همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران به همراه ۱۱ کشور دیگر شامل عراق، افغانستان، هند، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکیه جشن مشترک نوروز باستانی را در مقر اصلی سازمان ملل برگزارکردند.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که علاوه بر ایرانیان مقیم نیویورک، برخی از سفرا و دپیلمات‌های کشورهای مختلف جهان حضور داشتند، یان الیاسون معاون دبیرکل سازمان ملل به همراه سفرای کشورهای حوزه نوروز طی سخنانی دیدگاه‌های خود را در خصوص این آیین کهن و باستانی بیان کردند.

الیاسون به نمایندگی از دبیرکل سازمان ملل در این مراسم با اشاره به تقارن عید نوروز با نخستین روز بهار یاد آور شد که در چنین روزی میلیون‌ها نفر از مردم جهان به شادی و پایکوبی می پردازند.

وی با اشاره به این که در روز اول بهار نوزایی و تازگی طبیعت را جشن میگیریم و با نظاره آن به شادی می‌پردازیم این روز را روز یگانگی انسان و طبیعت نامید و بر این نکته تاکید کرد که شادی چیزی است که بخصوص در این روزگار مردم جهان بشدت به آن نیاز دارند.

معاون دبیر کل سازمان ملل گفت :بهار لحظه به صلح رسیدن با طبعیت و بازتابی از امیدها و الهامات مشترک ما و آرزوی مشترک مان به صلح و تفاهم و عدالت بین المللی است.

غلامحسین دهقانی سفیر ایران درسازمان ملل طی سخنانی ضمن گرامیداشت نوروز و تبریک سال نو شمسی به میهمانان و شرکت کنندگان در این مراسم ، جای گرفتن « روز جهانی نوروز» بعنوان مصوبه مجمع عمومی در تقویم سازمان ملل متحد را نشانه اهمیت این جشن ملی ایرانی با سابقه ای سه هزار ساله دانست و افزود امروزه علاوه بر ایران سایر ملل نیز با جمعیتی بالغ بر 300 میلیون نفر با گرایشات مختلف قومی و مذهبی این رویداد را گرامی می‌دارند.

دهقانی در این مراسم اظهار داشت نوروز بعنوان یک رویداد ملی و آمیخته با فرهنگ اسلامی ملت ایران به بهترین وجه نشانگر تداوم فرهنگ فارسی و هویت ایرانی طی چندین هزار سال گذشته بوده است و همچنین یادآور فرهنگ غنی ایرانیان و خدمات عظیمی است که مردم ایران به تاریخ و تمدن بشری عرضه کرده‌اند.

ˈآخجین مهدی اف سفیر آذربایجان در سازمان ملل گفت عید نوروز برای ملت آذربایجان تنها به معنی تعطیلی و جشن گرفتن نیست، بلکه بازتابی از میراث فرهنگی غنی مردم اذربایجان و الهام بخش ملت اذربایجان به برقراری ارتباط با یکدیگر و رسیدن به صلح و آشتی است.

اسوت کومار مبارجی نماینده دائم هند نیز در ستایش نوروز و ارزش‌های این روز تاریخی گفت یکی از برجستگی‌های برگزاری این جشن در نخستین روز بهار این است که بهار نشانگر امید و آرزو است و به ما می‌آموزد که امید و آرزوی خود را از دست ندهیم.

وی جوانه زدن گل‌ها و میوه‌های مختلف در این فصل را نشانه زیبایی و نوزایی توصیف کرد و گفت که طبیعت در این فصل و در این روز به ما می‌آموزد که می توان به آینده و زایش دوباره امید داشت.

نماینده هند از مردم جهان خواست تا با گوش دادن به موسیقی درون خود بشنوند که طبیعت در این روز چگونه ان‌ها را به اتحاد و دوستی دعوت می کند.

فلاح مصطفی بکیر نماینده کردستان عراق نیز با اشاره به ویژگی های بهار گفت: مردم کردستان حتی در زمانی که اجازه برگزاری این جشن در کشورشان را نداشتند با نادیده گرفتن قوانین تحمیلی به بزرگداشت این روز و جشن گرفتن ان به طرق مختلف اقدام می کردند.

وی افزود : عید نوروز حاوی ارزش ها و باورهایی از قبیل پیوند و برابری و صلح و عشق به همنوع است که منشور سازمان ملل متحد از آن ها الهام گرفته است.

خیرات عبدالرحمانف نماینده قزاقستان نیز با اشاره به این که ملت قزاق در زمان شوروی سوسیالیستی اجازه جشن و پایکوبی در این روز را نداشته‌اند، گفت: ملت او می‌کوشند تا بیش از پیش به ارزش‌های این روز بزرگ تاریخی توجه نشان بدهند و تاکید کرد که هرچه ما بیشتر در این روز جشن و پایکوبی کنیم مادر طبیعت زیبایی های بیشتری را به ما هدیه می‌کند.

نماینده جمهوری قرقیزستان نیز با تبریک نوروز باستانی به همه مردم جهان گفت که این روز همواره نماینده تازگی و نوزایی بوده ما را به اهمیت همه ارزش های مشترک میان انسان ها آگاه می‌کند.

وی افزود که روز اول بهار و عید نوروز برای مردن قرقیزستان روز امید به بهبود زندگی است و اظهار امیدواری کرد که کشور های عضو این سازمان بتوانند با الهام گرفتن از ارزش های نهفته در عید نوروز و بهار در راه بنا کردن جهانی مرفه و آمیخته به صلح دست به دست یکدیگر بدهند.

محمد امین محمد امینف نماینده تاجیکستان نیز نوروز را بازتاب تازگی و نوزائی طبیعت توصیف کرد و گفت که در این روز طبیعت با بکار گرفتن عناصر چهار گانه خود شگفتی افرینی می‌کند و به ما می آموزد که چگونه با مبادله ارزش ها و باور های فرهنگی خود جهانی لبریز از شگفتی بسازیم.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که عید نوروز می تواند محملی برای مبادله ارزش های میان شرق و غرب و در نتیجه غنای فرهنگ انسانی باشد.

نماینده دائم ترکیه گفت روز عید روز ارتباط میان انسان و طبیعت است و ما را بیاد امید‌ها و انتظاراتمان از زندگی می‌اندازد.

وی نوروز را همچنین روز برادری و همبستگی میان همه افراد بشر نامید و گفت برگزاری این مراسم با شرکت 12 کشور مختلف جهان با اندیشه ها و باور های گوناگون نشانگر این نکته است که همه مردم جهان می توانند با همه گوناگونی های فرهنگی در صلح و آرامش در کنار هم زندگی کنند.

نماینده دولت ترکمنستان گفت عید نوروز هزاران سال در جهان مورد احترام و جشن و پایکوبی بوده و اعلام نوروز به عنوان یک روز جهانی موجب شده است که در حال حاضر بیش از 310 میلیون نفر از مردم جهان هر ساله این روز را جشن بگیرند.

نماینده ترکمنستان نیز نوروز را روز صلح و دوستی و نوزائی و تازگی خواند و گفت کشور او می کوشد تا در سیاست‌های خارجی خود از الهاماتی که این روز مهم برای آن‌ها در بر دارد استفاده کند.

کد خبر 253877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز