تورم سالانه، تورم نقطه به نقطه یا تورم انتظاری؟ کدام گزینه مبنای تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی است؟

بانک

چند روز پس از اظهارنظر عجیب وزیر اقتصاد و مبنا قراردادن نرخ تورم نقطه به نقطه و مقایسه آن با نرخ سود سپرده‌های بانکی، این بار ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در اظهارنظری عجیب، معیار تازه‌ای را برای تعیین نرخ سود سپرده‌ها رو کرد؛ معیار آقای رئیس‌کل تورم انتظاری است.

به گزارش همشهری، این چرخش معنادار در اظهارنظر 2مقام ارشد اقتصادی دولت در حالی نمایان شده که پیش از این آنها از ضرورت تعیین نرخ سود سپرده‌ها به میزان تورم دفاع می‌کردند و البته مراد همه صاحب‌نظران تورم محقق شده سالانه است و نه تورم ماهانه یا تورمی که در آینده قرار است مشخص شود. علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد چند روز پیش گفته بود نرخ تورم نقطه به نقطه (ماه به ماه) 17.6 درصدی است نرخ سود سپرده‌های بانکی برای نخستین بار از نرخ تورم بیشتر شده است! حالا ولی‌الله سیف استدلالی دیگر دارد و می‌گوید: نرخ سود سپرده‌های بانکی باید متناسب با شرایط بخش واقعی اقتصاد کشور و آینده‌ای که برای شاخص‌های کلان پیش‌بینی شده، تعیین و اعمال شود نه شاخص‌های عملکرد اقتصاد در گذشته.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این مقام ارشد اقتصادی افزود: به‌نظر می‌رسد نرخ‌هایی که فعالان بانکی کشور برای سود سپرده‌ها توافق کرده‌اند نیز از همین منطق پیروی می‌کند و به همین دلیل هم مورد تأیید بانک مرکزی قرار گرفته است و بر اعمال آنها نظارت خواهد شد. وی افزود: براساس منطق اقتصاد باید برای تعیین صحیح نرخ سود، تورم انتظاری بازه‌های زمانی پیش رو را ملاک قرار دهیم نه نرخ‌هایی که برای تورم در گذشته ثبت‌شده است.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: توجه به نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که تورم در سال پیش رو به هیچ وجه قابل مقایسه با سال قبل نیست و درصورت حذف آثار مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها حتما کمتر از 20درصد خواهد بود.

حذف تبلیغات سود بالا در شعب بانک‌ها

مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد از دیروز شعب بانک‌ها اقدام به برداشتن تبلیغات نرخ سود سپرده‌های خود کرده‌اند و اجرای دستور جدید بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی را در اولویت قرار داده‌اند، هرچند برخی مسئولان شعب بانک‌ها، برای تشویق سپرده‌گذاران، نرخ سود بالاتری را متناسب با حجم سپرده‌گذاری پیشنهاد می‌کنند. آیا بانک‌ها توافق برای پایین‌نگه داشتن نرخ سود سپرده‌ها نسبت به تورم را در ماه‌های آینده ادامه خواهند داد؟

کد خبر 258260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز