دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین – محمد رسولی : آژانس نظری کلیدهای اینترنتی اعلام کرد دو سال دیگر زمان لازم است تا مقدمات راه‌اندازی سایت‌ها با نام و پسوند به زبانی غیر از انگلیسی فراهم شود

 این آژانس افزود از ماه نوامبر سال جاری آزمایش‌های لازم بر روی این نوع سایت‌ها انجام خواهد گرفت تا مشکلات احتمالی مشخص و برطرف شود، سپس این نام‌ها برای استفاده در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

آزمایش‌هایی که قرار است انجام گیرد بیشتر در زمینه سازگاری زبان‌های مختلف با نمایشگرهای اینترنت، مسیریابی سایت‌ها و ایمیل‌ها و مشکلاتی از این قبیل خواهد بود. مدیریت نام و پسوند سایت‌ها به زبان‌های دیگر به خصوص زبان‌های خاور دور (چینی و ژاپنی) و زبان‌های راست به چپ (که به زبان‌های پیچیده یا مختلط معروف هستند مانند عربی و فارسی)، نیز امری سخت و محتاج دستورالعمل و راهکارهای دقیقی می‌باشد که می‌بایست پیش از راه‌اندازی آنها آماده و مورد آزمایش قرار گیرند.
تاکنون نام دامنه‌های اینترنتی و پسوند آنها تنها به زبان انگلیسی بوده و تنها پسوندها در زبان انگلیسی، می‌توانند نشانی از کشورهای مختلف یا زبان آنها داشته باشند به عنوان مثال .fr نمایانگر فرانسه بوده و به احتمال زیاد سایت با این پسوند، به زبان فرانسه خواهد بود. کلیه کشورهای غیر انگلیسی زبان تاکنون مجبور بودند از ترکیبی از a تا z  و 0 تا 9 برای نام سایت خود استفاده کنند که همواره مورد اعتراض بسیاری بوده است زیرا آنها اعتقاد دارند که نام سایت نیز می‌بایست به همان زبان باشد زیرا کسانی که به آن مراجعه می‌کنند به طور حتم با آن زبان آشنا هستند.
ICANN  که مسئول نام‌ها و اعداد اینترنتی است، تلاش خود برای ایجاد سایت با نام غیر انگلیسی را از مدت‌ها پیش آغاز کرده است ولی  تاکنون از لحاظ فنی موفق نگردیده است که مشکلات را برطرف کند. اکنون نیز گفته‌های مسئولین آژانس حاکی از آن است که بر روی زمان دقیق راه‌اندازی این امکان، اطمینان کامل حاصل نشده است.
کارشناسان معتقدند که زمان بیشتری برای آزمایش و راه‌اندازی سایت با نام غیر انگلیسی لازم است ولی بدیهی است این امکان می‌تواند کمک شایانی به محدودیت نام‌های سایت‌ها کند و در هر کشوری سایت مورد نظر با زبان آن کشور راه‌اندازی خواهد شد و تداخلی با سایت مشابه در کشورهای دیگر نخواهد داشت.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 25494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز