در بحبوحه جنگ لفظی روسیه و غرب بر سر اوکراین، اکنون گزارش‌شده که با دست‌یافتن روسیه به یکی از تسلیحات خاص اوکراین، آمریکا درصدد آن است که بدل آن را در رزمایش نظامی ناتو که تابستان در دریای سیاه برگزار می‌شود، به‌کار گیرد.

دولفین

این منبع تسلیحاتی غیرعادی دلفین‌های موجود در پایگاه نیروی دریایی ارتش اوکراین در سواستوپول است که به‌دست نیروهای روسیه افتاده است.به گزارش هافینگتن‌پست، روزنامه روسی ایزوستیا اخیراً در گزارشی به نقل از سخنگوی برنامه پستانداران دریایی نیروی دریایی ارتش آمریکا نوشت؛ در تابستان حدود 20دلفین و 10شیر دریایی در رزمایش مشترک نیروهای ناتو و اوکراین در دریای سیاه شرکت خواهند کرد.

در این رزمایش نوعی سامانه ضدرادار آزمایش خواهد شد که هدف آن گمراه‌کردن ردیاب‌های صوتی دشمن و اجازه‌دادن به دلفین‌ها و شیرهای دریایی برای جست‌وجوی مین و غواصان دشمن است. روزنامه ایزوستیا خاطرنشان کرده که شاید دلفین‌های روسیه و آمریکا در این رزمایش برای نخستین بار با یکدیگر روبه‌رو شوند. با وجود این، برخی منابع آمریکایی برنامه برگزاری چنین رزمایشی را تکذیب کرده‌اند.

تنها پایگاه‌های آموزش پستانداران دریایی برای مقاصد نظامی در سن دیه‌گو در آمریکا و سواستوپول در کریمه است که اخیراً به روسیه الحاق شد. مرکز آموزش سواستوپول پس از فروپاشی اتحاد شوروی تعطیل اما فعالیت آن در سال 2012از سر گرفته شد. از دلفین‌ها برای یافتن تهدیدهای نظامی زیرآبی مانند تجهیزات جاسوسی، مردان قورباغه‌ای دشمن و مین روی کف اقیانوس استفاده می‌شود.

این ماهی باهوش زیر آب چنان حساسیتی دارد که از پیشرفته‌ترین تجهیزات ردیاب صوتی ساخته دست بشر نیرومندتر است. ظاهراً آنها می‌توانند زیردریایی دشمن و خودی را از صدای ملخ آن تشخیص دهند. زمانی می‌گفتند نیروهای شوروی دلفین‌های قاتل آموزش داده‌اند که مجهز به سوزن‌های دی‌اکسید کربن هستند. در دهه 1980و بحبوحه جنگ عراق و ایران، آمریکا 6دلفین را در اسکله بحرین به‌کار گرفت که پیرامون نفتکش‌ها و کشتی‌های دارای پرچم آمریکا گشت می‌زدند.

کد خبر 257225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز