سازه تاریخی که چندی پیش بر اثر فعالیت‌های لوله‌گذاری شرکت گاز در محوطه‌ای نزدیک به نقش رستم در شهرستان مرودشت استان فارس کشف شد بار دیگر زیر انبوهی از خاک پنهان و روی آن پوشانده شد.

سازه تاریخی بیرون آمده در نقش رستم پوشانده شد


پیش‌تر اداره میراث فرهنگی فارس اعلام کرده بود که این سازه را می‌پوشاند.یک‌ماه پیش شرکت گاز مشغول لوله کشی برای گازرسانی به یک روستا در نزدیکی محوطه نقش رستم بود که لودر حین خاکبرداری به یک سازه تاریخی زیر خاک برخورد کرد.سازه جدید با معماری مدور در حریم درجه یک بنای نقش رستم قرار داشت. نقش رستم یادمان‌هایی از عیلامیان و هخامنشیان را در خود جای داده ‌است.

آرامگاه 4تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانی، بنای کعبه زرتشت و نقش ‌برجسته ویران‌شده از دوره عیلامی در این مکان قرار دارند.مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس به مهر گفته است که سازه سنگ و ساروجی در نقش رستم مدفون شد. به گفته مسعود منیعاتی، این سازه که در پی کانال کشی برای لوله گاز در فاصله 150متری از نقوش عیلامی نقش رستم آسیب دیده بود، بدون برطرف شدن سؤالات و ابهامات در ارتباط با کاربری آن با این محوطه مهم باستانی به سرعت توسط شرکتی که مشغول لوله‌گذاری بود پر شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس نیز گفته است، سازه کشف شده در محوطه نقش رستم با نظر میراث فرهنگی پوشانده شد.

کد خبر 252434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز