زهرا جورابلو: سومین نشست از سلسله نشست‌های علمی مدیریت و بهره‌وری با سخنرانی دکتر محمد حسین ادیب با موضوع بهره‌وری و بخش خصوصی در سال ۱۳۹۳، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر محمد حسین ادیب

به گزارش مارکتینگ‌نیوز، این نشست در دو بخش علمی و مطالعه موردی و حل مسایل جاری بنگاه‌ها در روز سه‌شنبه 20 اسفند ماه با حضور جمعی از علاقه‌مندان و اساتید برگزار گردید.

دکتر ادیب،اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان مشکلات بهره‌وری در ایران را کاهش درآمد نفت، بانک‌محور بودن اقتصاد ایران، و بالا بودن نرخ بهره برشمرد.

ایران در حال حاضر بالاترین نرخ بهره‌وری را در سیاره زمین دارد

به گفته ایشان حصولی درآمد نفت ایران در شش ماهه اول، یک چهارم بوده است. اقتصاد غرب بورس‌محور و اقتصاد ایران بانک‌محور است. غرب ریسک را به بورس منتقل می‌کند. بهره‌وری ایران در سطح پایینی قرار دارد و در نتیجه‌ی آن کیک اقتصاد با کاهش درآمد نفت کوچک شده است. ایران در حال حاضر بالاترین نرخ بهره‌وری را در سیاره زمین دارد که در طول تاریخ بی سابقه است.

بزرگ‌ترین ریسکی که دولت روحانی را تهدید می‌کند، سقوط قیمت نفت است

دکتر ادیب در ادامه گفت: بخش بازرگانی، بخش خدماتی، و بخش دولتی باید به منظور تقلیل ارزش افزوده به اقتصاد، کوچک‌تر شوند. برای بازگشت به اقتصاد جهانی باید تورم را به زیر 5 درصد برسانیم. به عبارت دیگر باید سیاست قبض پولی را تا دو سال دیگر ادامه دهیم.

وی افزود: بزرگ‌ترین ریسکی که دولت روحانی را تهدید می‌کند، سقوط قیمت نفت است. بخش خصوصی باید در صورت سقوط قیمت نفت، قدرت مانور داشته باشد.

بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد ایران عدم تعادل بین قیمت و عایدی است

دکتر ادیب خاطر نشان کرد: نجومی کردن نرخ بهره و توقف پایه پولی، دو راهکار کشوری است که با مشکل تورم بالا مواجه است. اگر رشد پایه پولی متوقف باشد، سال آینده با 15 درصد کاهش در قیمت مسکن رو به رو خواهیم بود. زیرا قدرت خرید افزایش نمی یابد. بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد ایران عدم تعادل بین قیمت و عایدی است. ارتباط بین قیمت و عایدی یک به صد است.

کد خبر 252976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز