ارزش بورس‌های دنیا طی ماه‌های فوریه و مارس از مرز ۶۰هزار میلیارد دلار گذشت، بیشترین میزان صعود مربوط به مناطقی بوده که از بحران‌های اقتصادی عبور کرده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها منتشر شد. در این گزارش ارزش بورس‌های دنیا به تفکیک مناطق طبق روال ماه‌های گذشته منتشر شده است. هنوز خبری از گزارش‌های آماری بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها نیست. از اکتبر سال2012 (مهر‌ماه91) انتشار گزارش‌های مربوط به بورس تهران براساس آنچه این فدراسیون از آن به نام تعلیق نام برده، متوقف شده است.

هنوز مشخص نیست تکلیف عضویت دوباره بورس تهران در این فدراسیون چه خواهد شد.گزارش‌های آماری این فدراسیون نشان می‌دهد رشد بازار‌های مالی منطقه آمریکای شمالی پس از بحران مالی سال2008 شتاب بیشتری گرفته است. بخش زیادی از رشد بازار‌های مالی دنیا در چند‌ماه گذشته در این منطقه اتفاق افتاده است اما در کشور‌هایی که با بحران‌های اقتصادی و سیاسی مواجهند بازار‌های مالی یا با نزول مواجه شده‌اند یا رشد چندانی نکرده‌اند.

براساس این گزارش ارزش بورس‌های دنیا از ابتدای سال جدید میلادی 3هزارو357 میلیارد دلار افزایش یافته و از 57هزارو527 میلیارد دلار به 60هزارو885 میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب ارزش بورس‌های دنیا در ابتدای سال‌جاری میلادی از مرز 60هزار میلیاد دلار عبور کرد.

بررسی‌های منطقه‌ای فدراسیون جهانی بورس‌های دنیا نشان می‌دهد بورس نیویورک با فاصله بسیار زیادی با سایر بورس‌های دنیا همچنان در صدر قرار دارد و ارزش این بورس برای نخستین بار به 18هزارو306 میلیار دلار رسیده است. نزدک، بورس دیگر آمریکا هم رشد زیادی کرده و ارزش آن از 5هزارو997 میلیارد دلار به 6هزارو543 میلیارد دلار رسیده است. در مجموع بورس‌های قاره آمریکا با 17.5درصد افزایش در حال حاضر به 29هزارو111 میلیارد دلار رسیده است.

به موازات بورس‌های منطقه آمریکا، ارزش برخی بورس‌های مهم جنوب شرقی آسیا نظیر شانگهای چین و سنگاپور که از بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا هستند در طول یک سال گذشته با نزول مواجه شده است. ارزش بورس شانگهای چین از‌ماه مارس گذشته تاکنون 6درصد کاهش یافته و به 2هزارو376 میلیارد دلار رسیده است. بورس‌های اندونزی، فیلیپین و تایلند هم در این مدت با کاهش ارزش سهامشان مواجه شده‌اند اما بورس‌های اوزاکا و توکیوی ژاپن با رشد ارزش سهامشان روبه‌رو شده‌اند. ارزش بورس‌های جنوب شرق آسیا در پایان‌ماه مارس به 18هزارو315 میلیارد دلار رسیده است.

آتن به پیش می‌تازد

در منطقه اروپا و خاورمیانه هم بورس آتن که بحران‌های مالی را پشت‌سر گذاشته است بیشترین رشد را در کل جهان از آن خود کرد. با توجه به موفقیت‌آمیز بودن اقدامات ریاضتی در اقتصاد یونان بورس این کشور دستخوش تحولات جدیدی شده و ارزش این بورس از‌ماه مارس سال گذشته تاکنون با 116درصد رشد مواجه شده و هم‌اکنون به 92میلیاردو303 میلیون دلار رسیده است. پس از یونان، عربسستان با 32.5درصد رشد دومین جایگاه را به‌دست آورده است. در حال حاضر ارزش بورس عربستان با شاخص تداول به 513میلیاردو293 میلیون دلار رسیده است. این بورس بیش از 4برابر ارزش بورس تهران است.

دویچه بورس آلمان هم با 30درصد رشد یکی از بیشترین رشد‌ها را در یک سال گذشته از آن خود کرده و ارزشش تا پایان‌ماه مارس به مرز 2هزار میلیاد دلار رسید.اما با وجود صعود بورس‌هایی نظیر آتن و عربستان، ارزش بورس استانبول نزدیک به 31درصد نزول کرده است. بورس مسکو نیز شرایط مشابهی داشته و با 15درصد نزول مواجه شده است. در مجموع ارزش کل بورس‌های منطقه اروپا و خاورمیا نه با 21درصد رشد به 13هزارو485 میلیارد دلار رسیده است.

کد خبر 258405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز