اعضای کمیسیون امنیت ملی بر جدیت در برخورد با مسکو تأکید می‌کنند.

موضوع راه‌اندازی نیروگاه اتمی‌بوشهر با وجود تصریح قطعنامه 1737 شورای امنیت به عدم شمول آن در تحریم‌های مذکور، به نظر می‌رسد در ارتباط مستقیم با فشارهای خارجی بر مسکو قرار گرفته و موجبات ادامه یافتن تأخیر در راه‌اندازی آنرا فراهم آورده است.

هر چند مقامات ایران بر راه‌اندازی این نیروگاه که در حدود سه دهه از آغاز ساخت آن می‌گذرد، ظرف چند ماه آینده تاکید دارند، روسیه تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را در سال جاری غیر ممکن اعلام کرده، و در این میان اینگونه احساس می‌شود که وجود اختلاف میان تهران و مسکو بر سر تکمیل نیروگاه که همواره تلاش می‌شود تا از بروز آن جلوگیری شود، در برهه‌هایی خودنمایی می‌کند، کما اینکه به گزارش برخی منابع خبری، مقامات سازمان انرژی اتمی‌نیز در مواردی اعلام کرده‌اند که روسها نمی‌توانند در موعد مقرر به تعهدات خود برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر عمل کنند.

به عنوان نمونه می‌توان به سخنان ‌معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از آنکه روسیه اعلام کرد تکمیل نیروگاه بوشهر تا پایان سال 2007 انجام نخواهد شد، اشاره کرد.

جواد وعیدی چهارشنبه‌ گذشته گفت: ظرف چند ماه آینده می‌توان آخرین مشکلات نیروگاه بوشهر را برای راه‌اندازی برطرف کرد.

وعیدی با اشاره به اعلام اخیر مسکو مبنی بر این‌که نیروگاه بوشهر در سال 2007 راه‌اندازی نخواهد شد، تأکید کرد: متخصصین ایرانی در حال انجام کار خود هستند تا نیروگاه راه‌اندازی شود. وی افزود: میزان بسیار زیادی از کار انجام شده است و دستگاه‌ها و تأسیسات برای آغاز به کار نیروگاه آماده شده است.

‌معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تاخیرهایی که از سوی روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر صورت گرفته است، تصریح کرد: باید شرکای هسته‌ای خود را تا جایی که ممکن است گسترش دهیم، این طور نیست که کار را به کشوری خاص محدود کنیم.
اما در همین رابطه و با توجه به اعلام اخیر روسیه در عدم راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در سال جاری و عدم ارسال به موقع سوخت به ایران تعدادی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا به ارزیابی شرایط موجود پرداخته‌اند.

تجدید نظر در سیاست‌ها

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌در این باره تأکید کرد: اگر روسیه قصد دارد تا از سیاست‌های آمریکا پیروی کند، جمهوری اسلامی‌ایران نیز در سیاست‌های خود با روسیه تجدیدنظر خواهد کرد، چراکه نیروگاه بوشهر با تولید 1000 مگاوات برق در مدار، نیروگاه حائز اهمیتی برای ایران است.

نیاز به اولتیماتوم

محمدنبی رودکی با بیان اینکه روسیه به دلیل همراهی و پیروی از سیاست‌های زورگویانه آمریکا موضوع تکمیل نیروگاه را به تأخیر می‌اندازد، گفت: دکتر احمدی‌نژاد همانند شجاعتی که در خط لوله گاز ایران به هند نشان داد و باعث شد تا هندی‌ها و پاکستانی‌ها زیر بار آمریکا نروند و خط لوله گاز ایران به هند از طریق پاکستان به امضاء سه جانبه ایران، پاکستان و هند برسد، درباره روسیه هم باید چنین شجاعتی را نشان دهد.

به گفته‌ او، رئیس‌جمهوری در مورد خط لوله گاز ایران به هند تأکید کرده بود که اگر تا 2 ماه پس از قرارداد تکلیف خط لوله صلح معلوم نشود، در قرارداد تجدیدنظر خواهد کرد. بنابراین در مورد روسیه هم باید زمان و محدوده‌ای را مشخص کند تا اگر سه بخش تکمیل تجهیزات باقی مانده نیروگاه اتمی‌بوشهر نصب نشد، با برخی کشورهای واسطه که اعلام آمادگی کرده‌اند وارد معامله شویم.

سیاست دوگانه

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روسیه را کشوری با سیاست دوگانه خواند و تصریح کرد: این کشور بارها از پشت به جمهوری اسلامی‌ایران خنجر زده و سیاست یک بام و دو هوایی را در پیش گرفته است. به گونه‌ای که در قطعنامه‌های اخیر، قول وتو می‌دادند اما در نهایت قطعنامه  در شورای امنیت به تصویب ‌رسید.

وی با تأکید بر اینکه مقامات جمهوری اسلامی‌ایران باید تکلیف خود را در این زمینه با دولت روسیه مشخص کنند، گفت: این کشور یا باید با جمهوری اسلامی‌ایران همکار و هماهنگ باشد یا این‌که رسما از آمریکا پیروی کند؛ هرچند که پیروی از آمریکا ضررهای بسیاری را متوجه روسیه خواهد کرد چراکه سیاست‌های آمریکا، سیاستی منفور برای خرد کردن ملت‌ها و چپاول و غارت ذخایر ملت‌هاست.

منفعل و خودخواه

یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز تأکید کرد: روسیه امتحان خود را در بحث نیروگاه بوشهر به خوبی پس نداد.
حمید رضا حاجی‌بابایی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز با بیان این‌که روسیه نسبت به جمهوری اسلامی‌ایران در ساخت نیروگاه بوشهر رفتار نامناسبی داشته است، گفت: متأسفانه روسیه در ماه‌های اخیر و سال‌های گذشته در بحران‌های سیاسی که در دنیا به وجود آمد، کاملا منفعل و خودخواهانه عمل کرد.

تذکر جدی

نماینده‌ مردم همدان در مجلس با تأکید بر این‌که باید تذکری جدی به روسیه داده شود، خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور باید با جدیت با روسیه برخورد کند تا آن‌ها دریابند که جمهوری اسلامی‌ایران در جهت منافع ملی خود راحت از کنار کاستی‌ها و کم‌کاری‌ها و عمل نکردن به تعهدات نمی‌گذرد.

لطمه به اعتبار روسیه

سلیمان جعفرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به بدقولی‌های دولتمردان روسیه در تجهیز نیروگاه هسته‌ای بوشهر در سال‌های اخیر، افزود: ادامه‌ این روند باعث افزایش بی‌اعتمادی به روس‌ها و کاهش نقش آن‌ها در معاملات بین‌المللی و مشارکت‌های جهانی می‌شود که این وضع به هیچ وجه به نفع روس‌ها نخواهد بود. وی تاکید کرد: روس‌ها برای حفظ اعتبار خود، باید نیروگاه بوشهر را به موقع تحویل دهند.

کد خبر 25882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز