مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره‌ها همیشه اجرامی داغ و سوزان تصور شده‌اند، تصوری که دو تلسکوپ مشهور ناسا خلاف آن را به اثبات رسانده‌است.

ستاره

براساس گزارش BBC، اخترشناسان با استفاده از دو تلسکوپ WISE و اسپیتزر موفق به کشف ستاره‌ای بسیار کم‌فروغ شده‌اند که از قطب شمال نیز منجمد‌تر است.

این ستاره که WISE J085510.83-071442.5.0 نامیده می‌شود، در فاصله 7.2 سال نوری از زمین قرار گرفته و نه تنها اولین ستاره کوتوله قهوه‌ای است که تاکنون رصد شده‌است، چهارمین سیستم ستاره‌ای نزدیک به منظومه خورشیدی نیز هست.

کوتوله قهوه‌ای نوعی ستاره‌ است که ابعاد آن 13 تا 80 برابر ابعاد سیاره مشتری است، شاید این ابعاد بزرگ به‌نظر بیاید اما هنوز به اندازه‌ای بزرگ نیست که واکنش‌های همگداختی در آن آغاز شود؛ از این رو این اجرام بسیار سرد بوده و تنها نور فروسرخ از خود می‌تابانند. کوتوله‌های قهوه‌ای در حقیقت قهوه‌ای نیستند. کوتوله‌های سرخ ستاره‌هایی کوچکتر هستند که از قابلیت اجرای واکنش‌های همگداختی برخوردارند و نوری سرخ‌رنگ از خود ایجاد می‌کنند، و کوتوله سیاه درحقیقت نامی است که به کوتوله‌های سفیدی داده‌اند که از توانایی ایجاد واکنش‌های هم‌گداختی برخوردار نیست و سرد شده‌است. واژه قهوه‌ای، از آنجایی که جایی میان سرخ و سیاه قرار گرفته، برای توصیف این نوع از کوتوله‌ها انتخاب شده‌است.

ستاره جدید با داشتن درجه حرارتی بین منفی 48 تا منفی 13 درجه سلسیوس، سردترین ستاره کوتوله‌ای است که تاکنون کشف شده‌است. تا پیش از این سردترین ستاره کشف شده توسط ناسا از درجه حرارتی برابر حرارت اتاق برخوردار بود. این کوتوله سه تا 10 برابر ابعاد مشتری را دارد، به بیانی دیگر این جرم درحقیقت غولی گازی است که در فضای میان ستاره‌ای شناور است. اما ناسا می‌گوید از آنجایی که کوتوله‌های قهوه‌ای یکی از رایج‌ترین پدیده‌های کیهانی به‌شمار می‌روند، می‌توان این ستاره جدید را یکی از کوچکترین نمونه‌های کشف شده نیز معرفی کرد.

تلسکوپ WISE اولین تلسکوپی بود که توانست به لطف دوربین فروسرخش این کوتوله کم‌فروغ را مشاهده کند، رصد چنین ستاره کم‌نوری می‌تواند تقریبا غیرممکن باشد، اما فاصله کم آن از زمین امکان مشاهده آن را برای تلسکوپ‌ها فراهم آورد. همچنین نزدیک بودن این جرم به زمین به این معنی است که سرعت حرکت آن بسیار زیاد است و همین سریع بودن کوتوله قهوه‌ای بود که توجه اخترشناسان دانشگاه پنسیلوانیا را به خود جلب کرد.

این اخترشناسان با ترکیب اطلاعات به‌دست آمده از تلسکوپ WISE، اسپیتزر و تلسکوپ زمینی جمینی توانستند درجه حرارت سطح ستاره را تخمین زده و فاصله آن را محاصبه کنند.

کد خبر 257775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز