دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

گروه بورس: هر چند مقامات شرکت نفت و بورس انرژی سکوت کرده‌اند و در مورد تاریخ دقیق عرضه نفت خام در بورس انرژی سخن نمی‌گویند اما تازه‌ترین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد عرضه نفت خام در بورس پس از یک دهه تلاش قطعی شده و حتی روز گذشته نشست نهایی برای تعیین قیمت پایه نفت هم برگزار شد.

بورس انرژی


به گزارش همشهری، گویا طلسم عرضه نفت در حال شکسته شدن است، هرچند مسئولان وزارت نفت تا پیش از این گمان می‌کردند این بازار سرمایه است که با عرضه نفت خام منتفع می‌شود اما گویا با تغییر دولت، دیدگاه‌های تازه تری شکل گرفته و وزارت نفت متوجه شده که نفع اصلی عرضه نفت در بورس به مجموعه نفت می‌رسد. در چنین فضایی ظرف چند‌ماه گذشته رایزنی و نشست‌های دوجانبه زیادی میان شرکت ملی نفت و بورس انرژی برگزار شده و نتایج جدیدی برای عرضه نفت به‌دست آمده است. گویا توافق نهایی در این رابطه بین بیژن زنگنه وزیر نفت و علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده است و دو طرف برسر جزئیات و نحوه عرضه نفت در بورس انرژی به توافق رسیده‌اند. هر چند خبر‌های ضدو نقیضی درباره تاریخ دقیق عرضه نفت خام در بورس انرژی وجود دارد اما آخرین خبر‌ها حاکی از آن است که نفت خام به‌طور قطع تا پایان سال در بورس انرژی عرضه می‌شود. در همین رابطه با توجه به قطعی شدن عرضه نفت خام در بورس انرژی تا پایان سال روز گذشته یک نشست تکمیلی برای تعیین قیمت پایه نفت خام در وزارت نفت برگزار شد. در این نشست مسئولان سازمان بورس، شرکت ملی نفت و بورس انرژی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفت حضور داشتند اما تا لحظه انتشار این گزارش اخبار تکمیلی دریافت نشد. بحث اصلی این جلسه چگونگی تعیین قیمت نفت خام در بورس انرژی بوده است. تعیین قیمت نفت مهم‌ترین بخش عرضه نفت خام در بورس انرژی است. 2سال پیش عرضه نفت خام در بورس کالا به‌دلیل اختلاف برسر تعیین قیمت با مشکل مواجه شد و پس از 9بار عرضه در بورس کالا روند عرضه نفت خام متوقف شد.

درصورت عرضه نفت خام در بورس انرژی تا پایان سال طلسم عرضه نفت در بورس پس از 13سال شکسته خواهد شد.هنوز درباره چگونگی بازاریابی برای فروش نفت خام اطلاعات کاملی در دست نیست اما گویا مشتری‌ها ازقبل مشخص‌اند. آنطور که دو طرف توافق کرده‌اند عرضه نفت خام با 2تا 3هزار بشکه در روز و در رینگ داخلی بورس انرژی آغاز می‌شود و فعلا قرار نیست نفتی در رینگ صادراتی برای فروش به مشتری‌های خارجی عرضه شود.

در عین حال دیروز رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر عرضه نفت در بورس انرژی را تأیید کرد و گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژی در ابتدا با عرضه ٢ تا ٣ هزار بشکه نفت خام آغاز می‌شود و سقف ١٠ هزار بشکه برای آن درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه این فرایند برای رسیدن به بلوغ به زمان نیاز دارد، مزیت‌های عرضه نفت خام را در بورس انرژی مورد تأکید قرار داد و افزود: نفت خام فقط به مصرف‌کنندگان واقعی تحویل داده می‌شود و شرکت ملی نفت ایران وارد بورس بازی نخواهد شد.

گویا برنامه شرکت ملی نفت برای استفاده از ابزار‌های بازار سرمایه فقط به عرضه نفت در بورس انرژی ختم نمی‌شود و قرار است بخشی از تأمین مالی بخش شرکت نفت هم از طریق بازار سرمایه انجام شود چرا که جوادی از احتمال انتشار اوراق صکوک در این شرکت خبر داد و گفت: انتشار این اوراق در مصوبات قانونی مورد تأکید قرار گرفته و به‌منظور اجرایی کردن این مصوبات، کارگروهی در شرکت ملی نفت ایران تشکیل شده و مشغول فعالیت است.جوادی تأکید کرد انتشار اوراق صکوک در برنامه سال آینده شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

کد خبر 252581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز