همشهری آنلاین: رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد با اشاره به تدوین اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی در اوایل انقلاب اسلامی، گفت: متأسفانه دولت سابق، اساسنامه دانشگاه آزاد را بر خلاف قانون تغییر داد تا دانشگاه را تصاحب کند. ای کاش در زمان تصاحب، به توسعه هم فکر می‌کردند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دومین نشست دست‌اندرکاران حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش‌های بیمارستان فرهیختگان واحد علوم و تحقیقات، با بیان اینکه "شخصیت‌ها و دانشمندان برجسته ایرانی در سراسر دنیا در کشورهای مختلف هستند"، اظهار کرد: در دیداری که با وزیر خارجه سوئد داشتم، از وجود 100 هزار ایرانی در این کشور مطلع شدم که کشور سوئد از وجود آنها بسیار راضی است. کشور سوئد نگران شرایطی است که در ایران بوجود بیاید و دانشمندان برجسته‌ای ایرانی برگردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیروهای انسانی را بزرگترین سرمایه هر کشور عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی در کشور ما از هر سرمایه نفتی، گازی و معدنی با ارزش‌تر است.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: امیدواریم شرایطی در ایران تحقق پیدا کند تا تمامی دانشمندان ایرانی خارج از کشور را در بین خودمان داشته باشیم؛ گرچه نیروهای انسانی تربیت‌شده زیادی در کشور وجود دارند که میدان کار ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه "احتیاج، منبع جوشش و حرکت انسان‌هاست"، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر اساس فلسفه نیاز جامعه بوجود آمده است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امناء دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در ابتدای انقلاب تنها جمعیت کمی از متقاضیان علم و دانش به دانشگاه‌ها راه پیدا می‌کردند و مابقی از تحصیل محروم می‌شدند؛ بدین ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رفع نیاز مردم شکل گرفت و به همین دلیل استقبال شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ستایش از اقدامات خیرین مدرسه‌ساز در کشور نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی 600 مدرسه را ساخته و اداره می‌کند که این کار کمک به دولت برای توسعه آموزش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در سراسر کشور است.

وی با اشاره به مالیات‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت می‌کند، خاطرنشان کرد: این دانشگاه هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد و در بسیاری از موارد بارها را از دوش دولت برمی‌دارد.

تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور

هاشمی رفسنجانی با اشاره به وجود 10 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور اظهار کرد: از این تعداد، پنج میلیون نفر از فارغ‌التحصیلان متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

اساسنامه دانشگاه آزاد، الگو گرفته از اساسنامه حسینیه ارشاد

وی همچنین با اشاره به تدوین اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی در اوایل انقلاب اسلامی، یادآور شد: این اساسنامه را بر اساس اساسنامه حسینیه ارشاد نوشتیم که از قوی‌ترین اساسنامه‌های مراکز فرهنگی بود تا رژیم پهلوی نتواند آن را تصاحب کند. متأسفانه دولت سابق اساسنامه را بر خلاف قانون تغییر داد تا دانشگاه را تصاحب کند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ای کاش در زمان تصاحب به توسعه هم فکر می‌کردند، ولی در آن دو سال شاهد عقب‌گرد در همه زمینه‌های دانشگاه بودیم.

انتقاد هاشمی از نحوه انعکاس اخبار دانشگاه آزاد در رسانه ملی

هاشمی رفسنجانی با انتقاد از شیوه انعکاس اخبار دانشگاه آزاد اسلامی در رسانه ملی نیز اظهار کرد: در دو سال گذشته هر خبر دانشگاه، تیتر اخبار بود، اما الان دنبال نکات منفی می‌گردند تا برجسته‌سازی کنند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سند توسعه علوم پزشکی این دانشگاه، خاطرنشان کرد: بر اساس این سند 500 میلیارد تومان در بخش توسعه علوم پزشکی این دانشگاه هزینه می‌شود.

کد خبر 252547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز