همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم توجه به مدیریت مالی محلی و اینکه ضوابط را نمی‌توان فروخت تصریح کرد: نظام درامد شهرداری‌ها باید بازنگری کلی شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی که شامگاه روز پنجشنبه، در سفر به استان آذربایجان شرقی در جمع اساتید دانشگاه های این استان سخن می گفت ، با اشاره به اینکه شهرها بیش از آنکه محیطی کالبدی باشند ، سازمانی اجتماعی هستند، بیان کرد : شهرها وقتی توسعه می یابند که سازمان اجتماعی متشکل، منسجم و دارای اراده برای توسعه و آینده شهر باشند.

وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: در دهه هفتاد جمعیت شهری تبریز حدود یک میلیون نفر بود و در حال حاضر به یک میلیون و 800 هزار نفر رسیده است که این رشد سریع جمعیتی موجب از بین رفتن ظرفیت‌های زیستی شهر می شود و عوارض فرهنگی و اجتماعی آن نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید اندیشه ای برای کل آذربایجان داشت و دید نقش آذربایجان در توسعه اجتماعی و فرهنگی ایران کجاست.

آخوندی افزود: بازنگری طرح منطقه آذربایجان ضروری است و در دهه هفتاد یکبار این کار انجام ، ولی کمتر به آن توجه شده است. در چهارچوب این طرح نیاز است با توجه به نگاه ملی از سطوح پایین به بالا نیز نظر داشته باشیم و رویکرد محلی به توسعه حتماً مورد توجه باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اخیراً در هیئت دولت ،کمیسیون عمران کلان شهرها تشکیل شده است که اولین بحث مطرح در این کمیسیون مدیریت یکپارچه شهری خواهد بود.

آخوندی گفت: مدیریت یکپارچه محلی و بحث مالی محلی در کنار یکدیگر مهم است و برخی اساتید اعتراض می کنند که چرا کمیسیون ماده 100 و ماده 5 شهرداری به محل درآمد تبدیل شده است. که من نیز با آنان هم عقیده ام و فضای سبز نباید تغییر کاربری پیدا کند و ضوابط را نمی توان فروخت. ولی لازم است بررسی شود که شهر را چگونه باید مدیریت مالی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تبریز پایگاه اندیشه ، فرهنگ ، هنر و معماری است ، تصریح کرد:با توجه به نقش شهر تبریز در دوران مشروطه ، چاپ و صنعت چاپ و توسعه فرهنگی ایران باید به این منطقه توجه جدی کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر حساسیت خود بر معماری ایرانی ، ابراز داشت : سبک زندگی در حوزه فناوری اطلاعات در حال تغییر و اولین نمود آن در معماری است. چنین تغییراتی نباید به مفهوم گسست فرهنگی باشد. باید جریان نقد معماری و دست گرفتن معماری های خوب و بد مد نظر قرار گیرد چراکه که معماری ارتقا در رویکرد و نگاه به زندگی است. و با دستور اداری حل نمی شود.

وی ادامه داد: مفهوم مداخله دولت باید یک بار دیگر مورد بازنگری کلی قرار گیرد. و مداخله در اقتصاد تولید و شهرسازی و موارد دیگر باید مورد بحث قرار گیرد. حال اگر قبول کنیم بازیگر اصلی شهروندان هستند ، باید در مورد میزان مداخله دولت بازنگری کنیم.

آخوندی افزود: نگاه من شهروند محوری است و در هر کاری باید به دنبال توانمند سازی شهروندان باشیم. در مسکن اجتماعی هم بازیگران اصلی شهروندان خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز داشت: طرح جامع حمل و نقل استان با توجه به اتصال به حمل و نقل شهری در شقوق مختلف حمل ونقل باید با مشارکت اساتید محلی انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به طرح آمایش سرزمین ، اضافه کرد : موضوع ژئوتکنیک منطقه و آثار گسلها نیازمند پژوهش است و اساتید دانشگاه های آذربایجان در مرکز تحقیقات راه - مسکن وشهرسازی می تواند عضو وابسته باشند و این مرکز می تواند نمایندگی در استان داشته باشد. که پژوهش های محلی را انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با گسترش شهر تبریز مخالفم و معتقدم باید از ظرفیتهای تاریخی و بافت فرسوده و حتی حاشیه نشینی شهر تبریز استفاده کرد.

وی در پایان سخنانش با تأکید بر لزوم صرفه جویی مصرف انرژی در دو حوزه راه و مسکن تاکید کرد.

در نشست وزیر راه و شهرسازی با اساتید دانشگاه های استان آذربایجان شرقی موضوعاتی از قبیل تجدید نظر در توجه به بافت فرسوده ، همکاری دانشگاهیان در حوزه راه و شهرسازی، لزوم توجه به سرمایه گذاری داوطلبانه، توجه به مفهوم مهندسی پروژه و مدیریت پروژه، توجه به هویت، فرهنگ و معماری شهری، تسریع در پروژه بستان آباد - تبریز، استفاده از نیروی کار معماری، آمادگی نظام مهندسی برای ایجاد تحول در ساخت و ساز و لزوم ارتقای دانش مهندسی در طراحی و نظارت مطرح شدند.

کد خبر 259510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز