مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

تونل امیرکبیر در آستانه روز ولادت حضرت امیرالمومنین(ع) به بهره‌برداری رسید تا بازار تهران به‌عنوان یکی از متراکم‌ترین بخش‌های ترافیکی شهر، به بزرگراه امام علی در شرق تهران متصل شود.

افتتاح تونل

به گفته محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که در مراسم افتتاح این تونل حاضر بود، درصورتی که شهروندان با سرعت مطمئنه حرکت کنند، طی 4دقیقه می‌توانند به سمت شمال، جنوب و شرق تهران ادامه مسیر دهند.به گزارش همشهری، تونل امیرکبیر در حال حاضر بیش از 3کیلومتر طول دارد و دسترسی‌های شمالی و جنوبی بزرگراه امام علی را در اختیار شهروندان قرار داده است.
قالیباف در حاشیه این مراسم نیز درجمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنان پاسخ داد. وی با اشاره به اینکه مرکز شهر و انتهای خیابان شوش و امیرکبیر ازجمله نقاط حساس و محل‌هایی است که همیشه در آن ترافیک وجود داشت، گفت:

با افتتاح این تونل حرکت از وسط بازار به شرق تهران طی 4دقیقه صورت می‌گیرد، این در حالی است که قبلا اگر شهروندان می‌خواستند این مسیر را به سمت خیابان انقلاب بروند، حداقل تا مقصد خیابان دماوند باید 30 تا 35دقیقه وقت صرف می‌کردند، بنابراین خروج از بازار از مشکلات جدی آن دسته از شهروندانی بود که قصد تردد در این محور را داشتند. به همین دلیل تونل امیرکبیر را از وسط بازار برای خروج به بزرگراه امام علی که بزرگ‌ترین شریان شمالی و جنوبی شهر است، طراحی و اجرا کردیم. وی ادامه داد: طرح ساخت تونل امیرکبیر بعد از آنکه بزرگراه امام علی به‌صورت شمالی و جنوبی قطعی و همه دسترسی‌های شرقی و غربی آن برقرار شد، در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون دسترسی تونل امیرکبیر به بزرگراه امام علی برقرار شده است درحالی‌که قبلا دسترسی این تونل تا خیابان 17شهریور برقرار بود.

شهردار تهران کار طراحی و اجرای تونل امیرکبیر را بسیار سخت توصیف کرد و گفت: کارکرد تونل امیرکبیر به بزرگراه امام علی بیشتر با نگاه کاهش بار ترافیک از بازار به سمت بیرون از حوزه مرکزی شهر است نه برای ورود به بازار که حجم ترافیک را بیشتر کند. به همین دلیل وی از شهروندان خواست که در آینده برای ورود به این منطقه تنها از حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس استفاده کنند. قالیباف خبر داد: ادامه تونل جنوبی به خیابان کرمان نیز در دست طراحی است و تونل آن نیز اجرا شده است، بنابراین اگر عقب‌نشینی خیابان انجام شود، در آینده نزدیک دسترسی این تونل به اتوبان آهنگ نیز برقرار می‌شود.

بنابراین گزارش یکی از خبرنگاران از قالیباف درباره افزایش جمعیت منطقه22 به 1.5میلیون نفر پرسید و آن را خلاف طرح جامع دانست اما شهردار تهران در پاسخ این آمار غلط، گفت: هیچ وقت جمعیت این منطقه، 1.5میلیون نفر نیست، بلکه جمعیت‌پذیری منطقه22 حدود 400هزار نفر است و امور در این منطقه کاملا براساس طرح تفصیلی پیش می‌رود. وی گفت: شهرداری تهران از ساخت‌وساز در شمال اتوبان شهید همت و شهید خرازی ممانعت می‌کند و اگر هم در این محور احداث‌هایی انجام می‌شود، جنبه خدماتی دارد نه مسکونی؛ در واقع شهربازی و یکسری امکانات تفریحی برای آنجا پیش‌بینی شده که در حال ساخت است.
قالیباف با اشاره به اینکه منطقه22 قبلا منطقه برخورداری نبود، گفت: خوشبختانه امروزه با سرمایه‌گذاری‌ها و امکاناتی که فراهم شده، این منطقه جزو مناطق برخوردار شده و به همین دلیل مردم اشتیاق بیشتری برای سکونت در آنجا نشان می‌دهند اما با این همه بارگذاری و ساخت‌وساز در این منطقه خارج از طرح تفصیلی نخواهد بود.

شهردار تهران در گفت‌وگوی تلویزیونی با برنامه ایران‌شهر گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده امروز بیش از 22کیلومتر تونل حمل‌ونقلی در شهر تهران داریم که این تونل‌ها گره‌های بزرگ ترافیکی را رفع می‌کند. یکی از این گره‌های ترافیکی در بحث خروج روان خودروها از مرکز شهر است. در سیاست‌های ترافیکی خود، به‌دنبال آن هستیم تا ترافیک زیادی که در منطقه بازار و مرکز شهر وجود دارد را به‌صورت روان‌تر تخلیه کنیم.

محمدباقر قالیباف با اشاره به سیاست‌های مدیریت شهری به‌منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، ابراز داشت: آلودگی هوا مهم‌ترین چالش ما در شهر تهران به شمار می‌رود. ازاین‌رو دغدغه ما این است که بتوانیم بر این چالش بزرگ در شهر فائق بیاییم. وی ادامه داد: در این میان یکی از موضوعات مهم گسترش حمل‌ونقل عمومی و حل و فصل گره‌های ترافیکی است که در این شهر وجود دارد. عزیزانی که در تهران زندگی کرده‌اند یا با جغرافیای تهران آشنایی دارند، می‌دانند که بعضی گره‌های ترافیکی مثل اتوبان شهید چمران و شهید نواب صفوی وجود دارد که این مسیر از 23تقاطع اصلی عبور می‌کند و پیش از این ترافیک‌های بسیار طولانی ایجاد می‌کرد، اما به‌منظور کاهش بار ترافیک در این مسیر، تونل توحید احداث شد.

محمدباقرقالیباف در ادامه تصریح کرد: به هر حال با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، امروز بیش از 22کیلومتر تونل حمل‌ونقل ترافیکی در شهر تهران داریم. وی ادامه داد: البته ما در سیاست حمل‌ونقلی، اولویت را به حمل‌ونقل عمومی با تأکید بر حمل‌ونقل ریلی و مترو داده‌ایم و در کنار آن نیز توسعه اتوبوس‌ها و اتوبوس‌های دوکابینه را در حوزه برنامه‌ریزی داریم. شهردار تهران در پایان بیان کرد: تلاش ما بر این است که در 4سال آینده در حوزه حمل‌ونقل ریلی بتوانیم به بالغ بر سه‌برابر ظرفیت فعلی برسیم و جابه‌جایی بیش از 10میلیون نفر مسافر در روز را تنها در مترو انجام دهیم. طبیعتا با اتوبوس می‌توانیم این ظرفیت را به بالغ بر 15میلیون نفر جابه‌جایی در روز برسانیم و این یعنی همان سیاست برنامه پنجم که براساس آن باید بتوانیم 70درصد سفرهای شهروندان را با حمل‌ونقل عمومی پاسخ دهیم و سپس برای خودروهای شخصی محدودیت ایجاد کنیم.

راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی تا پایان سال

شهردار تهران همچنین در نشست صبحانه با فعالان بخش خصوصی از راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی تا پایان سال‌جاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خبر داد. محمدباقر قالیباف با حضور در اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه طرح ترافیک به‌معنای محدودیت است، اظهار کرد: باید استانداردهای حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهیم نه اینکه در رفت‌وآمدها محدودیت ایجاد کنیم. صلاحی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهردار تهران نیز که در این نشست حضور داشت، گفت:‌

تهران از کلانشهر ارتقا یافته و به مگاسیتی تبدیل شده و مشکلات خاص خود را دارد. برای رفع این مشکلات و رسیدن به اقتصاد شهری شورای اقتصاد شهری به ریاست محمدباقر قالیباف تصویب شده است. صلاحی تصریح کرد:‌ قرار است نمایشگاهی با تزریق 400میلیارد تومان در مجموعه شهر آفتاب تاسیس شود که این نمایشگاه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی قرارداشته و دارای خط مترو و پارکینگ است، همچنین اتوبوس از میادین تهران و تاکسی و ون‌های مشخص برای رفاه حال بازدیدکنندگان دارد. وی در این‌باره گفت: بخش خصوصی باید در راه‌اندازی این نمایشگاه به شهرداری کمک کند.

 

کد خبر 259347
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز