یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

مدیرکل امور استانهای قوه قضائیه از کاهش 5/2 میلیونی آمار پرونده های قضائی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی قوه قضائیه حمیدیان افزود: با دستور ریاست محترم قوه قضائیه مبنی بر ساماندهی وضعیت آمار پرونده های قضائی و استخراج آمار واقعی ، اجرای طرح ساماندهی آمار پرونده ها در 3 فاز آغاز شد. در فاز اول که به منظور تفکیک آمار پرونده های قضائی از آمار اقدامات قضائی انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که تعداد واقعی پرونده های قضائی 5/2 میلیون پرونده کمتر از آن چیزی است که از سوی مراجع قضائی اعلام می شود.

وی افزود: دراین مرحله مشخص شد پرونده ای  باموضوع واحد و طرفین ثابت در دادسرا تشکیل می‌شود، پس از صدورکیفرخواست به دادگاه کیفری می رود و پس از صدور حکم نیز به دادگاه تجدید نظر و سایر مراحل رسیدگی ارسال می‌شود و آمار آن از سوی مراجع رسیدگی کننده در مراحل مختلف اعلام می شود،در نتیجه در محاسبه نهائی آمار  هر پرونده  قضائی بیش از یک بار محاسبه می‌شود.

مدیر کل امور استانهای قوه قضائیه پیش بینی کرد با واگذاری بیش از 4 میلیون پرونده به شوراهای حل اختلاف آمار پرونده های قضائی باز هم کاهش یابد و به چیزی حدود 9 میلیون پرونده در سال برسد.

حمیدیان افزود: در فاز دوم طرح که به منظور تفکیک پرونده های جانبی مرتبط با یک دعوا در دادگاه خانواده انجام می شود ، آمار واقعی پرونده های قضائی بازهم تنزل می‌یابد.

به گفته وی در رابطه با اختلاف زوجین در دادگاه خانواده پرونده های متعددی در خصوص طلاق، حضانت فرزندان، اجرت المثل ، نفقه ، استرداد جهیزیه و ... تشکیل می شود.

مدیرکل امور استانهای قوه قضائیه گفت: فاز سوم طرح به منظور ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم به مراجع قضائی انجام می شود.

کد خبر 2541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز