مینا شهنی: تأمین سوخت مورد نیاز معلولان کشور در کمیته‌ای ویژه بررسی می‌شود.

پس از اعلام طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور بدون در نظر گرفتن سهمیه‌ای ویژه برای معلولان،  این گروه با نگرانی‌های جدی روبه‌رو شدند.

با توجه به این‌که معلولان قطع نخاعی توانایی تردد بدون خودرو را ندارند از سوی دیگر در طی این سال‌ها ناوگان حمل و نقل عمومی نیز هرگز برای سهولت استفاده معلولان بهسازی نشده‌ است، تنها راه باقی‌مانده برای آنان استفاده از خودروهای شخصی یا اجاره‌ای برای جابه‌جایی محسوب می‌شود.

ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی، درباره چگونگی رفع مشکلات رفت و آمد معلولان گفت: پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین،‌ تلاش شده‌ است تا سهمیه‌ای به شکل ویژه برای معلولان درنظر گرفته ‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به این نکته که در آینده‌ای نزدیک سهمیه بنزین برای معلولان برقرار خواهد شد افزود: تنها روش برای تردد معلولان ضایعه نخاعی یا قطع نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی استفاده از خودرو است و در صورتی که سهمیه بنزین کافی در اختیار معلولین قرار نگیرد برای انجام امور ضروری نیز قادر به جابه‌جایی نیستند.

فقیه که در «نخستین همایش سراسری مدیران فرهنگی سازمان بهزیستی کشور» شرکت کرده بود تجمیع بخش‌های گوناگون فرهنگی در سازمان متبوعش را گامی جدی در پیشگیری از اتلاف هزینه‌های داخلی سازمان و رسیدن به یک مدل مطلوب برای انجام کارهای فرهنگی قلمداد کرد.

او با تاکید بر این‌که فقر تنها جنبه اقتصادی ندارد گفت: سازمان بهزیستی عموماً از جنبه اقتصادی به جمعیت تحت پوشش نگاه می‌کند در حالی ‌که با توجه به تعاریف جدیدی که از فقر ارائه شده یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فقر جنبه فرهنگی آن است.

فقیه افزود: با توجه به این‌ نکته که جمعیت تحت پوشش سازمان بهزیستی در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارند، باید به شکل منسجم و هدفمند برای انجام کارهای فرهنگی به‌ویژه برای گروه هدف سازمان بهزیستی برنامه‌ریزی کرد.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در این سازمان غالباً به شکل پراکنده انجام می‌شده است، تا آنجا که گاهی انجام برنامه‌های فرهنگی در بخش‌های مختلف در تداخل با یکدیگر بی‌اثر مانده است.

وی افزود: سازمان بهزیستی بنا دارد تا با تجمیع دفاتر گوناگون فرهنگی که در سازمان وجود دارد فعالیت‌های فرهنگی سازمان را ساماندهی کند.

تغییرات عمده سازمان بهزیستی

این گزارش حاکی است سازمان بهزیستی امسال سه تغییر عمده را در پیش خواهد داشت.

به گفته فقیه تغییر اساسنامه سازمان، تغییر چارت سازمانی و تجمیع خدمات بهزیستی از جمله تغییراتی است که سازمان بهزیستی با آن روبه‌روست.

دلایل عمده این تغییرات از سوی رئیس سازمان بهزیستی یکپارچه شدن خدمات این سازمان به جامعه هدف عنوان شد.

به گفته فقیه اساسنامه جدید سازمان بهزیستی برای تصویب به وزارت رفاه و تامین اجتماعی ارسال شده است که پس از این‌که مورد تایید کمیته کارشناسی وزارت رفاه قرار گرفت از سوی دولت به مجلس ارسال خواهد شد.

فقیه درباره دلایل بازنگری در اساسنامه سازمان بهزیستی، گفت  ‌یک‌سری وظایف به این سازمان سپرده شده و پس از مدتی این وظایف مدعی‌های دیگر پیدا کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی توضیح داد: بسیاری از تخصص‌های سازمان بهزیستی وابسته به وزارت بهداشت است اما اکنون از نظر قانونی این سازمان به ‌وزارت بهداشت مرتبط نیست و این مساله چالش‌هایی را ایجاد  و  اصلاح اساسنامه را ضروری می‌کند.

وی درباره ‌فعالیت شرکت «بهزیست بنیاد» نیز گفت: تا هفته آینده اطلاعیه‌ای درباره این شرکت از سوی سازمان بهزیستی صادر می‌شود.

کد خبر 25807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز