دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران امیدوارند تا پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و براساس رویکردی که دولت در نحوه اجرای آن اعلام کرده توسعه حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار بگیرد و حمایت از این بخش بیش از پیش جدی گرفته شود. این در حالی است که برخی از اعضای شورا همچنان از پرداخت نشدن بدهی‌های دولت به شهرداری در ۶ماهه گذشته گلایه دارند.

ابوالفضل قناعتی

 

یکی از این اعضا که عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران نیز هست، وعده‌های دولت در حوزه مطالبات مدیریت شهری در ۶‌ماه گذشته را در حد شعار عنوان کرد.

ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در6‌ماه دوم سال گذشته در هیچ‌ حوزه‌ای از سوی دولت به شهرداری کمک نشد، گفت: این در حالی است که قرار بر این بوده طبق تعهدی که دولت قبلی در راستای اجرای هدفمندی یارانه‌ها داده بود 50درصد در حوزه مترو و 82درصد در حوزه اتوبوسرانی کمک کند اما این مبالغ پرداخت نشد و نوسازی تاکسی‌ها نیز مورد توجه قرار نگرفت. به گفته وی در حال حاضر طبق قانون، مدیریت شهری مطالباتی از دولت دارد که با توجه به‌وجود پول در خزانه، دولت باید آنها را بپردازد.

البته در مورد نگرانی یکی از بخش‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی، یعنی توسعه قطار شهری می‌توان به بند یکی از ماده‌های بودجه دولت اشاره کرد که طی آن به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها اجازه داده می‌شود به‌طور مشترک یا انفرادی با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید وزارت کشور تا سقف 70هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین خود با بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداری‌ها منتشر کنند. آنچه در این ماده آمده است اعلام می‌کند که تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های قطار شهری به نسبت 50درصد دولت و 50درصد شهرداری‌ها با نرخ مالیاتی صفر خواهد بود. از سوی دیگر می‌توان به قولی که وزیر نفت در حضورش در شورای شهر تهران داد اشاره کرد که گفت: شهرداری هر تعداد که امکان خرید واگن‌های مترو و تجهیزات مربوط به آن را دارد انجام بدهد و وزارت نفت مشروط بر توافق بیع متقابل حاضر است همه هزینه‌های این کار را پرداخت کند.

بدهی مربوط به جریمه‌ها

یکی دیگر از موارد بدهی دولت به شهرداری تهران، بدهی مربوط به جریمه‌های خودروهاست. قناعتی در این‌باره هم اینطور بیان داشت که دولت پول جریمه خودروها را که بخشی از آن به شهرداری تعلق می‌گیرد (رقمی حدود 400میلیارد تومان) و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی حق شهرداری‌ است هنوز پرداخت نکرده است. در عین حال عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد شعارهایی که وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی و رئیس سازمان محیط‌زیست درخصوص آلودگی هوا و حمل‌ونقل شهر تهران مطرح کردند در سال‌جاری محقق شود. وی با اشاره به اینکه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در پیش است و اگر کمک دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی نباشد فشار بسیار زیادی شامل حال مردم در کل شهرها می‌شود، افزود: دولت حرکتی را آغاز کرد و قرار شد 11وزیر در قالب یک کمیسیون و با حضور شهردار تهران و رئیس شورای شهر مشکلات تهران و سایر کلانشهرها را بررسی کنند بنابراین امیدواریم در این کمیسیون حق و حقوق و موضوعات مدیریت شهری مطالبه شود.

قناعتی تصریح کرد: با توجه به اینکه ساخت‌وساز در تهران مانند گذشته نیست و مردم سرمایه‌های خود را از بخش مسکن بیرون کشیده‌‌اند، درآمدهای شهرداری تهران در حوزه مسکن و تراکم‌های مجاز محدود خواهد شد؛ چندی پیش روزانه 30 تا40پرونده برای ساخت مسکن تشکیل می‌شد اما اکنون دیگر این اتفاق نمی‌افتد بنابراین پول‌هایی که به‌عنوان درآمدهای پایدار روی آن حساب کرده ‌بودیم، محقق نمی‌شود، در چنین شرایطی بیش از پیش کمک دولت به شهرداری نیاز است.

کد خبر 254977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز