گروه اقتصادی - محمد عدلی: خیابان فردوسی این روزها رهگذران بیشتری پیدا کرده است.

خیابانی که نبض تحولات بازار ارز را در دست دارد پس از ماه‌ها بار دیگر شلوغ شده است. افزایش تقاضا برای خرید ارز، حجم معاملات را بالا برده تا فروشندگان ارز از رکود چند ماهه اخیر فاصله بگیرند. هرچند که از سوداگری مانند آنچه در سال 91رخ داد، خبری نیست اما هیجان بازارهای مختلف در ایام پایانی سال این بار در بازار ارز هم نمایان شده است تا سفرهای خارجی در ایام نوروز اصلی‌ترین متهم تلاطم بازار ارز در روزهای اخیر لقب بگیرد. فعالان بازار، افزایش معاملات به واسطه سفرهای نوروزی را دلیل اصلی رشد قیمت عنوان می‌کنند.

یکی از فروشندگان دلار در راسته خیابان فردوسی می‌گوید: «این روزها مسافرانی که در نوروز به خارج از کشور می‌روند، برای خرید ارز به بازار مراجعه می‌کنند که این موضوع خرید و فروش را افزایش داده است. وقتی خرید و فروش رونق بگیرد و تقاضا بالا باشد قیمت‌ها هم بالا می‌رود وگرنه اتفاق دیگری رخ نداده است.» عادل که روز گذشته دلار را با قیمت 3هزار و 80تومان می‌فروخت، به خبرنگار همشهری گفت: «مشتریان این روزهای بازار همگی مصرف‌کننده ارز هستند و بیشتر آنها قصد سفر خارجی دارند و بعید است که کسی برای سرمایه‌گذاری به بازار ارز بیاید.»

کارشناسان امور بانکی نیز افزایش تقاضای نوروزی را اصلی‌ترین دلیل تغییر فضای بازار می‌دانند. معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز این موضوع را به شرایط شب عید نسبت می‌دهد: «زمانی که یکسان‌سازی‌ نرخ ارز حاکم بود هم گاهی در ایام پایانی سال با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد مواجه می‌شدیم. سفرهای خارجی در نوروز موجب افزایش تقاضا برای خرید اسکناس شده است و این موضوع در رشد قیمت اثرگذار بوده است.»

سیدکمال سیدعلی به همشهری گفت: «تقاضا برای حوالجات ارزی هم در ایام پایانی سال افزایش می‌یابد چراکه واردکننده‌ها ترجیح می‌دهند تا پایان سال کار واردات را برای 2‌ماه ابتدایی سال آینده نیز انجام دهند چراکه تا اوایل اردیبهشت عملا فعالیت‌های اقتصادی محدود است. این موضوع هم بر قیمت اسکناس ارز اثرگذار بوده است. به غیراز این موارد بعید می‌دانم بتوان موضوعی دیگر حتی تحولات اوکراین را در بازار ایران مؤثر دانست.» به گفته این کارشناس بانکی، با زیانی که سال گذشته سوداگران داشتند دیگر سوداگری در بازار جایی ندارد. سیدعلی معتقد است که بار دیگر با پایان این تب تقاضا، قیمت‌ها به حالت قبل بازمی‌گردد و دلار احتمالا حول 3هزار تومان نوسان می‌کند.

فرید ضیاءالملکی نیز تحولات فعلی بازار ارز را ناشی از عرضه و تقاضا ارزیابی می‌کند. این کارشناس مسائل بانکی به همشهری گفت: «مسافرت‌های نوروزی موجب افزایش تقاضا شده است هرچند که تحولات اوکراین هم نمی‌تواند بی‌اثر باشد.»

کد خبر 251963
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز