همشهری آنلاین: رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: دولت یازدهم توجه خاصی به ترویج فرهنگ و معارف دفاع مقدس و برگزاری پرشور اردوهای راهیان نور دارد.

بهمن کارگر

سردار سرتیپ پاسدار ˈبهمن کارگرˈ روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: در همین راستا دولت یازدهم یک نماینده تام الاختیار در ˈستاد مرکزی قرارگاه راهیان نورˈ منصوب نموده که مسائل مربوط به پیگیریهای دولتی از ناحیه وی انجام می شود.

وی در ادامه همچنین از برنامه ثبت یادمانهای دوران دفاع مقدس به صورت نمادهای ملی و بین المللی خب و ادامه داد: مهمترین هدف از این اقدام ترویج فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس در جامعه و نشان دادن آنها به عنوان یک باور مهم و ارزشمدار در سطح بین المللی است.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: هم اکنون در حال ثبت یادمان بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعث عراق به صورت یک یادمان ملی و سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا به مثابه یک یادمان بین المللی هستیم که اقدامات خوبی در این ارتباط انجام شده است.

وی تعداد یادمانهای دوران دفاع مقدس را 43 مورد ذکر و بیان کرد: علاوه بر ثبت این یادمانها به صورت ملی و بین المللی، سرگذشت پژوهی و معرفی آنها در جامعه در دستور کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس قرار دارد.

سردار کارگر همچنین اظهارداشت: هم اکنون واحدهای درسی دفاع مقدس در دانشگاههای سراسری و آزاد اسلامی تدریس می شود و با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از آینده نزدیک تدریس این واحدها در رشته های دانشگاههای علوم پزشکی آغاز می شود.

وی افزود: با هدف افزایش توجه به فرهنگ و معارف دوران دفاع مقدس بر اساس فراخوان پژوهشگاه علوم و دفاع مقدس، به پایان نامه های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که با این مضمون تهیه شوند از نظر مالی و اسنادی(در اختیار قرار دادن اسناد مورد نیاز) حمایت می شود.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: سازمانهای سینمایی، ادبیات، فرهنگی و هنری، روحانیت و دفاع مقدس و همچنین خبرگزاری دفاع مقدس نیز به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی در ادامه افزود: بازدید آحاد مردم از مناطق جنگی دوران دفاع مقدس در قالب اردوهای راهیان نور طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و این تعداد از 400 هزار نفر در اوایل دهه 1380 به چهار میلیون نفر طی سال گذشته افزایش یافته است.

سردار کارگر گفت: 46 درصد از زائران اردوهای راهیان نور سال گذشته توسط وسایل نقلیه شخصی و بقیه در قالب کاروانهای راهیان نور از مناطق جنگی دوران دفاع مقدس بازدید کردند.

وی افزود: 78 درصد از زائران اردوهای راهیان نور بین 15 الی 35 سال سن دارند و 50 درصد آنان هم برای نخستین بار به این اردوها عزیمت کرده اند.

او بیان کرد: کتابها و فیلمهای با مضامین دفاع مقدس پرفروشترین و پرمتقاضی ترین از نوع خود در کشور هستند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: 53 هزار نفر در قالب شبکه های خادمین، راویان و مبلغین دفاع مقدس زیرمجموعه این بنیاد در قالب اردوهای راهیان نور به تبیین و انتقال فرهنگ، ارزشها و رشادتهای این دوران می پردازند.

فرمانده قرارگاه مرکزی اردوهای راهیان نور کشور ادامه داد: در سالهای ابتدایی اعزام اردوهای نور، این اردوها تنها در آستانه تعطیلات نوروز برگزار می شد ولی طی سالهای اخیر در طول سال نیز بطور پراکنده شاهد اعزام قشرهای گوناگون مردم به اردوهای راهیان نور هستیم.

سردار کارگر در ادامه همچنین اظهارداشت: در دوران دفاع مقدس ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح با همه توان و با رشادتهای فراوان از سرحدات میهن اسلامی در برابر دشمن متجاوز بعثی دفاع کرد لذا در ممیزی آثار، کتابها و فیلمهای با مضامین دفاع مقدس هیچ تفاوتی بین ارتش و سپاه و بسیج وجود ندارد و بررسی صلاحیتها بر اساس واقعیتها صورت می گیرد.

وی همچنین گفت: برای تعیین تکلیف پارک موزه دفاع مقدس مشهد به عنوان یک مطالبه مهم مردمی طی یک سال گذشته مذاکراتی با استاندار خراسان رضوی، امام جمعه و شهردار مشهد و سایر مسوولان مربوطه انجام شده و زمینی به وسعت 5/18 هکتار برای احداث این پارک موزه در نظر گرفته شد که مراحل آن در حال پیگیری و انجام است.

او از رسانه های ارتباط جمعی نیز خواست تسریع در احداث پارک موزه دفاع مقدس را به عنوان یک مطالبه مهم فرهنگی، ارزشی و مردمی از طریق مسوولین ذیربط پیگیری کنند.

کد خبر 257836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز