سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

گروه شهری: نخستین جلسه علنی شورای شهر در سال جدید با حضور سیدحسین هاشمی استاندار تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری تولیت آستان حرم عبدالعظیم و فرمانداران تهران، ری و شمیرانات تشکیل شد.

شورای شهر

البته  پیش از شروع سخنرانی استاندار، رئیس شورای شهر از تشکیل کارگروه ویژه‌ای در دولت برای رسیدگی به موضوع کلانشهرها خبر داد و گفت: انتخابات این کارگروه برگزار شده و وزیر کشور مسئولیت آن را برعهده گرفته است، مسئولیت دوم این کارگروه برعهده وزیر مسکن است و وزیر نیرو نیز مسئولیت سوم آن را برعهده دارد. به گفته مسجد جامعی، استاندار تهران و نمایندگان کلانشهرها نیز در این کارگروه شرکت دارند. در این کارگروه قرار است ضمن بررسی مسائل و مشکلات کلانشهرها ازجمله شهر تهران کار رسیدگی به وضعیت کلانشهرها سرعت بگیرد.

گام دیگر تعامل دولت و مدیریت شهری

بنا بر این گزارش، سیدحسین هاشمی، استاندار تهران درباره مشکلات شهرتهران با اعضای این شورا به تعامل پرداخت. از مهم‌ترین مسائل مطروحه می‌توان به آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف برق، به تعویق افتادن مصوبه شورای شهر درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها تا زمان اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، خروج خودروهای فرسوده از شهر، خروج صنایع و صنوف آلاینده از شهر تهران، ساماندهی وضعیت حریم شهر تهران، رعایت هویت معماری ایرانی- اسلامی در نمای شهری، ساماندهی معتادان کارتن‌خواب و ارتقای جایگاه گردشگری شهر تهران اشاره کرد.

استاندار تهران با انتقاد از اینکه طی 8سال گذشته هیچ ارتباطی بین دستگاه حاکمیتی و شهرداری تهران برقرار نبود بابت تعامل خوبی که در دولت تدبیر و امید میان مدیریت شهری با دولت برقرار شده ابراز خوشحالی کرد. وی ازحل معضل آلودگی هوا به‌عنوان مهم‌ترین اولویت کاری خود نام برد وگفت: وضعیت آلودگی هوا در تهران بسیار نگران‌کننده است به‌ویژه از این معضل به‌عنوان عامل اصلی شیوع بیماری سرطان نیز نام برده می‌شود.

هاشمی از تعامل خوبی که بر سر حل این معضل میان رئیس‌جمهور، وزرا، معاونین وزرا، استاندار و شهردارتهران به‌وجود آمده تشکر کرد و گفت: یک کمیسیون خاص در دولت تاسیس شد که 13وزیر عضو آن هستند؛ کار این کمیسیون بررسی مسائل تهران و سایر کلانشهرهای کشور است. وی همچنین از تشکیل کمیته کاری تخصصی در وزارت کشور سخن گفت که در آن نمایندگانی از شورای شهر و شهرداری تهران نیز‌حضور دارند.

خطر خودروهای فرسوده

استاندار تهران از وجود 100هزار خودروی فرسوده در شهر تهران خبر داد که در قالب تاکسی و آژانس 24ساعته در شهر تردد دارند و هوا را آلوده می‌سازند. از نظر هاشمی اولویت نخست باید از رده خارج کردن این خودروها باشد. وی عرضه بنزین یورو 4 در شهر تهران را گامی مثبت اعلام کرد و خبر داد که تا پایان خرداد‌ماه سال‌جاری نیز تمام تولیدات شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا استاندارد یورو 4خواهند داشت. از نظر استاندارتهران خروج 100هزار خودروی فرسوده به همراه استاندارد شدن بنزین و تولیدات خودروسازان می‌تواند وضعیت آلودگی هوای تهران را از حالت اورژانسی خارج سازد.

استقرار صنایع و صنوف آلاینده در شهر تهران نیز یکی دیگر از نگرانی‌های استاندار تهران بود. وی دراین باره دست یاری به سوی شورای شهر و شهرداری تهران دراز کرد و گفت: در این‌باره با آقای قالیباف هماهنگ کردیم و 2 معاون استانداری نیز مأمور شدند تا اولویت‌ها در این‌باره را مشخص کنند.

الزام مدیریت شهری به اجرای طرح تفصیلی و نظم بخشی به ساخت و سازها ازجمله محورهای سخنان دیروز استاندار تهران در جمع اعضای شورای شهر بود. وی ساخت و سازهای بلندمرتبه در شهرتهران را بی‌رویه دانست و آن را یکی از عواملی اعلام کرد که مانع گردش هوا در شهر تهران می‌شود. بحث دیگر لزوم توجه به معماری ایرانی- اسلامی در ساخت وسازهای شهرتهران بود که به گفته هاشمی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفت. این درحالی است که حتی در ساخت و سازهای مسکن مهر که از سوی دولت انجام شده، هیچ آثاری از معماری ایرانی- اسلامی دیده نمی‌شود.

هاشمی به موضوع معتادان خیابانی نیز اشاره کرد و گفت: به مناسبت سال جدید 3 هزار معتاد خیابانی از خیابان‌های شهر جمع‌آوری شدند. به گفته وی درصورت کمک شهرداری تهران و اختصاص اعتبار برای تکمیل مددسرای اخوان در خارج از تهران می‌توان اطمینان داد که تمام کارتن خواب‌های معتاد از شهر جمع‌آوری شوند.

جذب سرمایه‌گذار برای گردشگری

از نظر هاشمی، تهران با وجود برخورداری از مراکز جذاب گردشگری متأسفانه نتوانسته است به جایگاه مناسب خود برسد به همین منظور وی از راه‌اندازی مرکز جذب و سرمایه‌گذاری در تهران ظرف یک‌ماه آینده خبر داد و گفت:‌ در این مرکز از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد. او درادامه از راه‌اندازی شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی خبر داد و خواستار آن شد دراین شورا نمایندگانی از میان اعضای شورای شهر و شهرداری تهران نیز حضور داشته باشند. همچنین استاندار تهران با اشاره به مصوبه شورای شهر درباره افزایش کرایه‌ها از اول اردیبهشت، از اعضای شورای شهر خواست تا اجرای این مصوبه همزمان با مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد.

اظهارنظر اعضای شورای شهر

تعدادی از اعضای شورای شهر از اقدامات شهرداری تهران در حوزه خدمات شهری در ایام نوروز قدردانی کردند اما در پایان سخنرانی استاندار تهران، اعضای شورای شهر به بیان نظرات خود پرداختند. الهه راستگو از استاندار تهران خواست تا درباره اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای جوانان و خانم‌های فارغ التحصیل فکری کند. وی همچنین از دولت خواست اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با حفظ کرامت و‌شان انسانی همراه شود. این عضو هیأت رئیسه همچنین از شهردار تهران بابت فعالیت‌های صورت گرفته در ایام نوروز اعم از گردشگری و نظافت شهر قدردانی کرد.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری نیز از استاندارتهران درخواست کرد نسبت به خروج کارخانه روغن نباتی قو از محدوده شهر تهران به‌دلیل آلایندگی بالا اقدام کند. به گفته حافظی این کارخانه قراربود سال 73از شهر تهران خارج شود اما این مهم تا‌کنون به تعویق افتاده است. به گفته حافظی بهتر است تشکیل ستاد ساماندهی و اسکان غیررسمی حاشیه‌نشین‌ها و کارتن‌خواب‌ها با رویکرد توانمند‌سازی‌ باشد نه پاکسازی و حذف.

وی همچنین خواستار آن شد تا از اعضای شورای شهر تهران نیز برای حضور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه اسکان دعوت شوند. حافظی همچنین خواستار تشکیل کارگروه مشترک بین شهرداری و شورای شهر و استانداری شد تا پیشنهادهای مشترک و ظرفیت‌های همکاری متقابل در قالب این کارگروه شناسایی شود.عبدالحسین مختاباد گفت: واقعا درا ین کشور حمایت از فرهنگ و هنر لفاظی و کاریکاتوری شده و باید این شیوه را کنار بگذاریم.

تقدیر از آتش‌نشانی

وی ضمن تشکر از آتش‌نشانی بابت عملکرد خوبش در مراسم چهارشنبه آخر سال گفت: کنترل خوب آتش‌نشانی باعث شد تا خبرهای ناراحت‌کننده نشنویم. اسماعیل دوستی از استاندار تهران خواست تا مشکل اراضی اطراف دانشگاه تهران حدفاصل جمهوری، بلوارکشاورز، وصال، انقلاب و کارگر برطرف شود زیرا این اراضی از سال 72باید آزاد می‌شد اما با گذشت این همه سال تنها 30درصد این اراضی آزاد شده است. دوستی همچنان که خواستار پرداخت طلب شهرداری از دولت از محل یارانه‌ها شد بابت اینکه ساخت‌وساز در حریم تهران متولی خاصی ندارد نیز انتقاد کرد و گفت: میان فرمانداری و مدیریت شهری در این حوزه باید هماهنگی و انسجام بیشتری باشد تا حریم حفظ شود.

تأکید بر حفظ زیبایی تهران

تقی پور سخنگوی شورای شهر نیز راه‌حل آلودگی هوا را توسعه حمل ونقل عمومی با محوریت مترو دانست و گفت: کار توسعه در این بخش به‌دلیل عدم‌کمک دولت در سال‌های گذشته کند شده به همین دلیل از استاندار تهران انتظار داریم که این بحث را در دولت پیگیری کند. وی افزود: باید بخشی از سود حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد. تقی‌پور همچنین از بابت عملکرد شهرداری تهران در سال گذشته و ایام تعطیلات نوروز تشکر کرد و گفت: شهرداری تهران زحمات زیادی برای زیبایی شهر در این ایام کشید و هم باید تلاش کنیم این زیبایی‌ها را حفظ کنیم.

بحث بر سر نرخ کرایه‌ها

در این جلسه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به اینکه تهران 12سال است روی آرامش را ندیده گفت: اما الان حدود شش و هفت ماهی است که به آرامش رسیده و اظهارداشت: خوشبختانه وقتی موضوع جداسازی شهرری از تهران مطرح شد در شورای سوم از 15نفر 14نفر مخالف این جداسازی بودند و ما خدا را شکر می‌کنیم که این اتفاق نیفتاد.

علیرضا دبیر با اشاره به آمادگی کمیسیون بودجه برای تأمین اعتبار ساخت کمپ برای ساماندهی کارتن خواب‌ها توضیح داد: شهرداری باید از قبل به شورای شهر این نیاز را اعلام کند تا شورای شهر درباره گنجاندن این برنامه و ارائه اصلاحیه بودجه اقدام کند.

دبیر افزود: این بار اول است که بودجه از سوی وزارت کشور با وجود تذکرات ابلاغ شده و من از شخص فرماندار تهران تشکر می‌کنم که اعتدال را رعایت می‌کند. وی همچنین درباره توقف افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل در شهر تهران خطاب به استاندار تهران گفت: متولی تعیین نرخ حمل‌ونقل شورای شهر است و اجازه بدهید این افزایش نرخ از اول اردیبهشت‌ماه انجام شود.
دیروز مهدی چمران دیگر عضو شورای شهر تهران از پرداخت نشدن اعتبار مصوب مجلس برای حمل‌ونقل عمومی انتقاد کرد و گفت: دولت در این مدت اعتبار مصوب مجلس درباره کمک به حمل‌ونقل عمومی را پرداخت نکرده و تهران 2سال است که اتوبوسی نگرفته است.

چمران اما با استاندار تهران درباره توقف زمان اجرای افزایش کرایه وسایل نقلیه همگانی تا مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها موافق بود و گفت: من نیز اعتقاد دارم باید یک‌بار این افزایش انجام شود. وی در پاسخ به انتقاد استاندار تهران مبنی بر ساخت ساختمان‌های بلند‌مرتبه در کوچه‌های باریک گفت: مجوز این ساخت‌وسازها مربوط به قبل از اجرای طرح تفصیلی است.

مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر نیز خواستار سرعت گرفتن کار ساخت شبکه فاضلاب شهری شد به‌نحوی که تا پایان امسال به اتمام برسد. وی همچنین نگرانی خود را بابت وضعیت بافت‌های فرسوده شهر تهران ابراز داشت و نقش سیاست‌های تشویقی برای سرعت‌بخشیدن به نوسازی بافت‌های فرسوده را مهم دانست. وی درباره مسائل اجتماعی و اعتیاد خواستار تهیه سند جامع شد و درعین حال بر لزوم تعیین تکلیف شورایاری‌ها و برگزاری انتخابات آنها در سال‌جاری تأکید کرد.

ابوالفضل قناعتی دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: مشروبات الکلی تهدیدی برای شهر تهران شده که یکی از اثرات آن هم مربوط به قضیه شهید امر به معروف بوده که ضارب شرب‌خمر داشته بنابراین در جلسه شورای تأمین استان باید به این قضیه رسیدگی شود. قناعتی با انتقاد از تأخیر در اجرای مصوبه افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی گفت: تأخیر در اجرای این مصوبه به صلاح نیست و می‌تواند مشکلات اجتماعی به‌وجود آورد. وی درخواست کرد دولت برای کمک به حمل‌ونقل عمومی نرخ برق در مترو را کاهش دهد.

آسیب‌های اجتماعی در شهر

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران یکی از عوامل مؤثر بر ترافیک را ناشی از ترافیک عبوری خودروهایی دانست که هدفشان تهران نیست؛ این موضوع به‌گفته دنیا مالی با احداث کمربندی دوم در اطراف تهران روان‌تر خواهد شد. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران بابت وجود اتباع بیگانه در شهر تهران نیز ابراز نگرانی و اظهار کرد: من نمی‌دانم کشوری که با مشکل اشتغال درگیر است چرا باید فرصت‌های شغلی‌اش در اختیار اتباع خارجی قرار گیرد.

محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران یکی از مباحث اصلی شهر تهران را موضوع آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: باید خطوط مترو به دوبرابر افزایش یابد و 150کیلومتر خطوط مترو به 300کیلومتر برسد و 80کیلومتر نیز خطوط مترو برون‌شهری به بهره‌برداری برسد که منابع آن را دولت تأمین می‌کند. سرخو با بیان اینکه 22میلیون جابه‌جایی با وسایل نقلیه موتوری در تهران داریم، گفت: 11میلیون جابه‌جایی مربوط به وسایل نقلیه شخصی است که از این میان 3میلیون و 300هزار جابه‌جایی مربوط اشخاصی است که ساکنین شهر تهران نیستند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز از معاونت شهرسازی و معماری بابت لغو مصوبات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های حمایتی که برخلاف طرح تفصیلی بود تقدیر کرد.فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با اشاره به زاغه‌نشینی‌های حاشیه شهر تهران گفت: حدود 80درصد از این زاغه‌نشین‌ها را افاغنه تشکیل می‌دهند و فرزندان آنها برای کار به تکدی‌گری در شهر تهران مشغولند.

وی با بیان اینکه ساماندهی حاشیه خارجی شهر از وظایف استانداری است، اظهار داشت: امروز در تمام دنیا برای موضوع ساماندهی مهاجرین اقداماتی انجام شده است که منجر به ساماندهی و یا بازگشت مهاجرین به کشورشان می‌شود زیرا رها‌کردن مهاجرین به حال خود سبب ایجاد مشکلات امنیتی و اجتماعی می‌شود. دانشور با تأکید بر اینکه تعداد معتادان و کارتن‌خواب‌های سطح شهر تهران بالاتر از آمار بیان شده از سوی استاندار است، گفت: براساس آمار سازمان رفاه شهرداری تهران 12هزار نفر کارتن‌خواب و معتاد در سطح شهر تهران داریم.

معصومه آباد، رئیس کمیته مدیریت بحران و ایمنی شورای شهر نیز در این جلسه با اشاره به تأمین 30درصد از حجم آب مصرفی در شهر تهران از جاجرود و شمیرانات اظهار داشت: به‌دلیل نبود سیستم آب و فاضلاب مناسب، آلودگی‌ها از این محل وارد آب می‌شود که برای این موضوع باید اقدامات لازم انجام شود.

کد خبر 255228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز