مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

در سال ۹۲حدود ۷۰۰میلیون مسافر از طریق متروی تهران جابه‌جا شدند. این رکورد در شرایطی ثبت شده است که هنوز بخش اعظمی از بخش جنوبی خط ۳ به طول ۱۲کیلومتر به بهره‌برداری نرسیده و با افزوده‌شدن این خط و افزایش کاربری بخش میانی خط ۳، روزانه حدود یک میلیون نفر دیگر به مجموعه مسافرت‌های زیرزمینی پایتخت افزوده می‌شود.

مترو

به گزارش شهرنوشت، گسترش حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین راه‌های کاهش ترافیک و آلودگی هواست و تکمیل شبکه کارآمد حمل ونقل در شهر تهران نیز در این راستا انجام می‌شود. مترو تهران رسما از 16اسفند سال 1377با افتتاح و بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر تهران- کرج کار خود را آغاز کرد و اکنون پس از گذشت بیش از 15سال با 5خط فعال رکورد جابه‌جایی روزانه میلیون‌ها مسافر را در کارنامه‌اش دارد.

کلانشهر تهران که 8میلیون جمعیت ساکن و حدود 4تا5میلیون هم جمعیت غیرساکن دارد و از 2معضل آلودگی هوا و ترافیک رنج می‌برد نیاز مبرمی به توسعه حمل‌ونقل عمومی و پاک داشته و مترو یک سیستم حمل‌ونقل انبوه، پاک، سریع و ارزان است که به‌رغم همه مشکلاتی که بر سر راه گسترش خطوطش وجود دارد، همواره به‌عنوان بهترین راه‌حل برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای کلانشهر تهران مطرح بوده است.

در8 سال اخیر مترو مجموعاً با 152کیلومتر خط در خطوط یک، 2، 4؛ 5 و بخشی از خط 3، روزانه بالغ بر 3میلیون مسافر را در اقصی نقاط شهر جابه‌جا می‌کند. شهر تهران به 270کیلومتر مترو نیاز دارد که در حال حاضر نزدیک به 152کیلومتر آن محقق شده و هنوز 130کیلومتر مترو نیاز دارد. اگر متوسط ساخت در هر سال را 10تا 15کیلومتر درنظر بگیریم نزدیک به 13سال طول خواهد کشید تا شبکه متروی تهران تکمیل شود.

از این‌رو مدیران شهری ساخت خطوط مترو را به‌صورت همزمان در دستور کار قرار دادند به‌طوریکه اکنون خط3مترو، خط 6و 7و خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) و پرند در دست کار است. از طرفی، در نظرسنجی از شهروندان پایتخت نیز اولویت نخست شهروندان توسعه حمل‌ونقل عمومی با اولویت خطوط ریلی اعلام شد که این نشان از کارآمدی خطوط مترو در جابه‌جایی مسافران دارد. در حال حاضر بالاترین حجم عملیات عمرانی مترو در گستره وسیعی از تهران بزرگ و روز دنیا در دست ساخت است و درصورت تأمین منابع مالی توانایی ساخت سالانه 30کیلومتر مترو وجود دارد.

در انتظار پرداخت دولت

پروژه احداث متروی پرند و ادامه خط یک تا فرودگاه امام خمینی(ره) تاکنون 65درصد پیشرفت کرده است. هم‌اکنون کار ساخت متروی تهران- پرند در 2بخش ساختمانی و تجهیزات در دست اقدام است.به گفته عباس گرامی مجری خط متروی تهران- پرند، پروژه متروی تهران- پرند، پروژه‌ای دولتی و تمامی هزینه آن بر عهده دولت است و شهرداری تهران تنها مجری اجرا و ساخت آن است. در نخستین برآوردها 520میلیارد تومان برای ساخت این خط اختصاص یافت که تاکنون تنها 25درصد از این بودجه محقق شده است. اما با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال گذشته برآورد هزینه برای این پروژه 800میلیارد تومان تعیین شده است.

البته قرار بود طی 16ماه از آغاز پروژه این خط به بهره‌برداری برسد که با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته دولت هزینه این پروژه را تأمین نکرده، اکنون عملیات ساخت به کندی در حال انجام است. این در حالی است که شهرداری تهران نیز برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در ابتدای اجرای این خط اعتبار 100 میلیارد تومانی را برای ساخت متروی تهران - پرند تخصیص داد.
به گفته مجری، این خط مترو، چنانچه منابع مالی از سوی دولت تأمین شود، طی 6‌ماه عملیات ساختمانی این پروژه به اتمام خواهد رسید و با آغاز نصب تجهیزات در این خط، متروی پرند و فرودگاه امام خمینی در یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
اکنون 22‌ماه از آغاز پروژه متروی پرند و فرودگاه امام خمینی(ره) گذشته این در حالی است که با توجه به عدم‌تأمین منابع از سوی دولت 6‌ماه از برنامه عقب افتادگی وجود دارد.

کد خبر 255085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز