده تأکید کرد که این اقدام برای تأمین امنیت اتباع روسیه و ناوگان این کشور در دریای سیاه صورت می‌گیرد. در کنار این مسئله شرکت دولتی گازپروم روسیه با اعلام بدهی 1.5 میلیارد دلاری اوکراین تهدید کرده ممکن است صادرات گاز به این کشور قطع شود.

مقام‌های دولت موقت اوکراین گفته‌اند ۲ هزار نیروی نظامی روسیه به وسیله هواپیماهای ترابری به منطقه کریمه رسیده‌اند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که افراد مسلح در مقابل ساختمان‌های حساس و مهم مستقر شده‌اند. ناوگان دریای سیاه روسیه پیش از این حضور نیروهای نظامی روسیه را رد کرده بود اما ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد که هر نوع تحرکات نظامی روسیه در داخل اوکراین مطابق توافقنامه‌های موجود میان 2 کشور است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار گزارش‌ها درباره تحرکات روسیه به صراحت به مسکو هشدار داد که مداخله نظامی این کشور در اوکراین «هزینه‌هایی» همراه خواهد داشت. او با ابراز نگرانی در این رابطه تأکید کرد که هر نوع نقض تمامیت ارضی اوکراین باعث بی‌ثباتی عمیق منطقه خواهد شد. دیروز همچنین در سیمفروپل، مرکز منطقه کریمه تظاهرات جدیدی از سوی حامیان روسیه برگزار شد. راشاتودی گزارش داده که شهر دونتسک در شرق اوکراین هم شاهد تظاهرات مشابهی از سوی حامیان اتحاد با مسکو بوده است.

در کیف اما مقام‌‌های دولت موقت با تأکید بر دخالت نظامی روسیه مقام‌های مسکو را به اشغالگری و تجاوز به خاک این کشور متهم کرده‌اند. در نخستین جلسه کابینه جدید اوکراین، آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر جدید این کشور اعلام کرد که کشورش با تحریک‌های روسیه وارد یک رویارویی نظامی نخواهد شد.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرده که چندین نفر از افراد مسلح اعزام شده به اوکراین برای تصرف وزارت کشور منطقه کریمه مجروح شده‌اند. خبرگزاری دولتی اوکراین هم گزارش داده که نیروهای نظامی روسیه در تلاش برای کنترل یک واحد موشک‌های ضد‌هوایی در کریمه هستند و مقام‌های فرودگاه اصلی کریمه از بسته شدن حریم هوایی این منطقه خبر داده‌اند. مقام‌های آمریکایی از احتمال تحریم نشست گروه ۸ در سوچی روسیه خبر داده‌اند تا مشخص شود حالا پس از سوریه، آتش اوکراین میان دوطرف برافروخته شده است.

کد خبر 251462
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز